تبیان، دستیار زندگی
در اذهان اکثر ما این سوال وجود دارد که نشانه خواب هایی که می توان آن ها را صادقانه دانست چیست؟ آیا خواب قابل اعتماد است؟ و به طور کلی، چه خواب هایی را می توان قبول کرد و اعتماد نمود؟ متن زیر سعی دارد به این گونه سوال ها پاسخ دهد. آیا شما هم با نگارنده نظ
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

علائم خواب های صادقه چیست؟

رویا

سلام، در اذهان اکثر ما این سوال وجود دارد که نشانه خواب هایی که می توان آن ها را صادقانه دانست چیست؟آیا خواب قابل اعتماد است؟ و به طور کلی، چه خواب هایی را می توان قبول کرد؟ متن زیر سعی دارد به این گونه سوال ها پاسخ دهد. آیا شما با نگارنده  هم نظرید؟

خوابیدن و خواب دیدن، یكی از اسرار عجیب خلقت است. و در قرآن كریم و احادیث رسول اكرم و ائمه معصومین ـ صلوات الله علیهم اجمعین ـ هم در مورد رؤیا مطالب زیادی هست كه حقانیت رؤیا را ثابت می‌كنند.1

مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر المیزان می‌گوید: سه عالم وجود دارد؛ عالم طبیعت، عالم مثال، عالم عقل. روح انسان به خاطر تجرّدی كه دارد، در خواب با آن دو عالم (عالم مثال و عقل) ارتباط پیدا می‌كند و به میزان استعداد و امكان، حقایقی را درك می‌كند. اگر روح كامل باشد، در فضای صاف، حقایق را درك می‌كند و اگر در كمال به آخرین درجه نرسیده باشد، حقایق را در قالب‌های دیگر می‌بیند. همانطور كه در بیداری، شجاعت را در شیر و حیله را در روباه و بلندی را در كوه می‌بینیم، ‌در خواب، ‌علم را در قالب نور، ازدواج را در قالب لباس و جهل و نادانی را به صورت تاریكی مشاهده می‌كنیم. ما نتیجه مقدمه را با ذكر مثالهایی بیان می‌كنیم، كسانی كه خواب می‌بینند چند دسته‌اند:

دسته اوّل: كسانی كه روح كامل و مجردی دارند، و بعد از خواب رفتن، حواس با عالم عقل مرتبط شده و حقایقی راصاف و روشن از دنیای دیگر دریافت می‌كنند. (نظیر تلویزیون‌های سالم با آنتن‌های مخصوص جهت‌دار كه برفراز قله‌ها و بلندی ها امواج ماهواره‌ای را از نقاط دور دست می‌گیرد (این گونه خواب ها كه دریافت مستقیم و صاف است نیازی به تعبیر ندارد).

دسته دوّم: خواب كسانی است كه دارای روح متوسط هستند، كه در عالم رؤیا حقایق را ناصاف و همراه با تشبیه و تخیل دریافت می‌كنند (كه باید مفسری در كنار دستگاه گیرنده، ماجرای فیلم را به دور از برفك‌ها توضیح دهد و به عبارتی عالمی آن خواب را تعبیر كند).

دسته سوّم: خواب كسانی است كه روح آنها به قدری متلاطم و ناموزون است كه خواب آنها مفهومی ندارد. (چنان كه آشنایان با فیلم هم، از صحنه‌های مختلف و پر برفك تلویزیونی، چیزی سردر نمی‌آورند) این نوع رؤیاها قابل تعبیر نیستند، كه در قرآن به اضغاث احلام (خوابهای آشفته) تعبیر شده است.2

سه عالم وجود دارد؛ عالم طبیعت، عالم مثال، عالم عقل. روح انسان به خاطر تجرّدی كه دارد، در خواب با آن دو عالم (عالم مثال و عقل) ارتباط پیدا می‌كند و به میزان استعداد و امكان، حقایقی را درك می‌كند. اگر روح كامل باشد، در فضای صاف، حقایق را درك می‌كند.

علامت های رؤیای صادقانه

كسی كه می‌خواهد با دلیل و علامت صحیح از درستی خواب خود آگاه شود اموری را باید رعایت كند از جمله این كه:

1. وضو داشته باشد؛ 2. بر پهلوی راست بخوابد؛ 3. در هنگام خواب خداوند متعال را یاد كند؛ 4. شكمش نه زیاد پر شده باشد و نه گرسنه باشد.3

خواب

همچنین اموری كه احتمال صادق بودن رؤیا را تقویت می‌كند از این قرارند:

1. خواب. در ثلث آخر شب دیده شود، كه آن وقت نزول ملائكه است.4

2. خواب در حالت ناپاکی و بی‌وضویی دیده نشده باشد.5

در حدیثی از رسول اكرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ چنین نقل شده است: خواب بر سه قسم است: یا بشارتی از سوی خداوند است، یا غم و اندوهی از طرف شیطان است و یا مشكلات روزمره انسان است كه در خواب آن را می‌بیند.6 خواب صادق از دو قسم آخری نمی‌باشد.

حدود حجت رؤیا

رؤیا در مورد ما انسانها كه معصوم نیستیم در صورتی حجت است كه بدانیم از نوع رؤیاهای صادق است و افرادی كه كارشناس این فن هستند، حجیت رؤیا را تأیید كنند. امّا به هر حال باید دانست كه رؤیا امری قائم به شخص (بیننده خواب) می‌باشد و نمی‌توان آن را در مورد دیگران تعمیم داد.

خلاصه بحث

رؤیا از مسائل پیچیده خلقت است، كه خداوند متعال به وسیله آن عنایتهایی را شامل حال انسان می‌سازد. و از جمله علامات رؤیای صادق عبارت است از این كه خواب در ثلث آخر شب دیده شود، و اضغاث احلام نباشد، و با شكم پر و بدون طهارت دیده نشده باشد، و برای اولیاء الهی می‌تواند تا حدود زیادی حجت باشد.7

گروه دین و اندیشه - سیف جمالی


1. از جمله آن روایات: قال رسول الله ـ صلّی الله علیه و آله ـ : «انّ الرویا الصادقه جزء‌من سبعین جزء من النبوه» رؤیای صادقانه و حقایقی كه از آن راه الهام می‌شود ارزش یك جزء از هفتاد جز نبوت دارد. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج 14، ص 435.

2. قرائتی، محسن، تفسیرنور، قم، مركز فرهنگی درسهایی از قرآن. 1378، ج 6، ص 23.

3. ابوالفضل جیش بن ابراهیم تفسیلی، تعبیر خواب كامل، مترجم عبدالله موسوی، ایران، انتشارات فؤاد، 1378، ص 5.

4. مجلسی، محمد باقر، حلیة المتقین، قم، انتشارات هجرت، 1373، ص 246.

5. ابوالفضل جیش بن ابراهیم تفسیلی، تعبیر خواب، همان.

6. قرائتی، محسن، تفسیر نور، قم، مركز فرهنگی درسهایی از قرآن، 1378، ج 6، ص 23.

7. اندیشه قم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.