تبیان، دستیار زندگی
اگر متوجه شدید قوطی کنسرو زنگ زده یا ضربه خورده، از خرید آن خودداری کنید. یادتان باشد که ظرف محتوی کنسرو باید کاملا سالم باشد و آثاری از نشتی در آن دیده نشود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قوطی های خوشمزه یا خطرناک!؟

خرید و نگهداری از کنسروها

کنسرو

هر چند همیشه استفاده از غذاهای تازه توصیه می شود و خانم های خانه سعی می کنند از مواد غذایی تازه و سالم در برنامه ی غذایی خانواده ی خود استفاده کنند اما گاهی مجبور می شوند از  کنسروهای موجود در بازار استفاده کنند در اینجا نکاتی که هنگام استفاده از کنسروها باید مورد استفاده قرار گیرد ، بیان می شود:

- اگر متوجه شدید قوطی کنسرو زنگ زده یا ضربه خورده، از خرید آن خودداری کنید. یادتان باشد که ظرف محتوی کنسرو باید کاملا سالم باشد و آثاری از نشتی در آن دیده نشود.

- هنگام خرید کنسرو به در آن دقت کنید. اگر برآمده و متورم باشد زنگ خطری است که احتمال وجود سم داخل کنسرو را نشان می‏دهد. در صورتی که بعد از جوشاندن قوطی متوجه شدید در آن برآمده شده، نگران نشوید چون این اتفاق برای همه کنسروها سالم پیش می‏آید.

- بعد از خرید، کنسرو را در محیط خشک و خنک نگهداری کنید و پس از باز کردن در، حتماً آن را داخل یخچال بگذارید. بهتر است ابتدا مواد غذایی کنسرو شده را داخل یک ظرف پلاستیکی یا شیشه‏ای قرار داده و بعد به یخچال منتقل کنید.

- به تاریخ تولید، انقضا و پروانه ساخت وزارت بهداشت توجه کنید .کنسروهایی که فاقد چنین نوشته‏هایی باشند قابل اعتماد نیستند.

- وجود لکه‏های سیاه روی در قوطی یا سیاه شدن یکپارچه آن نشان می‏دهد که یک واکنش شیمیایی میان مواد غذایی و در کنسرو صورت گرفته است. در این صورت خطری درباره سلامت غذای کنسرو شده وجود ندارد اما ممکن است عطر و طعم آن از بین رفته باشد؛ البته این حالت بیشتر درباره مواد غذایی اسیدی رخ می‏دهد.

- قوطی کنسرو را در محیط مرطوب یا یخچال نگذارید چون رطوبت می‏تواند زنگ زدگی یا دیگر آلودگی‏های میکروبی را در کنسرو ایجاد کند.

- اگر بعد از خرید کنسروهای تازه قصد دارید آنها را در کابینت بچینید، قدیمی‏ترها را دم دست بگذارید و کنسروهای جدید را به ردیف‏های عقب‏تر منتقل کنید. این جوری تاریخ مصرف کنسروها قابل کنترل‏تر است.

- هنگام چیدمان قوطی‏ها داخل کابینت، کنسروهای قد بلندتر مانند نخودفرنگی و لوبیا را در ردیف‏های عقبی بگذارید و کوتاه‏ترها را در ردیف‏های جلویی قرار دهید تا همگی آنها جلوی چشم تان باشند.

- هر وقت بعد از باز کردن کنسرو متوجه هر گونه طعم، رنگ یا مزه غیرعادی شدید، شک نکنید که باید کنسرو را دور بیندازید.

منبع : همشهری خانواده

تنظیم برای تبیان :داوودی

مقالات مرتبط :

فوت و فن کدبانو گری

خواندنی های خوردنی

قابل توجه نو عروسان تازه کار

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.