تبیان، دستیار زندگی
سازمان جهانی بهداشت در گزارش جدیدی به تازگی اعلام کرده که فشار خون بالا فاکتور خطرزای درجه یک و عامل 12/4 درصد وقوع...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نکاتی درباره قرص‌های زیرزبانی فشار خون

دستگاه فشار خون

سازمان جهانی بهداشت در گزارش جدیدی به تازگی اعلام کرده که فشار خون بالا فاکتور خطرزای درجه یک و عامل 12/4 درصد وقوع مرگ و میرهای زودرس در سراسر جهان است.

محققان، این گزارش را با استفاده از اطلاعات سازمان جهانی بهداشت و سایر مطالعات علمی برای محاسبه 24 فاکتور خطرزای جهانی و مؤثر در بروز بیماری ‌ها و مرگ و میر براساس منطقه، سن، جنسیت و درآمد کشورها تنظیم کرده‌اند.

این گزارش نشان داده سایر فاکتورهای مهم توأم با فشار خون بالا که خطر بروز بیماری‌ های مزمن از جمله بیماری قلبی، دیابت و سرطان ‌ها را افزایش می ‌دهند، شامل استعمال دخانیات، عدم ‌تحرک و چاقی و اضافه وزن هستند.

این فاکتورهای خطرزا در واقع در تمام طبقات جوامع کشورهای دنیا به لحاظ درآمد از جمله گروه‌های کم ‌درآمد، ثروتمند و با درآمد متوسط وجود دارند. اما سهم کشور ما از مرگ و میر 12/4 درصدی ناشی از فشار خون بالا چقدر است؟

براساس آمارهای به دست آمده یک پنجم مردم ایران به بیماری فشار خون بالا مبتلا هستند. به عبارت دیگر 18/6 درصد افراد بالای 15 سال به این مشکل دچار هستند که به گفته کارشناسان این آمار رقم بسیار بالایی است.

خودسرانه درمان نکنید

اما در میان کسانی که از بیماری فشار خون رنج می ‌برند، بیمارانی هم هستند که علاوه بر تحمل رنج ناشی از فشار خون بالا، متحمل بیماری‌ های دیگری نیز خواهند شد که همگی به خاطر مصرف نابجای قرص ‌های زیرزبانی پایین ‌آورنده فشار خون، می باشد.

برای همین است که کارشناسان هشدار می‌ دهند مصرف قرص ‌های زیرزبانی حتما باید با تجویز پزشک باشد چون مصرف نابجای آن ها هم روی سیستم قلبی- عروقی اثر می‌ گذارد و هم روی سیستم مغز.

دکتر ایرج خسرونیا، متخصص داخلی و رئیس انجمن پزشکان داخلی ایران ضمن اشاره به عوارض قرص ‌های زیرزبانی که خودسرانه استفاده می ‌شوند، به همشهری‌ می‌ گوید: قرص‌ های زیرزبانی، فشار خون را خیلی سریع پایین می‌ آورند و اگر در هنگام مصرف این قرص‌ ها، فشار خون تا حدی پایین هم باشد، بیمار حالاتی از سرگیجه، تپش قلب، عرق کردن وسردی اندام را تجربه خواهد کرد؛ چون وقتی فشار خون افت کند، خون دیگر به اندام‌ های حیاتی نخواهد رسید.

وی در ادامه توضیح می ‌دهد: همچنین با توجه به تاثیر مستقیم این داروها روی سیستم قلب و عروق، مصرف بی‌ موقع آن ها باعث عدم‌ تپش قلب یا کم و زیاد شدن ضربان قلب می ‌شود؛ به علاوه این که این داروها روی سیستم خونی هم اثر می ‌گذارند و باعث مقاومت قلب در برابر مصرف داروهای حیاتی می‌‌ شوند.

فشار خون و سکته قلبی

قرص‌های زیرزبانی و خطر وقوع سکته قلبی

دکتر خسرونیا در حالی به عوارض قلبی ناشی از مصرف خودسرانه قرص‌ های زیرزبانی اشاره می ‌کند که دکتر منوچهر قارونی، متخصص قلب و عروق هم معتقد است: کنترل فشار خون بالا در مراحل حاد توسط قرص ‌های زیرزبانی به‌ خصوص اگر بیمار در مراحل حاد سکته قلبی باشد، توصیه نمی ‌شود چون این داروها با تند کردن ریتم قلب، احتمال سکته قلبی را بالا خواهند برد.

وی در ادامه با اشاره به این که گاهی اوقات این داروها فشار خون را بیش‌ از حد پایین می ‌آورد، می ‌گوید: این اتفاق برای کسی که سال‌ ها فشار خون داشته و فشار خونش با درجه بالای 16 و 17 می‌ تواند خون را به مغز برساند، خطرناک خواهد بود چون در چنین فردی رگ‌ های مغز به‌ دلیل فشار خون بالا تنگ شده است.

با این حال، دکتر خسرونیا با تاکید بر این که متأسفانه به‌ علت اینکه درصد زیادی از مردم به بیماری فشار خون مبتلا هستند، خاطرنشان می ‌کند: برای همین ما شاهد هستیم که مردم یا در مواقع غیرضروری خود اقدام به مصرف آن ها می‌ کنند یا به‌ علت این که این دارو‌ها اغلب توسط پزشکان تجویز می ‌شود، در خیلی از موارد مردم آن ها را به اطرافیان هم توصیه می ‌کنند و این در حالی است که اغلب داروخانه‌ ها هم این داروها را بدون نسخه به بیماران می ‌فروشند.

با این اوصاف، در این میان قرص ‌هایی هم هستند که به عقیده دکتر قارونی داروهای ایمنی محسوب می ‌شوند و در کنترل فشار خون می ‌توان آن ها را به‌ کار برد. به گفته وی، بنابراین، همه قرص‌ های زیرزبانی فشار خون هم خطرناک نیستند و قرص‌ هایی که فشار خون را تا حد قابل‌ قبولی پایین می ‌آورند، برای استفاده بیمار مناسب هستند.

سمیه شرافتی

    اگر می خواهید با کارشناسان تغذیه ی سایت درباره رژیم های غذایی مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

اگر می خواهید با پزشکان سایت درباره این بیماری مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید. 

*مطالب مرتبط:

تازه‌ترین یافته‌ها درباره فشارخون

فشار خون بالا را کنترل کنید

خوراکی های ضد چربی و فشار خون

رژیم غذایی برای کاهش فشار خون بالا

توصیه های مهم برای کاهش فشار خون

نقش تغذیه در پیشگیری و درمان پرفشاری خون

فشارخون بالا عارضه ای كه باید از آن ترسید!

با فشارخون چه كنیم ؟

فشارخون را پایین بیاورید

تاثیر میوه ها، حبوبات و... بر فشار خون بالا

زمستان بیشتر مراقب فشار خونتان باشید

مصرف مواد غذایی گیاهی و لبنیات ، فشار خون بالا را كاهش می دهد

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.