تبیان، دستیار زندگی
در طی 3 دهه ی گذشته بر میزان شدت و شیوع آسم، آلرژی بینی و سایر آلرژی ‌ها، هزینه ‌های بهداشتی درمانی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا آسم زیاد شده است؟

آسم

در طی 3 دهه ی گذشته بر میزان شدت و شیوع آسم، آلرژی بینی و سایر آلرژی ‌ها، هزینه ‌های بهداشتی درمانی و اقتصادی و کاهش کیفیت زندگی بیماران در جوامع گوناگون افزوده شده است.

سالانه حدود 15 میلیون نفر در جهان مبتلا به آسم می ‌شوند و در کشورهای توسعه یافته شیوع آسم بیشتر و مرگ و میر کمتر است و بر عکس در کشورهای درحال توسعه شیوع آسم کمتر و مرگ و میر بیشتر است.

در بروز آسم عواملی مانند سن، جنس، قومیت و نژاد اهمیت دارد. به طوری که در کودکان 12 تا 14 سال، شیوع بیماری آسم 10 تا 20 درصد است. در تهران این آمار به 35 درصد می ‌رسد، یعنی یک سوم جمعیت مبتلا به آسم هستند. حدود 20 تا 30 درصد از افراد جوامع مختلف دچار آلرژی بینی می ‌شوند.

بیش از 500 میلیون نفر در جهان از آلرژی بینی رنج می ‌برند، که کاهش کیفیت زندگی باعث به وجود آمدن آن می ‌شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس مصطفی معین رئیس انجمن آسم و آلرژی ایران در سومین سمینار آسم و رینیت آلرژی در کودکان که در کتابخانه ملی برگزار شد، گفت: تماس با آلرژن‌ ها، سوء تغذیه از نوع چاقی، عدم تحرک، مصرف الکل، از عوامل بروز آسم است.

آسم

* عوامل محیطی در بروز آسم بسیار تاثیرگذار است که عفونت ‌ها، ویروس‌ ها، قارچ ‌ها و مسائل ژنتیکی می ‌تواند زمینه‌ ساز بروز آسم باشد.

* در محیط‌ های روستایی به دلیل این که تعداد اعضای خانواده زیاد بود، اگر فردی در این خانواده بیمار می ‌شد بیماری خود را به دیگران سرایت می ‌داد و بقیه افراد خانواده نسبت به بیماری ایمن می‌ شدند ولی در جامعه امروزی به دلیل این که خانواده ‌ها کم جمعیت شده‌ اند، بروز بیماری در آن ها بیشتر است.

* آنتی ‌بیوتیک ها باعث تغییر در سیستم ایمنی بدن می ‌شوند.

مصرف غذا‌های آماده، زمینه را برای به وجود آوردن آسم به وجود می ‌آورند.

* زندگی آپارتمان نشینی در به وجود آمدن آسم نقش زیادی دارد و به دلیل این که رطوبت در آپارتمان نشینی وجود دارد، باعث افزایش آلرژی می ‌شود.

* سوسک ها و قارچ‌ ها در ایجاد آسم نیز موثر هستند.

آسم

عفونت ‌های ویروسی تنفسی، افزایش تماس با مواد شیمیایی و بیولوژیکی، دود سیگار، آلرژن ‌های محیطی در فضای بسته آپارتمان‌ ها، بحران آلودگی هوا در کلان شهرهای پرترافیک و فاقد مدیریت شهری کارآمد، تماس طولانی با آلاینده‌های صنعتی و مواد حساسیت‌ زای شغلی، مصرف مواد غذایی آماده باعث بروز آسم شده است.

تغییر سبک زندگی سنتی کشاورزی در محیط پاک و طبیعی روستا با خانواده‌ های پُرفرزند و شیوع بیشتر عفونت ‌ها، با زندگی مدرن شهری و آپارتمانی با خانوداه ‌های کم فرزند و مصرف آنتی بیوتیک ها، همراه با استرس‌ های روانی و اجتماعی، در تعامل با زمینه ارثی آسم و آلرژی به عنوان ساز و کارهای این بیماری است.

اگر می خواهید با پزشک سایت مشورت کنید، اینجا کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا کلیک کنید.

*مطالب مرتبط:

وقتی نفس تنگ می ‌شود

علایم آسم اوایل صبح و عصرها تشدید می شود

راه های درمان آسم

علائم بیماری آسم و تشخیص آن

تنگی نفس

از هر3 کودک، یکی آسم دارد

چرا آسم کودکان، در بزرگسالی دوباره عود می‌کند

بیماران آسمی در دندانپزشکی چه کنند؟

ماهی و سبزی؛ پیشگیری از آسم

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.