تبیان، دستیار زندگی
محمود گبرلو منتقد سینمای ایران و مجری جلسه مطبوعاتی زم‌هریر- به عنوان عضوی از جامعه رسانه‌ای سینمای ایران - در نامه‌ای خطاب به سیدضیاء هاشمی تهیه‌كننده فیلم «زم‌هریر» به نامه سرگشاده روز گذشته او پاسخ داد. در این نامه گبرلو خطاب به سیدضیاء
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جوابیه گبرلو به تهیه‌كننده «زم‌هریر»

جوابیه گبرلو به تهیه‌كننده «زم‌هریر»

محمود گبرلو منتقد سینمای ایران و مجری جلسه مطبوعاتی زم‌هریر-  به عنوان عضوی از جامعه رسانه‌ای سینمای ایران - در نامه‌ای خطاب به سیدضیاء هاشمی تهیه‌كننده فیلم «زم‌هریر» به نامه سرگشاده روز گذشته او پاسخ داد.

در این نامه گبرلو خطاب به سیدضیاء هاشمی نوشته است: پس از خواندن نامه سرگشاده شما در مطبوعات در خصوص توقیف فیلم «زم‌هریر» و گله و نارضایتی از مسئولان سینمایی و دفاع جانانه‌تان از سال‌های دفاع مقدس و شناختی كه از جنابعالی در عرصه تولید فیلم‌های سینمایی داشتم، همراه اهالی مطبوعات به تماشای این فیلم نشستم اما ای كاش پایم می‌شكست و به سالن سینما نمی‌رفتم تا شاهد فیلمی سرشار از توهین و بی‌احترامی به سال‌های ارزشمند دفاع مقدس و انسان‌های مظلوم و معصوم آن دیار نباشم.

جوابیه گبرلو به تهیه‌كننده «زم‌هریر»

برادر عزیز! «زم‌هریر» فیلم نیست بلكه یك فرصت طلبی آشكار است برای كسانی كه فكر می‌كنند می‌توانند با كپی‌‌برداری سخیف از «اخراجی‌ها» همانند آن به درآمد میلیاردی برسند. از شما كه مدعی دفاع از ارزش‌های 8 سال دفاع مقدس هستید، انتظار نمی‌رفت تن به این ذلت و دروغ‌پردازی و تحریف آن سال‌های پر از مهر و محبت بدهید، گونه‌ای مبتذل از سینما را روی پرده ببرید كه فاقد اصول اولیه ساختار سینماست؛ فیلمی كه نه فیلمنامه دارد، نه قصه درست و نه تحقیق و پژوهش درست و نه كارگردانی و بازیگری. تنها امتیاز فیلم این است كه تخیلات سطحی و پیش پا افتاده كارگردان در آن كنار هم چیده شده است تا بتواند به هر طریقی كه شده، تماشاگر را به خنده وا دارد و سود بیشتری به جیب بزند.

در این نامه آمده است: خیلی دلم می‌خواست بیشتر از این از لحاظ تكنیكی «زم‌هریر» را نقد و تحلیل كنم، اما آنقدر از استانداردهای سینمایی خارج است كه فكر كردم دفاع از خانواده‌های معزز شهدا و شرافت و مردانگی غیرتمندان، واجب‌تر از گفت‌وگو كردن درباره یك فیلم است. از متولیان جشنواره و مسئولان سینمایی خیلی سپاسگزاریم كه اجازه ندادند «زم‌هریر»ها به بهانه حمایت از دفاع مقدس، همه آرمان‌ها و ارزش‌های جنگ تحمیلی را به سخره بگیرند و ممنون همه اهالی مطبوعات هستم كه به رغم تضارب آراء و افكار، در مقابل توهین به آرمان‌های یك ملت، یكدست و هماهنگ، به مخالفت با این فیلم پرداختند و ای كاش، همان‌گونه كه كارگردان در جلسه پرسش و پاسخ از تماشاگران عذرخواهی كرد، شما نیز به جای فرار از دست اهالی مطبوعات، پشت میكروفن قرار گرفته و از همه عذرخواهی می‌كردید.

جوابیه گبرلو به تهیه‌كننده «زم‌هریر»

در این نامه آمده است: «زم‌هریر» نشان داد كه متولیان سینمایی باید نسبت به فیلم‌های دفاع مقدس بیشتر حساسیت نشان دهند و با تشكیل شورایی با حضور صاحب‌نظران و متخصصان از ورود و نفوذ سودجویان جلوگیری و استانداردهای این‌گونه سینمایی را لحاظ كنند.