تبیان، دستیار زندگی
دانش پژوهان عزیز، یکی از قطعه های پرکاربرد که در بسیاری از پروژه ها مورد استفاده قرار می گیرد برد بورد (Bread board) است که در زیر توضیحاتی در مورد آن ارائه می شود...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برد بورد (Bread board)

برد بورد (bread board)

دانش پژوهان عزیز، یکی از قطعه های پرکاربرد که در بسیاری از پروژه ها مورد استفاده قرار می گیرد برد بورد (Bread board) است که در زیر توضیحاتی در مورد آن ارائه می شود.

برد بورد وسیله ای است که برای ساخت اولیه و آزمایشی مدارهای الکترونیکی بکار می رود. اکثر افرادی که در زمینه ساخت مدارهای الکترونیکی فعالیت می کنند، ابتدا مدار خود را روی برد بورد می بندند و پس از تست کردن و جواب گرفتن آن را روی فیبر مدار جاپی و یا فیبر سوراخ دار پیاده می نمایند.

برد بورد (bread board)

شما نیز بهتر است برای تست اولیه مدارهای مورد نیاز در ساخت پروژه های خود از برد بورد استفاده نمایید.

یک برد بورد تعداد زیادی سوراخ دارد که به صورت موازی بر روی آن قرار گرفته اند. این سوراخ ها دو دسته می باشند. 1- سوراخ های ردیف های وسط که به صورت عمودی از زیر به هم متصل می باشند. 2- سوراخ های ردیف های کناری که به صورت افقی از زیر به هم متصل اند.

نحوه اتصال داخلی سوراخ های برد بورد در شکل زیر مشخص شده است.

برد بورد (bread board)
برد بورد (bread board)

از سوراخ های ردیف های وسط بردبورد برای نصب عناصر الکترونیکی مدار و از سوراخ های ریدف های کناری آن نیز به عنوان خطوط منبع تغذیه استفاده می شود.

برد بورد (bread board)

برد بورد به نحوی طراحی شده که پایه های عناصر الکترونیکی به راحتی در سوراخ های آن فرو رود و اتصال آن ها برقرار گردد. برای ساخت مدارهای الکترونیکی بر روی برد بورد از قطعات سیم برای متصل نمودن ردیف های بردبورد و پایه های مختلف اجزاء مدار به هم استفاده می شود.

برد بورد (bread board)

برای تهیه برد بورد باید به فروشگاه های قطعات الکترونیکی مراجعه نمایید. مرکز فروش قطعات الکترونیکی در تهران، خیابان جمهوری، اطراف پل حافظ می باشد. محل دقیق این مراکز در نقشه زیر نشان داده شده است.

برد بورد (bread board)

تهیه: پوریا میرعشقی

تنظیم: نسرین صادقی