تبیان، دستیار زندگی
باغ ارم، باغ عفیف آباد، باغ دلگشا و... بخشی از باغ هایی هستند که شیراز را به شهر باغ های رویایی تبدیل کرده است. درختان سرسبز و سربه فلک کشیده، عطر بهار نارنج و عمارتی زیبا در میان درختان و گل ها همه، مجموعه باغ هایی رویایی را در شیراز تشکیل می دهند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شهر باغ‌های رویایی
شهر باغ های رویایی


باغ ارم، باغ عفیف آباد، باغ دلگشا و... بخشی از باغ هایی هستند که شیراز را به شهر باغ های رویایی تبدیل کرده است. درختان سرسبز و سربه فلک کشیده، عطر بهار نارنج و عمارتی زیبا در میان درختان و گل ها همه، مجموعه باغ هایی رویایی را در شیراز تشکیل می دهند که چشم هر بیننده ای را به خود معطوف می کند.

یکی از باغ هایی که در شیراز شهرت ملی و فراملی یافته باغ «ارم» است.این باغ در بلوار ارم واقع شده و از زیباترین باغ های شیراز و ایران است که درختان سروناز آن شهرت جهانی دارند.

در حال حاضر باغ گیاه شناسی و دانشکده حقوق دانشگاه شیراز درآن قرار دارند. این باغ توسط محمد قلی خان ایلخانی قشقایی ساخته شده و پسر میرزا حسنعلی خان ملقب به نصیر الملک آن را در سال 1315 ه.ق بدین صورت در آورده است.

شهر باغ های رویایی

باغ دارای عمارتی سه طبقه و زیبا به سبک قاجاریه است که از نظر معماری ، نقاشی، حجاری ، کاشیکاری و گچبری از شاهکارهای زمان قاجاریه محسوب می شود. سروناز باغ ارم از لحاظ زیبایی بی نظیر و چون عروسی طناز، در میان درختان جلوه گری می کند.

در اواخر دوره زندیه سران ایل قشقایی، این باغ را محل استقرار خود قرار داده و جانی خان، ایلخان قشقایی و پسرش محد قلی خان، عمارتی با شکوه را در این باغ پی ریزی کردند. در زمان ناصرالدین شاه قاجار حاج حسنعلی خان ملقب به نصیرالملک این باغ را خریداری و شروع به ساخت عمرات زیبایی در آن کرد.

پس از فوت نصیرالمک خواهرزاده وی ابوالقاسم نصیرالملک امور باغ را بر عهده گرفت و ساختمان نیمه کاره باغ را به اتمام رساند.

در باغ عفیف آباد با سلیقه خاصی درختان سرو، چنار، صنوبر، گردو، کاج و بید کاشته اند که زیبایی ویژه ای را به این باغ بخشیده اند. درون باغ، کاخ بسیار زیبایی قراردارد که با کاشیکاری های زیبا و ستون های سنگی همانند ستون های تخت جمشید تزیین شده است

باغ عفیف آباد

باغ عفیف آباد نیزکه نام اصلی آن باغ گلشن است به وسیله میرزا علی محمد خان قوام الملک ساخته شده است. ساختمان آن به صورت دوطبقه و طبقه زیرین ساختمان موزه نظامی است و طبقه دوم با چشم انداز بسیار زیبا، نمونه ای است از کاخ های عبرت، این باغ یکی از باغ های تاریخی و زیبای شیراز است که در آخر خیابان عفیف آباد قرار دارد و127  هزار متر مربع وسعت دارد.

در باغ عفیف آباد با سلیقه خاصی درختان سرو، چنار، صنوبر، گردو، کاج و بید کاشته اند که زیبایی ویژه ای را به این باغ بخشیده اند. درون باغ، کاخ بسیار زیبایی قراردارد که با کاشیکاری های زیبا و ستون های سنگی همانند ستون های تخت جمشید تزیین شده است.

شهر باغ های رویایی

باغ دلگشا

باغ دلگشا نیز حدود 400 متری جنوب آرامگاه سعدی قراردارد که از آب قنات سعدی آبیاری می شود وهمواره این آب در آن جریان دارد. این باغ از زیباترین تفرجگاه های شیراز است که در آن درختان مرکب از جمله نارنج زیاد است و هوای همیشه بهاری و غروب زیبای آن زبانزد مردم شیراز است. پیشینه تاریخی این باغ به قبل از اسلام برمی گردد. در این باغ عمارتی زیبا به صورت کلاه فرنگی ساخته شده که بیشتر در فصل تابستان کاربرد دارد.

شهر باغ های رویایی

باغ جهان نما

باغ جهان نما نیز یکی دیگر از باغ های مورد نظر برای ثبت جهانی است که در شرق خیابان قرآن قراردارد. این باغ یکی از باغ های قدیمی شیراز است که در زمان زندیه ساخته شده است. درحال حاضر این باغ به شکل زیبایی بازسازی شده و در معرض دید عموم قرار دارد. در این باغ نیز عمارتی دوطبقه به شکل کلاه فرنگی قرار داد. گلکاری های این باغ آن را به یکی از زیباترین باغ های شیراز تبدیل کرده است.

شهر باغ های رویایی

نارنجستان قوام

نارنجستان قوام در خیابان لطفعلی خان زند و محله درب شیخ واقع شده که متعلق به خاندان قوام الملک بوده است. این ساختمان با استفاده از صنعت آینه کاری، نقاشی، کاشیکاری، گچ بری و منبت کاری یکی از شاهکارهای دوره قاجاریه محسوب می شود.

شهر باغ های رویایی

حیاط این ساختمان بسیار دلنواز و فرحبخش است. این بنا در گذشته محل تشکیل جلسه های عمومی و نشست های بزرگان واشراف و محل مراجعات رعیت ها بوده است.

علت نام گذاری آن به نارنجستان نیز این است که درختان نارنج بسیاری در حیاط آن قرار داشته و این باغ نیز از جمله باغ های تاریخی و ارزشمند شیراز است که ارزش ثبت جهانی را داراست در دست بررسی و شناسایی قرار گرفته است.

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از مهر