تبیان، دستیار زندگی
اگر چه مهارتهای ارتباطی، کلامی و نوشتاری مهمند اما تحقیقات نشان می دهد رفتارهای غیر کلامی بخش عمده ای از ارتباطات بین فردی روزانه ما را تشکیل می دهدو..
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرنخ های غیر کلامی

بهبود ارتباط غیرکلامی در روابط میان فردی

پروانه

مهارت‏های ارتباطی خوب می‏تواند بر زندگی شخصی و حرفه‏ای تاثیرگذار باشد. اگر چه مهارت‏های ارتباطی کلامی و نوشتاری، مهم هستند اما تحقیقات نشان می‏دهد رفتارهای غیرکلامی، بخش عمده‏ای از ارتباطات بین فردی روزانه‏ی ما را تشکیل می‏دهند. توصیه‏های زیر، به شما کمک می‏کند تا بتوانید علائم غیرکلامی دیگران را به خوبی بخوانید و توانایی برقراری ارتباط خود با دیگران را بهبود بخشید.

- به علائم غیرکلامی توجه کنید

افراد می‏توانند از راه‏های مختلف، ارتباط برقرار کنند بنابراین توجه به مواردی مانند تماس چشمی، اشاره‏ها، حرکت اندام‏ها، حالت اندام‏ها و لحن صدا می‏تواند موجب کسب اطلاعات و پیام‏ها شود. همه‏ی این علائم می‏توانند اطلاعات مهمی به شما بدهند که در قالب کلمات پیدا نمی‏شوند با توجه دقیق‏تر به رفتار‏های غیرکلامی دیگران می‏توانید ارتباط سازنده‏تری با آنان برقرار نمایید.

رفتارهای غیرکلامی، بخش عمده‏ای از ارتباطات بین فردی روزانه‏ی ما را تشکیل می‏دهند

- به دنبال رفتارهای متضاد باشید

اگر کلمات ادا شده با رفتارهای غیرکلامی فرد هم‏خوانی نداشته باشد، ارتباط مختل می‏شود. برای مثال ممکن است شخصی به شما بگوید خیلی خوشحال است در حالی که چهره‏ای اخم‏آلو داشته و سرش پایین باشد تحقیقات نشان می‏دهد وقتی کلمات با حرکات بدن متضاد باشد، افراد بیشتر آنچه را که گفته می‏شود، نادیده می‏گیرند و به اشارات غیرکلامی، خلق وخو، افکار و هیجان‏ها اهمیت بیشتری می‏دهند.

- هنگام صحبت، به لحن صدایتان توجه کنید

لحن صدایتان می‏تواند اطلاعات فراوان و ارزشمندی حاوی شور و اشتیاق یا خشم و بی‏تفاوتی را انتقال دهد. همیشه توجه داشته باشید که چه‏طور لحن صدای‏تان بر رفتار و واکنش دیگران اثر می‏گذارد و تلاش کنید لحنی را به کار گیرید که بتواند پیام شما را به خوبی منتقل کند. برای مثال، اگر می‏خواهید علاقه‏تان را به موضوعی نشان دهید، سعی کنید شور و نشاط خود را با لحنی صمیمانه ابراز کنید.

- تماس چشمی مناسب برقرار کنید

وقتی افراد از نگاه کردن به یکدیگر خودداری می‏کنند، گویی می‏خواهند از چیزی طفره رفته یا مطلبی را پنهان کنند. تماس چشمی، بخش مهمی از ارتباط شمرده می‏شود. تماس چشمی خوب، به معنی زل زدن و خیره شدن به چشمان کسی نیست. بعضی از کارشناسان علوم ارتباطات، توصیه می‏کنند زمان تماس چشمی، باید بین 4 تا 5 ثانیه باشد.

ارتباط

- درباره‏ی علائم غیرکلامی سوال کنید

اگر درباره‏ی علائم غیرکلامی کسی اشتباه کردید، از سوال کردن نترسید. برای درک پیام و تفسیر درست آن، سوال کنید و آنچه را که فهمیده‏اید، تکرار نمایید. به عنوان مثال «اجازه بده ببینم شما گفتید که...»

- از علائم استفاده کنید

به خاطر داشته باشید ارتباطات کلامی و غیرکلامی می‏توانند هم‏زمان پیام را منتقل کنند. شما می‏توانید مهارت‏های کلامی خود را با استفاده‏ صحیح از علائم و اشارات بهبود دهید تا به انتقال پیام کمک نماید، به ویژه وقتی بخواهید مطلبی را بیان کرده یا برای گروهی سخنرانی کنید.

کارشناسان علوم ارتباطات، توصیه می‏کنند زمان تماس چشمی، باید بین 4 تا 5 ثانیه باشد

- به علائم به صورت گروهی توجه کنید

یک حرکت یا اشاره به تنهایی می‏تواند معانی مختلفی داشته باشد یا حتی  ممکن است بی‏معنا باشد. برای خواندن صحیح رفتار غیرکلامی، باید به دنبال مجموعه‏ای از علائم باشید که نقطه‏ی مشترک را تقویت کند. اگر از مجموعه‏ علائم، فقط به یک علامت توجه کنید، ممکن است در دریافت پیام، مرتکب خطا شوید.

- شرایط را در نظر بگیرید

وقتی قصد دارید با دیگران ارتباط برقرار کنید، شرایط را در نظر بگیرید. بعضی از شرایط، نیازمند رفتارهای رسمی هستند که شاید در شرایط دیگر، نیازی نباشد. همیشه توجه کنید آیا رفتارهای غیرکلامی  شما، مناسب با آن شرایط می‏باشد یا نه. اگر می‏خواهید ارتباط غیرکلامی خود را بهبود دهید، بر علائم غیرکلامی رسمی مناسب با شرایط تمرکز کنید.

- آگاه باشید که علائم می‏توانند شما را دچار اشتباه کنند

گاهی علائم می‏توانند ما را به خطا بیندازند. به عنوان مثال، شل دست‏‏دادن، شاید نشان‏دهنده‏ یک بیماری مانند آرتروز باشد همیشه به دنبال مجموعه‏ای از رفتارها باشید چرا که رفتار کلی یک فرد، بیش از یک علامت می‏تواند پیام را منتقل کند.

- تمرین کنید

به نظر می‏رسد بعضی افراد در به کارگیری ارتباط غیرکلامی موثر و تفسیر صحیح علائم غیرکلامی، مهارت بیشتری از دیگران دارند. به طور معمول این افراد به خوبی می‏توانند احساسات دیگران را درک کنند در حقیقت شما می‏توانید این مهارت را از طریق توجه کافی به رفتار غیرکلامی و تمرین انواع مختلف ارتباط غیرکلامی با دیگران کسب کنید.

منبع: ماهنامه شادکامی و موفقیت- شماره 64

تنظیم برای تبیان- مریم عطاریان

مقالات مرتبط

ارتباط هنرمندانه

یک قدم تا محبوبیت

جادوی ارتباط موثر

افشاگری در یک رابطه

انجمنهای تخصصی تبیان آماده دریافت نظرات شما در این ارتباط می باشد.

تهیه کتاب" آئین دوست یابی راه نفوذ در دیگران" را از فروشگاه اینترنتی تبیان به شما کاربران محترم توصیه می گردد.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.