تبیان، دستیار زندگی
طی سال‌های گذشته داستان‌نویس شاخص داشتیم، و باید دانست كه نام‌ها بزرگ‌تر از آثار است چرا كه اغلب نام داستان‌نویس‌ها بزرگتر از داستانی است كه می‌نگارند. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزارش فارس ازنشست ادبیات داستانی انقلاب اسلامی/بخش سوم(پایانی)

بزرگ تر بودن نام از آثار!

بخش اول ، بخش دوم ، بخش سوم (پایانی)

بزرگ تر بودن نام از آثار!

پورولی: نام‌ نویسنده‌ها بزرگ‌تر از آثار آنها است

خبرگزاری فارس: برگزیده جشنواره گام اول گفت: باید دانست كه نام‌ها بزرگ‌تر از آثار است؛ چرا كه اغلب نام داستان‌نویس‌ها بزرگ‌تر از داستانی است كه می‌نگارند.

به گزارش خبرنگار فارس، نشست بررسی ادبیات داستانی انقلاب اسلامی با حضور محمد‌ علی گودینی، مجید‌پور ولی كلشتری، تیمور آقامحمدی و علی‌الله سلیمی عصر روز چهارشنبه در سرای اهل قلم برگزار شد.

بنا بر این گزارش، در ادامه مجید پورولی كلشتری نویسنده و منتقد در مورد این ادبیات گفت: طی سال‌های گذشته داستان‌نویس شاخص داشتیم، و باید دانست كه نام‌ها بزرگ‌تر از آثار است چرا كه اغلب نام داستان‌نویس‌ها بزرگتر از داستانی است كه می‌نگارند.

وی افزود: از ابتدای انقلاب تاكنون این ادبیات هنوز هم دست افراد و تیمی است كه از پس از انقلاب وارد حوزه هنری و ادبیات شده‌اند.

پور ولی تصریح كرد: گویی ما نویسندگان قرار است در سایه آن گروه در مورد ادبیات شروع به فعالیت و كار كنیم.

وی گفت: باید دید آیا ادبیات داستانی و مخصوصا داستان كوتاه انقلاب متولد شده است؟ البته بنده رمان انقلاب را می‌شناسم، اما در مورد داستان كوتاه، كار خاصی كه تولیدی نو در این زمینه باشد تا به امروز ندیدم.

تا به امروز هیچ حمایتی از نویسنده و داستان‌نویس انقلاب نشده است.

پور ولی ادامه داد: دفاع مقدس فرزند انقلاب بود و از دل انقلاب دفاع مقدس زاده شد؛ همانند فرزندی كه متاسفانه پدر خود را بلعید.

وی گفت: هیچ چیزی به نام ادبیات انقلاب وجود ندارد؛ چرا كه هیچ حمایتی در این راستا صورت نمی‌گیرد؛ زیرا نهادهایی همانند حوزه هنری اكثر تمركز خود را روی تاریخ شفاهی و تاریخ‌نگاری و گاها ادبیات انقلاب طی این سال‌ها قرار داده است.

وی گفت: سال 1388 حساس‌ترین سال پس از انقلاب به دلیل مسایل پدید آمده است؛ جشن داستان انقلاب برچیده و جشن یوسف ملغی شد و باید دانست ما همیشه در حساس‌ترین مراحل كوتاهی‌های بزرگی انجام دادیم.

برنده جایزه «كتاب سال دفاع مقدس» گفت: در قبال ادبیات انقلاب هم افرادی كه مسئول بودند باید پاسخگو باشند كه چرا ما كاری انجام نمی‌دهیم.

بزرگ تر بودن نام از آثار!

این نویسنده تصریح كرد: گاهی دیده می‌شود برای فیلمی كه در مورد انقلاب ساخته می‌شود 300 میلیون خرج می‌كنیم ولی وقتی قرار است به نویسنده‌ای حق‌التحریر برای داستانش بدهیم به سختی اقدام به این كار می‌كنیم.

وی گفت: گاهی برخی نویسندگان كه درباره انقلاب می‌نویسند حتی دیده نمی‌شوند و باید بگویم نگاهی به ادبیات داستان كوتاه نشده است.

وی با اظهار تاسف در این مورد گفت: در طول تمامی دولت‌های گذشته این مسئله به عنوان ضعف بود؛ چرا كه بر داستان ما سرمایه‌گذاری صورت نگرفته است.

پور ولی تاكید كرد: تا به امروز هیچ حمایتی از نویسنده و داستان‌نویس انقلاب نشده است.

تنظیم برای تبیان : زهره سمیعی