تبیان، دستیار زندگی
بردگان هائیتی علیه استعمارگران قیام كرده و قانون اساسی اولین جمهوری سیاهان را در ژانویه 1804 میلادی به تصویب رساندند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جابجایی هاییتی از آمریکا به آفریقا

ا‌تحادیه آفریقا روز یكشنبه موافقت خود را با بررسی پیشنهاد سنگال به منظور اسكان دادن به بی‌خانمان‌های زمین لرزه اخیر هائیتی و احتمال تشكیل كشور جدیدی برای آنها در آفریقا، اعلام كرد.

زلزله هایتی

به گزارش خبرگزاری رویترز، این ایده كه نخستین بار از سوی عبدالله واد، رئیس‌جمهور سنگال، مطرح شده بود روز گذشته مورد پذیرش نمایندگان كشورهای عضو اتحادیه آفریقا در آدیس آبابا پایتخت اتیوپی قرار گرفت.

رئیس‌جمهوری سنگال در باره علت ارائه این پیشنهاد خود گفته است كه مردم هائیتی به‌عنوان نوادگان بردگان آفریقایی، حق دارند از یك زندگی جدید در قاره اجدادی خود برخوردار شوند.

واد افزود: سنگال و دیگر كشورهای آفریقایی باید به مردم هائیتی كه خواستار ملیت جدیدی هستند، تابعیت دهند.

وی همچنین خواستار اجرای برنامه گسترده فرزندخواندگی در سراسر قاره آفریقا برای كودكانی شد كه والدین خود را در زلزله اخیر از دست داده‌اند.

ژان پینگ، رئیس كمیسیون اتحادیه آفریقا هم در اجلاس سالانه سران این اتحادیه در آدیس آبابا از مقامات شركت‌كننده خواست تا پیشنهاد رئیس‌جمهور سنگال را در جریان این رویداد سه روزه، مورد بحث قرار دهند.

پینگ گفت: «این احساس وظیفه و همبستگی است كه ما می‌توانیم پیشنهاد رئیس‌جمهوری سنگال را برای ایجاد شرایطی در آفریقا به‌منظور بازگشت اتباع هائیتی كه آرزو دارند پس از این حادثه مصیبت‌بار به آنجا بازگردند را بررسی كنیم.»

وی همچنین از ایجاد یك حسابی از سوی اتحادیه آفریقا برای مردم زلزله زده هائیتی در بانك توسعه آفریقا خبر داد. به عقیده كارشناسان، ایده تشكیل كشور جدید برای مردم هائیتی، یادآور ایجاد كشور لیبریا در سده نوزدهم میلادی توسط بردگان آزاد شده آمریكایی است.

این احساس وظیفه و همبستگی است كه ما می‌توانیم پیشنهاد رئیس‌جمهوری سنگال را برای ایجاد شرایطی در آفریقا به‌منظور بازگشت اتباع هائیتی كه آرزو دارند پس از این حادثه مصیبت‌بار به آنجا بازگردند را بررسی كنیم

كشور بردگان

بنا بر آخرین گزارش‌ها، زلزله ماه گذشته در هائیتی موجب مرگ 150 هزار نفر، زخمی شدن 600 هزار نفر و بی خانمان شدن حدود دو میلیون نفر شده است. كشور كوچك هائیتی جزو كشورهای حوزه دریای كارائیب در آمریكای مركزی به شمار می‌رود و ساكنان آن اغلب سیاه‌پوستانی هستند كه در دوره استعمار این سرزمین توسط كشورهای اسپانیا و فرانسه به صورت برده به آنجا منتقل شده بودند.

به نوشته مطبوعات اسپانیایی، پس از آن‌كه كریستف كلمب در سال 1492 میلادی پا به قاره آمریكا گذاشت و استعمار اسپانیا در این سرزمین آغاز شد، حدود نیم میلیون نفر از سرخپوستان در جزیره‌ای كه اكنون هائیتی و هندوراس را تشكیل می‌دهد، زندگی می‌كردند اما وجود طلا در این سرزمین موجب بدبختی ساكنان آن شد و مردم آن، هدف تاراج و قتل عام استعمارگران قرار گرفتند. نابودی مردم این سرزمین تا آنجا پیش رفت كه شمار آنان در سال 1519 یعنی 27 سال پس از ورود استعمار به 11 هزار نفر كاهش یافت.

هائیتی

گسترش دامنه استعمار اسپانیا به دیگر نقاط قاره آمریكا از یك‌سو و سپس تصمیم كشورهای استعمارگر اسپانیا و فرانسه به كاشت انبوه نیشكر در مناطق حاصلخیز آن به ویژه هائیتی موجب شد آنان سیاهپوستان آفریقایی را به عنوان برده به آمریكای لاتین منتقل كنند به گونه‌ای كه شمار بردگان در هائیتی در سال 1758 میلادی به 700 هزار نفر یعنی معادل 85 درصد كل ساكنان این كشور رسید.

بردگان هائیتی چندی بعد علیه استعمارگران قیام كرده و قانون اساسی اولین جمهوری سیاهان را در ژانویه 1804 میلادی به تصویب رساندند.

ربودن كودكان هائیتی توسط آمریكا

اما در حالی كه سران قاره آفریقا سخاوتمندانه موضوع كمك به مردم فقیر و زلزله زده هائیتی رادر دستور كار خود قرار داده‌اند، خبرگزاری‌ها گزارش می‌دهند آمریكایی‌های سفیدپوست كه به بهانه كمك به مردم هائیتی انبوه نیروهای نظامی را در این كشور مستقر كرده‌اند، در حال ربودن كودكان هائیتی از این سرزمین هستند.

خبرگزاری آلمان در این زمینه به نقل از یووس كریستالین وزیر كار و امور اجتماعی هائیتی گزارش داد 10 شهروند آمریكا در هائیتی به اتهام بچه‌دزدی در هرج و مرج پس از زلزله شدید 12 ژانویه بازداشت شده‌اند.

بر اساس این گزارش، بازداشت شدگان متهم هستند در مجموع 31 كودك از دو ماهه تا 12 ساله را ربوده‌اند تا به خارج از این كشور منتقل كنند.

بردگان هائیتی علیه استعمارگران قیام كرده و قانون اساسی اولین جمهوری سیاهان را در ژانویه 1804 میلادی به تصویب رساندند

به گفته كریستالین، این پنج مرد و پنج زن آمریكایی روز جمعه در مرز هائیتی با جمهوری دومینیكن بازداشت شدند.

بنابر این گزارش مسوولان هائیتی همچنین ابراز نگرانی كرده‌اند كه گروه‌های امداد بدون این‌كه تلاشی برای پیدا كردن والدین كودكان بی‌سرپرست شده باشد خودسرانه اقدام به فرزند خواندگی كودكان هائیتی كنند.

پیشتر گزارش‌هایی مبنی بر تلاش گروه‌های اسرائیلی برای قاچاق این كودكان به سرزمین‌های اشغالی منتشر شد.

منبع:جام جم

تنظیم:س.آقازاده