تبیان، دستیار زندگی
رضا خان مجلس مؤسسان سر نیزه‌ای و فرمایشی درست كرد این را كه ما یادمان هست كه با سرنیزه مجلس مؤسسان را درست كرد. وقتی با سرنیزه
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مجلسی با قوانین غیر قانونی

در این بخش تصمیم داریم به بیان برنامه های امام خمینی پس از بازگشت به میهن  و وقایع انقلاب تا روز پیروزی ( از تاریخ  13 بهمن 57 تا 22 بهمن 57  ) می پردازیم .

قسمت اول :

فعالیت ها و برنامه های امام خمینی در روز سیزدهم بهمن سال 1357

* امام خمینی در مدرسه علوی طی سخنانی ضمن نفی مشروعیت سلسله پهلوی مجلس مؤسسان را كه پادشاهی پهلوی‌ها را ابدی، كرد غیرقانونی دانستند و فرمودند: «رضا خان مجلس مؤسسان سر نیزه‌ای و فرمایشی درست كرد این را كه ما یادمان هست كه با سرنیزه مجلس مؤسسان را درست كرد. وقتی با سرنیزه مجلس مؤسسان درست می‌شود این مجلس قانونی نیست».

امام خمینی

*به دلیل استقبال بی‌نظیر مردم از امام خمینی و عدم گنجایش مدرسه رفاه امام خمینی به مدرسه علوی منتقل شدند.1

گروهی از طلاب حوزه علمیه قم در مدرسه علوی با امام خمینی دیدار كردند، در این دیدار حضرت امام به طلاب نوید داد كه تا چند روز دیگر به قم باز خواهند گشت.2

امام خمینی در مدرسه علوی طی سخنانی ضمن نفی مشروعیت سلسله پهلوی مجلس مؤسسان را كه پادشاهی پهلوی‌ها را ابدی كرد غیرقانونی دانستند و فرمودند:

به دلیل استقبال بی‌نظیر مردم از امام خمینی و عدم گنجایش مدرسه رفاه امام خمینی به مدرسه علوی منتقل شدند .

« رژیم سلطنتی از اول خلاف عقل بود ... هر ملتی باید خودش سرنوشت خودش را تعیین كند». امام خمینی در قسمتی دیگر از بیاناتشان دولت غیرقانونی بختیار را منشاء‌ ناآرامی و اغتشاش در كشور دانستند و خطاب به بختیار فرمودند «كه آقا: شما یك آدم عادی هستید آبرویت را می‌ریزی، برو كنار «من سر لج افتاده‌ام» ! آخر برای چه انسان سر لج بیفتد و یك ملتی را، مقدرات یك ملتی را ملعبه كند كه «من لرم سر لج افتادم» ! حتما باید با پس گردنی ردشان كنند؟ خو ب مثل آدم توبه كن. بگو صحیح است حرف‌های ملت. امر امر ملت است».3

امام خمینی

در همین روز پرسنل نیروی هوایی و همافران در مدرسه علوی به دیدار امام خمین آمدند. حضرت امام طی بیاناتی كوتاه به دولت بختیار هشدار دادند و چنین فرمودند: «اگر یك نفر از این همافران با دست این جلادان از بین برود ما همه آنها را به كیفر اعمالشان می‌رسانیم». ایشان گفتند: «جرم همافران و سایر ارتشیان كه فرار كرده‌اند این است كه به ملت پیوسته‌اند. چرا از این راه غلط و شیطانی عمال دستگاه رو گردان نیستند، چرا اراده ملت را ترك كرده راه صهیونیسم را در پیش گرفتند. ما كسانی را كه از ارتشیان توبه كنند و برگردند، توبه همه آنها را با دل و جان قبول می‌كنیم».4

اخبار 13 بهمن 57 :

آسوشیتد پرس: بختیار گفت: طرفداران آیت‌الله خمینی می‌توانند فریاد بزنند، غوغا كنند، توهین كنند، این كار چیزی را ثابت نمی‌كند، اما اینكه چندین میلیون نفر برای استقبال از آیت‌الله به تهران آمدند، مبالغه‌آمیز است. وی افزود: همچنان مشتاق ملاقات با ایشان است.

آسوشیتد پرس گزارش داد: امرای ارتش گفته‌اند كه اگر آیت‌الله خمینی بر خلاف قانون اساسی اقدامی كند، ‌آنها دست به اقدام خواهند زد.

بختیار گفت: طرفداران آیت‌الله خمینی می‌توانند فریاد بزنند، غوغا كنند، توهین كنند، این كار چیزی را ثابت نمی‌كند، اما اینكه چندین میلیون نفر برای استقبال از آیت‌الله به تهران آمدند، مبالغه‌آمیز است.

رادیو مسكو: دانشجویان ایرانی مقیم آمریكا علیه مداخله آمریكائی‌ها در امور داخلی ایران، در برابر كاخ سفید تظاهرات كردند.

در چند شهر كشور، ازجمله سمنان و تربت جام، در پی تظاهرات مردم چند نفر به شهادت رسیدند.

یك ساواكی در تهران ترور شد. وی سرهنگ معتمدی نام داشت و یكی از اعضای بلند پایه ساواك بود. رادیو بی.بی.سی . گفت: آیت‌الله شریعتمداری گفته است در تبدیل رژیم سلطنتی به جمهوری باید جانب احتیاط رعایت شود و تهیه مقدمات فراوانی لازم است. تذكر: نامبرده از قانون اساسی كه اساس آن موجب بقای رژیم سلطنتی است، حمایت می‌كند.

دکتر سنجابی خواستار استعفای بختیار شد. وی همچنین گفت: جبهه ملی به امام خمینی وفادار است.

منتظر اعلام وقایع روز 14 بهمن 1357 باشید .


پی‌نوشتها:

1-خاطرات شهید محلاتی، ص 111

2-صحیفه امام جلد ششم، ص 23

3-همان، ص 27 و 28

4-همان، ص 38 / و كیهان 14/11/57 ص 4

( مرکز اسناد انقلاب )

تهیه و تنظیم برای تبیان :

بخش هنر مردان خدا - سیفی