تبیان، دستیار زندگی
امام خمینی در یك كنفرانس مطبوعاتی مهندس مهدی بازرگان را به عنوان نخست وزیر دولت موقت حكومت اسلامی ایران معرفی نمودند. این كنفرانس ساعت هفده و هفده دقیقه امروز در سالن
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کنفرانس مطبوعاتی امام خمینی

برنامه های امام خمینی پس از بازگشت به میهن و وقایع انقلاب تا روز پیروزی ( از تاریخ  13 بهمن 57 تا 22 بهمن 57  ) عبارتند از :

قسمت چهارم :

فعالیت ها و برنامه های امام خمینی در روز شانزدهم بهمن سال 1357

• علمای خوزستان و جمعی از مردم در مدرسه علوی با امام خمینی ملاقات و گفتگو نمودند، امام خمینی طی سخنانی وحدت كلمه را رمز پیروزی ملت ایران دانستند و فرمودند: « ما تكلیفمان الان این است كه دنباله این نهضت را بگیریم و همه با هم در صف واحد بدون اینكه اصلا امتیازی در كار باشد الا فی مقام الهدایة. و این راه را طی بكنیم و به آخر برسانیم».

رهبری معنوی امام خمینی(ره) در دفاع مقدس

• امام خمینی در یك كنفرانس مطبوعاتی مهندس مهدی بازرگان را به عنوان نخست وزیر دولت موقت حكومت اسلامی ایران معرفی نمودند. این كنفرانس ساعت هفده و هفده دقیقه امروز در سالن دبیرستان علوی تهران برگزار شد، در این كنفرانس مطبوعاتی بیش از 400 نفر خبرنگار و عكاس ایرانی و خارجی شركت داشتند.

ابتدا امام خمینی طی سخنانی ضمن تشریح اوضاع آشفته ایران و تأكید بر غیرقانونی بودن رژیم پهلوی، مهندس مهدی بازرگان را به عنوان نخست‌وزیر دولت موقت معرفی نمودند و اعلام نمودند كه «اطاعت از حكومت وی واجب است و مخالفت با این حكومت مخالفت با شرع است، قیام بر علیه شرع است» قیام بر علیه حكومت شرع جزایش در قانون ما هست، در فقه ما هست، جزای آن بسیار زیاد است».

پس از سخنان امام خمینی و معرفی نخست وزیر دولت موقت خبرنگار پرسش‌های خود را مطرح كردند. امام به این پرسش‌ها به اختصار پاسخ دادند. حضرت امام در پاسخ به این سؤال كه [حضرت آیت‌الله فرمودید كسانی كه این دولت را نپذیرند مجازات خواهد شد، اگر ارتش نپذیرفت چه پیش‌بینی می‌كنید و چه خواهید كرد؟] فرمودند: «ارتش چنان عملی را نخواهد كرد و اگر بكند اولا از طرف خدا مجازات خواهد شد و ثانیا در موقع مقتضی جزایی را كه قانون اسلام تعیین كرده است اجرا می‌كنیم. اگر خدای نكرده چنین كردند اعلام می‌كنیم». سپس آقای بازرگان از امام تشكر كرد و اظهار داشت «این مأموریت یعنی سیاست دولت موقت و تشكیل حكومت در شرایط بسیار دشوار و خطرناك عظیم‌ترین شغل و وظیفه و در عین حال بزرگترین افتخاری است كه به بنده واگذار شده است».

اطلاعات 17/11/1357 ، ص 8

كیهان 17/11/1357 ، ص 3

صحیفه امام ، ج 6 ، ص 61-56

نهضت روحانیون ایران ، ج 10 ، ص 227

• جمعی از نمایندگان مستعفی مجلس شورای ملی در مدرسه علوی به حضور امام خمینی رسیدند، حضرت امام طی سخنانی فرمودند: « ما در طول مدت پنجاه سال یك مجلس قانونی نداشتیم. مجالس ما به ملت مربوط نبوده، این ملت به حساب نمی‌آمد».

امام خمینی

• امام خمینی با انتقاد از نحوه‌ی انتخابات با استناد به گفته شاه كه گفته بود لیست نمایندگان را از سفارت نامه می‌آوردند افزودند كه « اگر راست می‌گفت، مجالسمان مجالس آمریكایی بود و اگر دروغ می‌گفت و لیست نمی‌آوردند مجالسمان مجالس شاهنشاهی بود. مجلس ملت نبود، بنابراین هر كس از این مجلس ناشی شده غیرقانونی است، بلكه همه قوانین و قراردادهایی كه در این پنجاه سال [بسته] شده است، برخلاف قانون بوده چون مجلس « مجلس ملی نبوده... این دولت كه پیشنهاد كرده دولت متكی بر ملت» نیست.

صحیفه جلد ششم ص 64-63

• حجت‌الاسلام محمدتقی فلسفی بعد از سالها ممنوع‌المنبر بودن در حضور دیداركنندگان از امام خمینی در مدرسه علوی سخنرانی كرد. پس از سخنرانی ایشان امام فرمودند « اعلام كنید كه از این پس منبر آقای فلسفی فتح شده است ».

اطلاعات 18/11/1357 ص 2

كیهان 17/11/1357 ص 2

رویدادهای 16 بهمن :

• انتخاب بازرگان به عنوان نخست وزیر دولت موقت، رسما اعلام شد. حكم و فرمان نخست وزیری كه با اتفاق آراء شورای انقلاب و تصویب امام خمینی صادر شده بود، توسط حجت‌الاسلام والمسلمین رفسنجانی در حضور حضرت امام و آقای بازرگان قرائت شد. حضرت امام در حكم نخست وزیری بازرگان، وی را موظف به انجام رفراندوم تغییر نظام به جمهوری اسلامی، تشكیل مجلس مؤسسان (خبرگان) برای تصویب قانون اساسی، برگزاری انتخابات مجلس شورا طبق قانون اساسی جدید و انتخاب هیأت وزیران بدون در نظر گرفتن روابط حزبی كردند. در متن حكم آمده است: بنا به پیشنهاد شورای انقلاب، بر حسب حق شرعی و قانونی ناشی از آراء اكثریت قاطع قریب به اتفاق ملت ایران كه طی اجتماعات عظیم نسبت به رهبری جنبش ابراز شده است، جنابعالی را مأمور تشكیل دولت موقت می‌نمایم.

•  مهندس بازرگان پس از قرائت حكم نخست وزیری گفت: خدای برگ را شكر می‌كنم كه چنین اعتبار و حسن شهرتی را كه به هیچوجه اهلیت و لیاقت آن را نداشتم، به من ارزانی داشته و همین موهبت الهی باعث شده كه آیت‌الله، ابراز اعتماد و ارجاع چنین مأموریتی را به بنده عنایت بفرمایند و همچنین تشكر از ملت ایران می‌كنم.

•  حضرت امام در فرمایشات خود بعد از سخنان مهندس بازرگان به عنوان نخست وزیر، از مردم خواستند تا با تظاهرات آرام و از طریق مطبوعات، نظر خود را درباره دولت بازرگان ابراز نمایند. ایشان در یك مصاحبه قبل از قرائت حكم گفتند: مخالفت با این حكومت، مخالفت با شرع است.

امام خمینی

•  بازرگان پس از خروج امام از محل جلسه، در رابطه با تهدید بختیار در مورد نخست وزیری دولت موقت، گفت: از این اخطار نمی‌ترسیم، اگر تهدید می‌خواهند بكنند، به چیز دیگری ما را تهدید كنند. این چیز خیلی كوچكی است و اگر عملی شود، بنده شخصا خیلی ممنون می‌شوم؛ چون راحت می‌شوم.

•  رادیو مسكو برای اعلام نخست وزیری بازرگان برنامه خود را قطع كرد.

•  بختیار گفت: هر كس اكثریت داشت، حكومت می‌كند.

•  آسوشیتد پرس: با توجه به اینكه شانس موفقیت بختیار روز به روز كمتر می‌شود، سخنگوی وزارت خارجه آمریكا به ابراز حمایت ملایم از بختیار بسنده كرد.

•  بنا به نوشته مجله تایم: سالیوان، سفیر آمریكا در ایران، از همكاران خود خواسته است كه با مخالفان رژیم گفتگو كرده، سیاست آمریكا را برای آنان تشریح كند.  رییس سازمان سیا اعتراف كرد كه در رابطه با پیش بینی مسائل ایران، این سازمان ناكام بوده است. وی گفت: چیزی كه ما پیش بینی نمی‌كردیم، این بود كه یک مرد هفتاد و هشت ساله كه مدت چهارده سال در تبعید بود، این نیروها را به هم پیوند زند.

•  كیسینجر گفت: بیم آن می‌رود كه انقلاب اسلامی به سایر كشورها سرایت كند و گناه این حركت، متوجه هدف توخالی حقوق بشر است.

•  آیت‌الله گلپایگانی بازگشت حضرت امام به میهن را به ایشان تبریك گفت.

•  آیت‌الله گلپایگانی با صدور پیامی خطاب به ارتش، از فرماندهان نظامی خواست تا از رویارویی و مقابله با انقلاب اسلامی بپرهیزند.

•  چند وزارتخانه، از جمله وزارت آموزش و پرورش، امور اقتصاد و دارائی، بهداری و دادگستری، توسط نیروهای ارتش اشغال شد.

•  حزب توده از شورای انقلاب اسلامی اعلام پشتیبانی كرد.

•  سازمان چریك‌های فدایی خلق، در مخالفت با شورای انقلاب گفت: شورای انقلاب باید توسط میلیون‌ها اعتصاب كننده تشكیل شود. گفتنی است كه این گونه سازمان‌ها كه تنها خود را قیام خلق می‌دانند، اعتماد و حمایت میلیونی مردم از حضرت امام را ندیده گرفته و به دنبال جایگاهی در آینده نظام برای خود هستند.

•  در تظاهرت مردم آغاجاری، عده‌ای به شهادت رسیدند.

•  غلامرضا كیانپور، وزیر اسبق اطلاعات و دادگستری و استاندار آذربایجان غربی و اصفهان، بازداشت شد.

•  هشت هزار یهودی از ایران به اسرائیل رفتند.

مطالب مرتبط :

قسمت اول

قسمت دوم

قسمت سوم


منبع :

مرکز اسناد انقلاب

تنظیم برای تبیان :

بخش هنر مردان خدا - سیفی