تبیان، دستیار زندگی
هر چند در فومن زادگاه عارف کامل و مرجع فقید شیعیان، حضرت آیت‌الله بهجت (ره) آثاری از خانه پدری و محل تولد آن مرجع روشن ضمیر وجود ندارد و بنابر اخبار موثق، محل تولد ایشان تا سن 14 سالگی بر اثر کوتاهی مسئولین امر با خاک یکسان شده است، اما احداث مدرسه علمیه‌
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یادگار ارزشمندی از حضرت آیت‌الله بهجت (ره)
مدرسه

هر چند در فومن زادگاه عارف کامل و مرجع فقید شیعیان، حضرت آیت‌الله بهجت (ره) آثاری از خانه پدری و محل تولد آن مرجع روشن ضمیر وجود ندارد و بنابر اخبار موثق، محل تولد ایشان تا سن 14 سالگی بر اثر کوتاهی مسئولین امر با خاک یکسان شده است، اما احداث مدرسه علمیه‌ای به نام معظم‌له با کمک افراد خیر در سال 1379 یادگاری ارزشمند از آن فقیه پارسا می‌باشد.

آنچه در پی می‌آید نیم نگاهی به نحوه احداث و شیوه جذب طلاب در مدرسه علمیه حضرت آیت‌الله العظمی بهجت (ره) فومن می‌باشد.

مدیر مدرسه علمیه آیت الله العظمی بهجت شهرستان فومن به  مرکز خبر حوزه گفت: این مدرسه در سال 1379 با درخواست جمعی از مردم متدین و تصمیم معظم‌له و اختصاص بخشی از نذورات که به دفتر ایشان اهدا می شد، احداث گردید.

حجت‌الاسلام والمسلمین قربانی افزود: با پیگیری مستمر آیت‌الله رودباری پس از گذشت پنج سال در سال 1384 ساخت این مدرسه به اتمام رسید و به دلیل آنکه زمان ثبت نام و جذب طلبه از سوی مرکز مدیریت حوزه علمیه قم به اتمام رسیده بود، 25 نفر از علاقه‌مندان تحصیل علوم اسلامی به صورت غیررسمی جذب شدند.

وی ادامه داد: این افراد پس از اتمام پایه اول در امتحان ورودی حوزه شرکت نموده و به صورت طلبه رسمی پذیرفته شدند.

حجت‌الاسلام والمسلمین قربانی گفت:‌ در حال حاضر 60 طلبه تحت نظر 7 استاد در چهار پایه تحصیلی در این مدرسه مشغول به تحصیل هستند.

وی با بیان اینکه فرزند حضرت آیت‌الله بهجت بر روند فعالیت مدرسه نظارت و آگاهی دارند اظهار داشت:‌ هر زمان که برای پیگیری امور مدرسه به مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه مراجعه می‌کردم، خدمت آیت الله العظمی بهجت نیز شرفیاب می‌شدم و ایشان هر بار مرا به بازگشت سریع به فومن جهت حضور در مدرسه سفارش می نمودند.

حجت‌الاسلام والمسلمین قربانی با اشاره به وجود مدرسه علمیه‌ای دیگر در فومن اظهار داشت: فضای مدرسه علمیه قائمیه نیز در اختیار این مدرسه است، به طوری که دروس پایه دوم در این مدرسه برگزار می شود.

وی به فراهم کردن زمینه انجام ورزش شنا و فوتبال اشاره کرد و گفت: طلاب این مدرسه علاوه بر موفقیت های علمی در زمینه ورزش نیز به صورت فعال حاضر شده و در روحیه آنان در امر تحصیل تاثیر بسزایی دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین قربانی، با بیان اینکه همه طلاب این مدرسه عضو فعال پایگاه مقاومت بسیج مدرسه هستند اظهار داشت:‌ بنده به عنوان مسئول بسیج طلاب همواره سعی در ترویج روحیه بسیجی در میان طلاب دارم.

مدیر مدرسه علمیه آیت الله العظمی بهجت (ره) به تعامل با آموزش و پرورش در تامین ائمه جماعات مدارس اشاره کرد و گفت: این اقدام نوعی تجربه تبلیغ برای طلاب به حساب می آید و طلابی که به لحاظ علمی و اخلاقی از ارزیابی بالاتری برخوردار هستند به مدارس آموزش و پرورش معرفی می شوند.

وی با اشاره به تاسیس نمایندگی های مرکز مدیریت در استانها اظهار داشت: این امر موجب تمرکز زدایی از قم می شود و با این اقدام حوزه های علمیه شهرستان ها توسعه می یابد و انتظار می‌رود مسئولین برای این امر بودجه‌های ویژه‌ای نیز اختصاص دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین قربانی با بیان اینکه آیت الله العظمی بهجت در این شهر چشم به جهان گشوده و تا سن 13 سالگی در این شهر ساکن بوده‌اند اظهار داشت: ایشان برای ادامه تحصیل معارف اهل بیت(ع) به کربلا سفر کرده و آنجا نزد عمویش مشغول به تحصیل می شود.

وی به خصوصیات اخلاقی و رعایت احترام آن مرجع فقید به والدین اشاره و اظهار داشت: معظم‌له احترام بسیاری برای والدین خود قائل بودند، در نامه‌هایی که به پدرش می نوشتند از عبارات منحصر به فردی به کار می‌بردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین قربانی با بیان اینکه هیچ زمانی ایشان فرصت حضور مجدد در شهر خود را نیافتند، اظهار داشت: متاسفانه مسئولان این شهر در امر اطلاع رسانی نسبت به زادگاه این مرجع تقلید شیعه بسیار ضعیف عمل کردند به گونه ای که بسیاری از جوانان این شهر از این مساله آگاهی ندارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین قربانی با بیان اینکه بودجه‌های کلانی صرف هزینه های غیر دینی می شود، اظهار داشت: بودجه فعالیت های فرهنگی نسبت به فعالیت های ورزشی بسیار اندک است و این نشان از کم توجهی به این امر می باشد.

وی ترویج نام و یاد آن مرجع عالیقدر را در استان گیلان باعث ایجاد روحیه خودباوری دینی در میان نسل جوان عنوان کرد.

مدیر مدرسه علمیه آیت الله العظمی بهجت (ره) به ضرورت امر اطلاع رسانی دقیق و صحیح وقایع حوزه های علمیه اشاره کرد و گفت: سامانه خبری حوزه با فعالیت‌های مناسب توانست خلاء موجود در حوزه را پر نمایند و در این زمینه رسالت خطیری را برعهده دارد و باید با حفظ شان و جایگاه حوزه، منبع خبری دیگر رسانه ها شود.