تبیان، دستیار زندگی
اگر از جاده قدیم دهدشت به سمت گچساران حركت كنید یك ساعت بعد به منطقه كوهستانی دیل می رسید. كمی قبل از روستای دیل سمت چپ، جاده ای كوهستانی است كه با گذر از تپه ها و جنگل بلوط خود را به دامن كوه خامین (خومی) می رساند، جایی كه روستای مارین با ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تفرجگاهی در دل كوه

اگر از جاده قدیم دهدشت به سمت گچساران حركت كنید یك ساعت بعد به منطقه كوهستانی دیل می رسید. كمی قبل از روستای دیل سمت چپ، جاده ای كوهستانی است كه با گذر از تپه ها و جنگل بلوط خود را به دامن كوه خامین (خومی) می رساند، جایی كه روستای مارین با باغ های فراوان در دل تنگه، روزگار سپری می كند.

تفرجگاهی در دل کوه

دو طرف روستا دیواره های سنگی بلند با درختان سخت جانی كه گویا جایی بهتر از شكاف سنگ ها برای زندگی نیافته اند سرانجام خود را به قله خامین می رسانند، قله ای كه در گرمای سوزان جنوب هم كلاه برفی اش را از سر برنمی دارد. اما مارین این بهشت زیبای جنوب در سایه سار دیواره های بلند این قله دور از چشم سوزان خورشید بساط باغ هایش را به بركت چشمه ساران، روز به روز گسترده تر می كند طوری كه از پایین ده تا مرز جنگل های بلوط و در ۳ شعبه تنگه تا گلوگاه چشمه پیش رفته است. معماری مارین نیز شبیه خیلی از روستاهای كوهستانی دیگر به صورت طبقاتی است، پشت بام یك خانه حیاط خانه ای دیگر محسوب می شود. امامزاده ده نیز برای مسافرانی كه در یك سفر بهاری مارین را بر می گزینند مكانی هرچند كوچك ولی زیبا و با صفاست. حیاط امامزاده با نگاه شرقی اش به چشمه و باغ و جنگل رؤیایی است.

درختان چنار درمنطقه «مارین» با ۱۰۰ متر ارتفاع، در كنار درختان میوه و خانه های كوچك پلكانی منظره زیبایی را فراروی گردشگران خلق كرده است. ماسوله در گیلان ـ شمال ایران ـ هرسال با چشم انداز بدیع و معماری بی نظیر خود ایرانگردان و میهمانان داخلی و خارجی بسیاری را می پذیرد، اما در جنوب ایران روستایی با همین ویژگی و معماری هر هفته صدها میهمان مناطق گرم جنوب را پذیراست كه اگر ساماندهی مناسب و امكانات كافی داشته باشد می تواند ماسوله دوم ایران در منطقه گرمسیر جنوب باشد.

در پایان هفته و تعطیلات صدها ایرانگرد از شهرهای نورآباد فارس، دهدشت، شیراز، بهبهان، گناوه، دیلم و گچساران با حضور دراین منطقه كه در ۳۶ كیلومتری شمال گچساران است از طبیعت زیبا و بدیع آن لذت می برند.

درحالی كه گرمای گچساران در تابستان به بیش از ۴۰ درجه می رسد، چشمه های آب خنك در اطراف باغ های «مارین» به تلطیف هوا كمك می كند كه آن را به مركز تفریحی مناسبی برای مردم بویژه جوانان و نوجوانان تبدیل كرده است. جوانان روستایی «مارین» با امكانات اولیه، استخرهای كوچكی در مسیر آب ایجاد كرده اند. جوشش چشمه های آب گوارا از دل زمین، وجود باغستان های انبوه و زیبا و مواهب طبیعی پرجاذبه، گردشگاه های بكری را در كنار روستای «مارین» گچساران به وجود آورده است.

درختان چنار در روستای «مارین» با    ۱۰۰ متر ارتفاع و ۵ متر قطر و بیش از ۳ قرن قدمت در كناردرختان انگور، انجیر، انار، هلو، زردآلو و خانه های زیبای پلكانی و قدیمی در شیب های تند، مناظر زیبایی را فراروی گردشگران و ایرانگردان خلق كرده است.

میهمان های «مارین» در بدو ورود به روستا ابتدا به زیارت آستان مقدس امامزاده بی بی حمیده خاتون خواهر گرامی امام رضا علیه السلام می روند و سپس خستگی جسم و روح را در سایه درختان انبوه و چشمه های آب زلال و روان «مارین» می زدایند.

تفرجگاهی در دل کوه

در حالی كه گرمای هوا در گچساران در فصل تابستان به بالای ۴۰ درجه می رسد طبیعت زیبا و وجود چشمه های آب خنك در اطراف این روستا به همراه باغ های متنوع این منطقه را به مكان تفریحی مناسبی برای مردم بویژه جوانان و نوجوانان تبدیل كرده است.

جوشش چشمه های آب گوارا از دل زمین، وجود باغستان های انبوه و زیبا، از مواهب طبیعی است كه گردشگاهی بكر را در كنار روستای مارین بوجود آورده است.

ساخت سد كوثر و آبگیری آن در كنار این روستا با تلطیف هوا بر جذابیت این منطقه افزوده و موجب افزایش گردشگران به این منطقه در تابستان شده است. محمد رسولی، یك شهروند ساكن گناوه گفت: وجود چنین تفرجگاهی در جنوب كشور یكی از الطاف بزرگ خداوند است.

وی عنوان می كند : شرایط آب و هوایی این منطقه همانند آب و هوای شمال كشور است با این تفاوت كه در این روستا از هوای شرجی خبری نیست.

رضا دهقان جوان ساكن بهبهان نیز گفت: هر مسافر گرمازده ای با شنا در چشمه های آب خنك این روستا گرمای بالای ۴۰ درجه تابستان را به فراموشی می سپارد.

از دیگر ویژگی های روستای مارین معماری زیبا و چشم نواز آن است كه در نوع خود كم نظیر است. منازل روستایی در یك شیب ۶۰ درجه از بالای كوه سرازیر و تا ته دره كه منتهی به باغ های مركبات است، ادامه دارد. از دیگر جاذبه های این شهرستان می توان تنگ دیل، قلات گناوه، دشت گل و باغستان های مارین را نام برد.

منبع: روزنامه ایران

تهیه و تنظیم: زهره حضرتی