تبیان، دستیار زندگی
علی غفاری كارگردان «چراغ قرمز» گفت: صادقانه‌ می‌گویم، سعی كردم فیلم طنز شریفی بسازم و در عین حال نگاهی انتقادی هم داشته باشم، حال این‌كه تا چه اندازه به موفقیت رسیده‌ام را نمی‌دانم ........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

كارگردان «چراغ قرمز»: سعی كردم فیلم طنز شریفی بسازم

کارگردان چراغ قرمز

علی غفاری كارگردان «چراغ قرمز» گفت: صادقانه‌ می‌گویم، سعی كردم فیلم طنز شریفی بسازم و در عین حال نگاهی انتقادی هم داشته باشم، حال این‌كه تا چه اندازه به موفقیت رسیده‌ام را نمی‌دانم.

فیلم سینمایی «چراغ قرمز» به كارگردانی علی غفاری در سانس صبح ـ ?? بهمن ماه ـ سینمای رسانه‌ها به نمایش در آمد و پس از آن با حضور كارگردان، سعید شرفی‌كیا تهیه‌كننده، الناز شاكردوست، مجید یاسر، مریم امیرجلالی (بازیگران)،سعید آهنگران طراح صحنه و لباس، كاوه ایمانی تدوینگر و تهماسب صلح‌جو منتقد سینما مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

در ابتدای این نشست علی غفاری كارگردانی این فیلم عنوان كرد: دوست داشتم كه در انتخاب بازیگران این فیلم تا حدی ساختار‌شكنی كنم و نقشی متفاوت به افراد بدهم.

وی در ادامه درباره‌ی علت نام‌گذاری این فیلم توضیح داد: اسم این فیلم به صحنه‌ی پایانی فیلم باز می‌گردد و به این اشاره دارد كه گاه باید به چراغ قرمز توجه كرد و ایستاد.

غفاری در ادامه این نشست در پاسخ به مطلبی كه این فیلم را شبیه آثار دهه‌ی ?? و ?? سینمای ایران دانسته بود توضیح داد: فیلمساز همواره سعی دارد كه نكات اخلاقی مختلفی را در فیلم خود مورد اشاره قرار دهد و در عین حال فیلمش دچار حالتی شعاری نشود. ما سعی كرده‌ایم این اثر از ساختاری نو بهره ببرد و بخش‌های مختلف آن به‌گونه‌ای نباشد كه گل‌درشت به نظر برسد.

او ادامه داد:به‌هر حال این فیلم تقدیر از سینمای دهه‌ی ?? نیست و سعی دارد با قالبی طنز مخاطب را متوجه این مساله كند كه بد قضاوت كردن امروزه تبدیل به آفتی شده كه یقه‌ی بسیاری از ما را گرفته است.

كارگردان «چراغ قرمز» در بخش دیگری از این نشست، درباره‌ی این‌كه این فیلم قصه‌ای تكراری را مجددا روایت می‌كند و تفاوتی با فیلم‌های دیگر ندارد توضیح داد: قبل از این‌كه به این جلسه بیایم، بسیاری از دوستان گفتند آماده باش كه قرار است فقط انتقاد بشنوی، اما از دوستان می‌خواهم كه كمی انصاف داشته باشند. اگر در فیلم صحنه‌ی خوبی هم وجود داشته كه از آن لذت برده‌ام آن را هم مدنظر داشته باشند.

وی ادامه داد: نمی‌دانم كه چگونه باید فیلم بسازم كه نگویند كلیشه‌ای است، به هرحال سینمای طنز روایت خاص خود را می‌طلبد، اما با این وجود بنده سعی كرده‌ام كه به شكلی نسبتا متفاوت عمل كنم.

غفاری در پایان صحبت‌هایش هم در پاسخ به سوالی درباره‌ی سینمای ایده‌آل او عنوان كرد: فكر می‌كنم كه یك فیلمساز باید ژانرهای مختلف را تجربه كند. فیلم اول من در ژانر پلیسی ساخته شد و اكنون پس از ?? سال فاصله، فیلم دومم را با مفهومی طنز ساخته‌ام. اما از دوستان گلایه دارم چرا كه به محض این‌كه افراد اسم فیلم طنز را می‌شنوند، بلافاصله نسبت به آن موضع می‌گیرند. نمی‌دانم چرا نمی‌خواهیم بپذیریم كه این نوع هم ژانری در سینماست كه بی‌توجهی به آن گاه موجب می‌شود، فیلمسازان اثری را طی ?? روز ساخته و بدون فرستادن آن به جشنواره‌ها فیلم را در سینماها اكران كنند.

این نوع موضع‌گیری باعث می‌شود كه سینمای طنز پیشرفت نكرده و هیچ‌گاه با رشد مواجه نشود.

او یادآور شد: بنده در فیلم‌هایی مانند «لیلی با من است» دستیار كارگردان بوده‌ام و فكر می‌كنم نشاط آن فیلم در فیلم من هم وجود دارد. در نهایت براین باورم كه فضای شادی كه اكنون در «چراغ قرمز» وجود دارد طی سال‌ها تجربه به‌دست آمده است.

غفاری هم‌چنین عنوان كرد: متاسفانه اكنون سینمای طنز ما به سمت و جهتی در حركت است كه گاه فیلم‌هایی ساخته می‌شوند كه به هیچ‌ عنوان نی‌توان با خانواده به تماشای آنها نشست. بر این اساس اگر این سینما را جدی نگیریم، دیالوگ‌های ما به سمتی خواهد رفت كه شرم‌وحیا از آنها برداشته می‌شود.

او در عین حال گفت: من هم قبول دارم كه لازم است در جامعه طنز‌های خوب ساخته شود، اما در شرایطی كه حمایتی از این فیلم‌ها به عمل نمی‌آید، فیلمساز چه كند. من صادقانه می‌گویم كه سعی كرده‌ام فیلم طنز شریف بسازم و در عین حال نگاهی انتقادی هم داشته باشم اما تا چه اندازه به موفقیت رسیده‌ام را نمی‌دانم.

غفاری در پایان صحبت‌هایش درباره‌ی میزان موفقیت این فیلم هم عنوان كرد: موفقیت این فیلم در اكران مشخص می‌شود.

شرفی‌كیا تهیه‌كننده این فیلم هم در این نشست در پاسخ به مطلبی انتقادی علیه این فیلم عنوان كرد: اگر ما بخواهیم مخاطبان را به‌شكلی جدی نصیحت كنیم، قاعدتا تاثیری نخواهیم گذاشت و مخاطب پس زده می‌شود. من فكر می‌كنم كه این اثر كار خوبی بوده و كارگردانی آن هم به درستی صورت گرفته است.

در این نشست كه در آستانه‌ به تشنج‌كشیدن قرار داشت، تهماسب صلح‌جو منتقد و مجری جلسه با ذكر توضیحاتی سعی كرد كه از این تنش جلوگیری كند.

وی عنوان كرد: این فیلم ادعایی ندارد و به مراتب بهتر از آن است كه با فیلمی پرمدعا مواجه باشیم كه جز تخریب چیزی به تماشاگر نمی‌دهد. به هرحال هر فیلمی باید در حد خودش سنجیده شود، بخشی از سینما كه طی ?? سال گذشته نادیده گرفته شده و همواره مورد تحقیر قرار گرفته همین سینمای سرگرم‌كننده است كه به‌دلیل فقدان آن تماشاگران ما امروز هرآنچه را كه نام طنز داشته باشد، استقبال می‌كنند.

 تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی