تبیان، دستیار زندگی
پرواز سیمرغ های بخش بین‌المللی جشنواره فیلم فجر خبرگزاری فارس: بخش بین‌المللی جشنواره فیلم فجر با اهدای 13 سیمرغ بلورین و جوایز مختلف این بخش، به كار خود پایان داد. به گزارش فارس، این مراسم از ساعت 19:20 با حضور میهمانان خارجی و جمعی از هنرمندان سی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پرواز سیمرغ های بخش بین‌المللی جشنواره فیلم فجر

بخش بین‌المللی جشنواره فیلم فجر با اهدای 13 سیمرغ بلورین و جوایز مختلف این بخش، به كار خود پایان داد.

به گزارش فارس، این مراسم از ساعت 19:20 با حضور میهمانان خارجی و جمعی از هنرمندان سینما در سالن اصلی مركز همایش‌های برج میلاد، با تلاوت قرآن كریم و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.

پرواز سیمرغ های بخش بین‌المللی جشنواره فیلم فجر

جواد شمقدری معاون امور سینمایی و سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی مسعودشاهی دبیر جشنواره، دكتر مصطفوی رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، علیرضا سجادپور مدیركل اداره نظارت ارزشیابی، سیداحمد میرعلائی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، حسن نجاریان قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی به همراه داوران بخش‌های بین‌الملل جشنواره اعم از جام جهان نما، جلوه گاه شرق و در جستجوی حقیقت و عدالت و میهمانان بازار فیلم و ده نفر از سفرای كشورهای عضو اتحادیه اكو در این مراسم حضور داشتند.

در ابتدای مراسم، با پخش تیزر جشنواره، قطار جشنواره بصورت نمادین در مراسم اختتامیه بخش بین‌الملل به حركت درآمد و با مرور فیلم‌های مهم سالهای گذشته جشنواره در ایستگاه بیست و هشتم متوقف شد و مسافرانی را با خود به همراه آورد.

پرواز سیمرغ های بخش بین‌المللی جشنواره فیلم فجر

یكی از این مسافران، "سودابه آقاجانیان " مجری مراسم بود.

وی ضمن خوشامد گویی به مخاطبان به ذكر ویژگی‌های تاثیرگذار هنر سینما پرداخت.

آقاجانیان با اشاره به ایام پیروزی انقلاب اسلامی و ورود امام خمینی (ره) افزود: امیدوارم جشنواره فیلم فجر رضایت مخاطبان را برآورده كرده باشد.

در ادامه مراسم مهدی مسعودشاهی دبیر جشنواره با این قطعه شعر صحبت‌های خود را آغاز كرد: سلامی چو بوی خوش آشنایی/بدان دیدة مردم روشنایی

وی افزود: 28 جشنواره، 28 اختتامیه، 28 تجربه همدلی. همراهی، با هم بودن، با هم نفس كشیدن.

مگر نفرمود: حُسنت به اتفاق مَلاحت جهان گرفت/آری به اتفاق جهان می‌توان گرفت

در آستانه اربعین سالار شهیدان جهانی‌ترین اندیشه‌ای هستیم كه می‌تواند الهام بخش همه آزادی‌خواهان و عدالت دوستان جهان قرار گیرد و می‌تواند زمزمه همه دلهای عاشق قرار گیرد كه فرمود: كونوا احراراً.

مسعودشاهی در پایان گفت: خیر مقدم عرض می‌كنم خدمت همه میهمانان عزیز خصوصاً میهمانان گرانقدر از كشورهای جهان كه در این مجلس حضور دارند، و گرمابخش جشن بزرگ خانوادة سینمای ایران گردیدند امیدوارم كه در ایران عزیز بر آنان خوش‌ بگذرد.

دست همه كسانی كه در برپایی جشنواره بین‌المللی فیلم فجر این بنده حقیر را یاری دادند می‌فشارم و از خدای حسین(ع) برایشان عزت و سلامتی مسئلت دارم.

خدایا چنان كن سرانجام كار/تو خشنود باشی و ما رستگار

در ادامه مراسم كلیپی در خصوص ویژگی های فرهنگی، ملی كشور پخش شد تا به استقبال بخش اهدای جوایز بین الملل برویم.

اجرای موسیقی زنده سنتی از دیگر بخش های مراسم اختتامیه است كه با طراحی های پشت صحنه و دكور از جذابیت خاصی برای مخاطبان برخوردار است.

پرواز سیمرغ های بخش بین‌المللی جشنواره فیلم فجر

اهدای جوایز "سوپراستار " در داكا به جای جایزه ققنوس

در ادامه مراسم پایانی بخش بین‌المللی جشنواره بیست وهشتم، امیر اسفندیاری مدیر امور بین الملل جشنواره به روی صحنه آمد و توضیح داد: سه جایزه راه فیروزه، بیرق طلایی و ققنوس زرین جوایزی است كه سال گذشته تبلیغات زیادی برای آن انجام دادیم اما ققنوس زرین قرار بود با مشاركت مجمع مجالس آسیایی اهداء شود اما متاسفانه این دوستان نتوانستند در اهداء این جایزه ما را یاری كنند.

وی در ادامه از احمدجمال مصطفی دبیر جشنواره داكا و تهمینه میلانی كارگردان سینمای ایران برای اهداء جوایز دعوت بعمل آورد.

در این بخش جایزه جشنواره داكا كه قبلا اهداء شده بود توسط دبیر این جشنواره به بازیگر نوجوان فیلم سوپر استار (فتانه ملك محمدی) و فیلمبردار این فیلم (علیرضا زرین دست) اهداء شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، در این مراسم مراسم هیات انتخاب بخش مسابقه بین الملل شامل: امیر اسفندیاری، دكتر حسن عباسی، محمدرضا اسلاملو، مجید شاه حسینی، جهانگیر الماسی معرفی شدند و با تشویق مخاطبان روبرو شدند.

جایزه راه فیروزه برای سه فیلم

جایزه راه فیروزه با حضور دكتر مصطفوی رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات، دكتر ابطحی و سفیر آذربایجان و معاون سازمان اكو به فیلم تسبیح اشتباهی به كارگردانی محمود فاضل كاسكن از تركیه اهداء شد. وی در سالن حضور داشت و جایزه خود را دریافت كرد.

جایزه بعدی اكو به فیلم نیمروز راستین ساخته نصیر سعیدف از كشور تاجیكستان اهداء شد. وی در سالن حضور داشت و جایزه خود را دریافت كرد.

جایزه سوم اكو به فیلم بدرود گلساری ساخته آرداك امیر كولوف از كشور قزاقستان اهداء شد.

جوایز نقدی این بخش طی مراسم ویژه ای به برگزیدگان اهداء خواهد شد.

ابطحی قائم مقام سازمان اكو در ادامه مراسم به روی صحنه آمد و در سخنرانی خود ضمن اشاره به مشاهیر ادب و فرهنگ این سرزمین، افزود: امروز ما افتخار داریم كه همچنان مخاطب آن اندیشمندان هستیم و در این جغرافیای وسیع كه اكو نامیده می شود هنوز به هویت فرهنگ و تمدن خود می بالیم.

امروز فرزندان این سرزمین با استفاده از هنر تصویر می كوشند بخشی از اندیشه مشاهیر هنر و ادب این سرزمین را نمایش دهند.

در بخش اكو 17 فیلم از كشورهای عضو اكو ارائه شد و داوری شد. خوشحالیم در این جشنواره كه آغازیست برای جریان سازی فرهنگی در كشور به خوبی برگزار شد.

وی در ادامه از برگزار كنندگان جشنواره و معاون سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشكر كرد. سلام رئیس موسسه فرهنگی اقتصادی اكو را به این جمع عزیز از هنرمندان كشور تقدیم می‌كنم.

پرواز سیمرغ های بخش بین‌المللی جشنواره فیلم فجر

جایزه بیرق طلایی برای "ملك سلیمان "

جایزه مصطفی عقاد به عنوان بیرق طلایی با حضور بهمن حبشی مدیر دفتر جشنواره های معاونت سینمایی و احمد میرعلائی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی به فیلم ملك سلیمان ساخته شهریار بحرامی اهداء شد.

شهریار بحرانی در این مراسم گفت: چقدر خوشحالم كه نشان ویژه مصطفی عقاد را دریافت كردم برای فیلمی كه حاصل تلاش بیش از هزار و دویست هنرمند است كه من به نمایندگی از آنها این جایزه را دریافت كردم.

جایزه راه انبیاء برای "طلا و مس "

در ادامه مراسم جایزه راه انبیاء با حضور جلیل عرفان منش داور ایرانی و مارگاریت ایوانویچ و جیمز مك كان داوران خارجی این بخش به فیلم طلا و مس ساخته همایون اسعدیان به خاطر آشكار ساختن باورهای عمیق دینی و تجلی آن در جامعه اهداء شد.

یكی از بازیگران این فیلم در سالن نمایش حضور داشت و جایزه راه انبیاء را دریافت كرد. وی گفت: تهیه كننده و كارگردان فیلم به دلیل سفر به مشهد مقدس نتوانستند در این مراسم حضور یابند.

جوایز بخش جلوه گاه شرق - مسابقه سینمای آسیا

در ادامه مراسم جوایز بخش جلوه گاه شرق - مسابقه سینمای آسیا به برگزیدگان اهداء شد.

هیات داوران این بخش از جشنواره شامل: رامش سیپی از كشور هند، خامس مرادوف از آذربایجان، ریری رضا از اندونزی و علی معلم از ایران. جوایز خود را به شرح زیر اهداء كردند:

تقدیر هیات داوران از فیلم جرمال ساخته راوی بهاروانی از كشور اندونزی. فیلمنامه نویس فیلم جرمال این جایزه را دریافت كرد.

جایزه ویژه هیات داوران فیلم بدرود گلساری ساخته آرداك امر كولوف از كشور قزاقستان. نماینده كشور اندونزی جایزه را دریافت كرد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه به كائو بائوپینك برای فیلم معادله عشق و مرگ از كشور چین.

سیمرغ بلورین بهترین كارگردانی به ناصر سعیدوف برای فیلم نیمروز راستین از كشور تاجیكستان.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم به فیلم نیمروز راستین به تهیه كنندگی رستمی جونی از كشور تاجیكستان.

سعیدوف با حضور بر روی صحنه جوایز خود را دریافت كرد.

پرواز سیمرغ های بخش بین‌المللی جشنواره فیلم فجر

جوایز بخش در جستجوی حقیقت و عدالت

در ادامه مراسم جوایز بخش در جستجوی حقیقت و عدالت به برگزیدگان اهداء شد.

احمدرضا معتمدی، احسان قابیل، ایزابل پیسانو، نوآم كلیمن جوایز خود را به برگزیدگان به این شرح اعلام كردند.

معتمدی گفت: جایزه بهترین فیلمنامه برای گسترش درخشان پیرنگ داستانی به شیوه ای مینی مال به فیلم توماس ساخته میكا سوینی از فنلاند اهداء می شود.

سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه به فیلم بینش ساخته مارگارت فون تروتا از آلمان

سیمرغ بلورین ویژه هیات داوران برای ارائه كمدی فلسفی متقاعد كننده درباره امكان روابط بشری به فیلم تبعیدی در ماه ساخته لی هی جون از كره جنوبی اهداء شد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم برای تصویر ترغیب كننده مردی تنها كه هر روز معجزه می كند به فیلم نامه هایی به پدر یعقوب ساخته كلاس هارو از كشور فنلاند.

معتمدی ادامه داد: امیدواریم فرصتی برای نمایش این آثار در جستجوی حقیقت فراهم شود.

پرواز سیمرغ های بخش بین‌المللی جشنواره فیلم فجر

برندگان بخش جام‌جهان نما

در ادامه مراسم داوران بخش جام جهان نما - مسابقه سینمای بین‌الملل به روی صحنه آمدند و جوایز خود را به این شرح اعلام كردند:

جایزه بهترین انیمیشن كوتاه به فیلمهای مرد جوان و خیاط حیله گر ساخته راشین خیریه و گرگ و میش ساخته محمدعلی سلیمان زاده از ایران.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم كوتاه داستانی به فیلم باغ احمد به كارگردانی آرون ویلسن از استرالیا. ویلسن به روی صحنه آمد و جایزه خود را دریافت كرد.

سیمرغ بلورین بهترین دستاور فنی و هنری به فیلم رنج به كارگردانی جمال سان به خاطر كارگردانی فیلمبرداری و مدیریت هنری از كشور تركیه.

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر به ولادیمیر ایلین برای فیلم اتاق شماره 6 از كشور روسیه.

سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه به ابراهیم حاتمی كیا برای فیلم به رنگ ارغوان.

حاتمی كیا جایزه خود را از هیات داوران این بخش دریافت كرد.

حاتمی كیا در هنگام دریافت جایزه خود گفت: من تشكر می كنم از داوران محترم، وزن این سیمرغ پنج سال طول كشید.

فرصت نمایش این فیلم را عزیزمان آقای شمقدری ایجاد كرد و من از ایشان تشكر می‌كنم. نگرش و تلقی من و شمقدری نسبت به این فیلم یكسان بود.

پرواز سیمرغ های بخش بین‌المللی جشنواره فیلم فجر

سیمرغ بلورین بهترین كارگردانی به آدریان بی نی یس به خاطر فیلم غول به تهیه كنندگی مشترك اروگوئه، آلمان، آرژانتین و اسپانیا اهداء شد.

سیمرغ بلورین ویژه هیات داوران نیز به فیلم جهان گسترده در رستگاری در خم كوچه است به كارگردانی استپان كوماندارف به تهیه كنندگی مشترك بلغارستان، آلمان، اسلوونی و مجارستان اهداء شد.

در پایان نیز سیمرغ بلورین بهترین فیلم به فیلم اتاق شماره 6 به تهیه كنندگی كارن شاخنازاروف از كشور روسیه اهداء شد.

بخش مردمی

در ادامه مراسم سیمرغ بلورین ویژه تماشاگران بخش بین الملل جشنواره اهداء شد.

به گزارش روابط عمومی جشنواره، مهدی مسعودشاهی دبیر جشنواره این سیمرغ را به عصر روز دهم به كارگردانی مجتبی راعی و به تهیه كنندگی منوچهر محمدی اهداء كرد.

حسن نجاریان قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی نیز در هنگام اهداء این جایزه حضور داشت و گفت: من این جایزه را به احترام كسانی كه این فیلم را كار كرده‌اند، دریافت می‌كنم اما (با شوخی) این جایزه را به راعی نمی‌دهم!