تبیان، دستیار زندگی
باز كردن باب ترور‌های سیاسی در خارج از اراضی فلسطینی، مسلما عملیات‌های انتقام جویانه‌ی متقابل را در بیشتر پایتخت‌های عربی و غربی به دنبال خواهد داشت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جنایت موساد در دبی

محمودالمبحوح(حماس)

سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) به دلیل ناتوانی در رویارویی با مقاومت به رغم برتری نظامی و تسلیحاتی، برای بقای خود از ابتدای شكل‌گیری مقاومت از ترور فرماندهان و رهبران جنبش‌های مقاومت در خاك فلسطین و خارج از آن، به عنوان تاكتیكی برای به زانو در آوردن مقاومت استفاده كرده است. غافل از این كه این ترور‌ها نه تنها موجب از بین بردن قدرت و توانایی مقاومت نمی‌شود، بلكه به بالا بردن روحیه اعضا و رهبران آن جهت رویارویی هر چه بیشتر و شدید‌تر با طرح‌های صهیونیستی منجر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، در تحلیلی تحت عنوان "جنایت موساد در دبی" به قلم عبدالباری عطوان، مدیر مسئول این روزنامه، می‌نویسد: اقدام موساد مبنی بر ترور محمود المبحوح، یكی از فرماندهان شاخه‌ی نظامی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در هتل محل اقامتش در دبی، چیزی فراتر از نقض خط قرمز است، زیرا اولا این جنایت در یك كشور میانه‌روی عربی با رویكرد‌های اقتصادی و اجتماعی لیبرالیست صورت گرفته است و این كشور 10 روز پیش میزبان یك وزیر اسراییلی بود كه برای مشاركت در كنفرانس انرژی‌های تجدیدپذیر به امارات سفر كرده بود. دوم این كه باز كردن باب ترور‌های سیاسی در خارج از اراضی فلسطینی، مسلما عملیات‌های انتقام جویانه‌ی متقابل را در بیشتر پایتخت‌های عربی و غربی به دنبال خواهد داشت.

عطوان در ادامه می‌نویسد: نحوه‌ی اجرای ترور این عضو گردان عزالدین القسام، نشان می‌دهد كه این ترور در نهایت دقت طرح‌ریزی شده است تا جایی كه عناصر جاسوسی اسراییل رد این شهید فلسطینی را از دمشق تا دبی گرفته‌اند و این اقدام حاكی از یك نقض امنیتی و یا اهمال امنیتی شدید از سوی جنبش حماس و سازمان‌های امنیتی سوریه است. تروری در این سطح كه یكی از شخصیت‌های بنیانگذار گردان عزالدین القسام را هدف قرار داده است، نمی‌تواند كار كسی جز موساد اسراییل باشد.

باز كردن باب ترور‌های سیاسی در خارج از اراضی فلسطینی، مسلما عملیات‌های انتقام جویانه‌ی متقابل را در بیشتر پایتخت‌های عربی و غربی به دنبال خواهد داشت

در ادامه این تحلیل آمده است: این كه چنین جنایتی در دوره نخست وزیری بنیامین نتانیاهو و دولت راست و افراطی و نژادپرست او صورت گیرد، تصادفی نیست زیرا نتانیاهو در اولین دوره‌ی نخست‌وزیری‌اش و در شرایط سیاسی و دیپلماتیك مشابه، در سپتامبر 1997 تعدادی از مزدوران موساد را برای ترور خالد مشعل، رییس دفتر سیاسی جنبش حماس به امان پایتخت اردن فرستاد تا با سم‌های شیمیایی او را مسموم كنند. در همان زمان ملك حسین پادشاه اردن تهدید كرد كه در صورت عدم ارسال پادزهر برای سم‌های استفاده شده در این ترور، معاهده‌ی صلح با اسراییل را لغو می‌كند. همین امر موجب شد كه دولت نتانیاهو در میان فضاحت بین‌المللی با اذعان به این ترور مجبور شود به درخواست ملك حسین پاسخ دهد.

عطوان می‌افزاید: دولت امارات تعامل جدی با این مساله، تحت پیگرد قرار دادن عاملان آن و تحویل دادن آنها به دستگاه‌های قضایی را خواستار شده است زیرا مسلما وجهه‌ی دبی به عنوان یك مركز مالی و تجاری بین‌المللی با چنین جنایتی خدشه‌دار شده است. با توجه به این كه امنیت، محور اصلی برای حفظ این جایگاه و تحكیم آن درعرصه منطقه‌ای و بین‌المللی است. از سوی دیگر چه بسا اسراییل با چنین اقدامی سعی دارد، امارات را تحریك و مجبور به عادی سازی روابط با خود كند و با این ترور در واقع با یك تیر دو نشان بزند. ابتدا یكی از شخصیت‌های نظامی مهم فلسطین را ترور كرده و دوم كشوری عربی را كه هم‌چنان در برقراری روابط دیپلماتیك و تجاری مستقیم با اسراییل تردید دارد، مجبور به پذیرش این امر كند.

حماس

در این تحلیل هم چنین آمده است: نتانیاهو در یك بحران سیاسی شدید به سر می‌برد. دولت او در یك انزوای سیاسی بی‌سابقه قرار گرفته است، فرآیند صلح كه او سعی دارد از آن به عنوان ابزاری برای سرپوش‌گذاری بر ادامه شهرك سازی‌هایش و یهودی‌سازی اراضی اشغالی استفاده كند، كاملا تعطیل شده است. علاوه بر آن در طرف دیگر ماجرا، هم تشكیلات خودگردانی وجود دارد كه تاكنون با جسارت مقابل اعمال فشارهای عربی و آمریكایی جهت بازگشت به پای میز مذاكرات ایستاده است و هم گزارش كمیته‌ی حقیقت یاب سازمان ملل متحد در خصوص جنگ غزه كه جنایات زشت و وقیحانه‌ی اسراییل را افشا ساخته و موجب افزایش انزجار اذهان عمومی سراسر جهان نسبت به اسراییل شده است.

عطوان در ادامه آورده است: بعید نیست در چنین شرایطی نتانیاهو به دنبال بهانه‌ای برای حمله به غزه یا لبنان و یا هر دوی این مناطق ‌باشد. همانطور كه اخیرا سعی نمود تا با منفجر كردن خودروی بمب‌گذاری شده مقابل دفتر اسامه حمدان، نماینده حماس در لبنان او را ترور كند كه در تحقق این هدف ناكام ماند. نتانیاهو این بار مزدوران موساد را به دبی فرستاد تا با ترور شهید المبحوح یك پیروزی ناچیز را برای خود رقم بزند، غافل از این كه او باید تاوان سنگینی را برای این اقدام پرداخت كند. زیرا گردان القسام پیش از این نیز ترور مهندس یحیی عیاش از فرماندهانش را با چهار عملیات شهادت طلبانه در بیت‌المقدس اشغالی، الخضیره و تل آویو پاسخ داد كه صدها كشته و زخمی بر جای گذاشت و دولت اسراییل و امنیت آن را خدشه‌دار كرد. مسلما كسی كه چنین تروری را در دبی انجام داده است، خواهان صلح و ثبات در منطقه نیست. این اقدام به منزله‌ی شعله‌ور ساختن جنگ و برهم زدن امنیت است و نتانیاهو می‌خواهد با این جنایت منطقه را به حمام خون تبدیل كند. این اقدام برای شخصی هم چون او با این ویژگی‌های نژادپرستانه و كینه توزانه عجیب نیست.

بعید نیست در چنین شرایطی نتانیاهو به دنبال بهانه‌ای برای حمله به غزه یا لبنان و یا هر دوی این مناطق ‌باشد

در پایان این تحلیل می‌خوانیم: ترور جنایتكارانه‌ی اینچنینی، به منزله زنگ خطری برای بیدار كردن تمامی اعراب از خواب عمیقشان، بازگشت به اصول و ارزش‌های ملی و اسلامی و صرف‌نظر نمودن از گزینه‌ی صلحی است كه طی 30 سال گذشته چیزی جز زلت و پستی برای آنان و خودكامگی برای اسراییل به همراه نداشته است. از دیدگاه اسراییل هیچ كشور عربی دارای حرمت نیست و خاك و امنیت این كشور‌ها نیز از مصونیت برخوردار نیستند. تمامی اعراب و مسلمانان از میانه‌رو تا تندرو دشمن محسوب می‌شوند، این همان چیزی است كه رهبران عرب باید دریابند و پیش از آنكه فرصت از دست برود این اصل را مبنای تعامل با این دولت چموش قرار دهند.

تنظیم:س.آقازاده