تبیان، دستیار زندگی
دبیر جایزه کتاب سال از بازبینی آئین‌نامه این جایزه خبر داد و گفت: بر اساس یکی از اصلاحات تمهیدی اندیشیده می‌شود که فقدان اثر برگزیده در برخی شاخه‌ها حل شود و حتی ممکن است در بعضی شاخه‌ها علاوه بر رتبه اول دو اثر دیگر به عنوان رتبه‌های دوم و سوم معرفی....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آئین‌نامه جایزه کتاب سال پس از 27 سال تغییر می‌کند

آئین‌نامه جایزه کتاب سال پس از 27 سال تغییر می‌کند

دبیر جایزه کتاب سال از بازبینی آئین‌نامه این جایزه خبر داد و گفت: بر اساس یکی از اصلاحات تمهیدی اندیشیده می‌شود که فقدان "اثر برگزیده" در برخی شاخه‌ها حل شود و حتی ممکن است در بعضی شاخه‌ها علاوه بر رتبه اول دو اثر دیگر به عنوان رتبه‌های دوم و سوم معرفی شوند.

علی اوجبی در گفتگو با خبرنگار مهر، از تغییرات در آئین‌نامه این جایزه خبر داد و گفت: بعد از گذشت 27 سال از نخستین دوره جایزه کتاب سال، ما همچنان از آئین‌نامه اولیه بدون هیچگونه تغییری استفاده می‌کنیم در حالی که هم بنده و هم بسیاری از داوران احساسمان این است که این آئین‌نامه دارای برخی نقاط ظعف است و باید بازبینی ‌شود.

خبرگزاری مهر پیشتر از برخی تغییرات در آئین‌نامه این جایزه خبر داده بود که تغییر در شیوه داوری جایزه از آن جمله بود.

بازبینی‌های اولیه در آئین‌نامه انجام شده است.

دبیر جایزه کتاب سال افزود: ما یک بازبینی اولیه کرده‌ایم و خیلی امیدواریم که آئین‌نامه بازبینی‌شده به عنوان آئین‌نامه جدید در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب برسد.

جلسه داوران با وزیر ارشاد

وی اضافه کرد: یکی از فرآیندهای اولیه لازم برای اعمال این تغییرات، ایجاد ارتباط نزدیک میان داوران با شخص وزیر ارشاد است که رئیس هیئت امناء جایزه نیز هست؛ در واقع برخی داوران و اعضاء هیئت علمی جایزه قصد دارند درباره ضرورت برخی تغییرات در آئین‌نامه جایزه، دیدگاه‌هایشان را به وزیر ارشاد منعکس کنند.

اوجبی از برگزاری جلسه‌ای در این ارتباط بلافاصله بعد از مراسم اختتامیه جایزه کتاب سال میان داوران و وزیر ارشاد خبر داد.

برخی تغییرات قریب‌الوقوع در آئین نامه جایزه کتاب سال

وی با اشاره به برخی تغییرات مد نظر اعضاء هیئت علمی جایزه کتاب سال، گفت: یکی از اصلاحاتی که باید صورت بگیرد این است که تمهیدی اندیشیده شود که این روند که برخی شاخه‌ها نمی‌توانند برگزیده داشته باشند و حتی در برخی از آنها چندین سال پیاپی است که اثر برگزیده‌ای معرفی نشده، متوقف شود.

دبیر جایزه کتاب سال ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی به ما دستور داده که اثر برگزیده از 100 امتیاز موجود باید حداقل 90 امتیاز را کسب کند و البته هر امتیازی به یک مورد خاص تعلق می‌گیرد. اما واقعیت این است که در بسیاری از موارد یک اثر درخور توجه به امتیاز 90 نمی‌رسد و به ناچار آن رشته برگزیده نخواهد داشت.

اوجبی در عین حال به برخی تغییرات دیگر هم اشاره کرد و گفت: بعضی دیگر از داوران نظرشان بر این است که شیوه داوری را مقایسه‌ای کنیم؛ به این ترتیب که ما فقط نفر اول نداشته باشیم و بلکه بتوانیم آثاری را به عنوان رتبه‌های دوم و سوم هم معرفی کنیم.

منبع: خبرگز اری مهر

تنظیم: نسرین صادقی