تبیان، دستیار زندگی
نشست خبری دومین نمایشگاه تخصصی كتاب كودك و نوجوان صبح امروز(11 بهمن) با حضور محمدتقی حق‌بین، رییس نمایشگاه، محسن یگانه‌كاری و نادر قدیانی، مدیر اجرایی و رییس انجمن فرهنگی ناشران كتاب كودك و نوجوان برگزار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

افت كيفي كتاب‌هاي كودك
افت كیفی كتاب‌های كودك

نشست خبري دومين نمايشگاه تخصصي كتاب كودك و نوجوان صبح امروز(11 بهمن) با حضور محمدتقي حق‌بين، رييس نمايشگاه، محسن يگانه‌كاري و نادر قدياني، مدير اجرايي و رييس انجمن فرهنگي ناشران كتاب كودك و نوجوان برگزار شد.

در اين نشست، رييس اين نمايشگاه عنوان كرد كه بررسي‌هايش نشان مي‌دهد كيفيت كتاب‌هاي كودك در دهه اخير، نسبت به دهه 60 كاهش يافته است./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در اين نشست كه از ساعت 11 صبح آغاز شد، محمدتقي حق‌بين، رييس دومين نمايشگاه كتاب كودك و نوجوان با بيان اينكه اين نمايشگاه با حضور 263 ناشر و با عرضه 12 هزار و 750 كتاب برگزار مي‌شود، گفت: فعاليت دومين نمايشگاه كتاب كودك با شناسايي 900 ناشري كه در يك دهه اخير حتي يك عنوان كتاب كودك و نوجوان منتشر كرده‌اند، آغاز و در ادامه براي هر يك از اين ناشران دعوت‌نامه ارسال شد.

حق‌بين با اشاره به اينكه كتاب‌هاي اين نمايشگاه شامل گروه‌هاي سني از خردسال تا دوم دبيرستان مي‌شوند، افزود: چنانچه اين محدوده سني گسترش مي‌يافت به طور قطع تعداد بيشتري كتاب در نمايشگاه  عرضه مي‌شد.

وي با بيان اين‌كه روش جديدي در عرضه كتاب در اين نمايشگاه به كار گرفته مي‌شود، گفت: در اين نمايشگاه، انجمن فرهنگي ناشران كتاب كودك نگاه خود را نسبت به نمايشگاه‌هاي ديگر تغيير داده و نمايشگاه را با محوريت مخاطبان برگزار مي‌كند. اكثر نمايشگاه‌هاي كتاب ناشرمحورند؛ اما در نمايشگاه كتاب كودك اين‌گونه نيست و انجمن به نمايندگي از ناشران كتاب‌ها را به صورت قفسه‌اي عرضه مي‌كند.

وي تصريح كرد: ‌در اين شيوه، كارشناسان انجمن فرهنگي ناشران كتاب كودك و نوجوانان، كتاب‌ها را به 7 گروه سني تقسيم‌بندي كرده‌اند و در اين هفت گروه كتاب‌هاي داستان، شعر، سرگرمي، آموزشي و كتاب‌هاي ويژه به‌طور جداگانه در اختيار مخاطبان قرار مي‌گيرند.

حق‌بين تاكيد كرد: قفسه‌هاي عرضه كتاب در نمايشگاه طوري طراحي شده كه بچه‌ها خودشان بتوانند كتاب‌‌ها را انتخاب كنند.

وي در ادامه با بيان اينكه نشر كودك همواره از نبود ويترين عرضه كتاب رنج برده است، افزود: اين براي نخستين بار است كه در فضايي بالغ بر 2 هزار متر با روشي علمي، كه برگرفته از حدود 20 سال تجربه انجمن است، چنين ويتريني در تهران طراحي شده؛ ما هيچگاه عرضه كتاب به كودكان را به طور جدي دنبال نكرده‌ايم و اين نمايشگاه مي‌تواند الگويي براي نمايشگاه‌هاي ديگر باشد.

رييس دومين نمايشگاه تخصصي كتاب كودك و نوجوان با بيان اين كه كتاب‌هاي اين نمايشگاه با 30 درصد تخفيف عرضه خواهند شد، گفت: اين تخفيف از سوي ناشران ارايه مي‌شود و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي حمايت خود را معطوف به هزينه‌هاي برپايي نمايشگاه كرده است.

حق‌بين در پاسخ به اين سوال كه آيا برگزاري اين نمايشگاه بر فروش كتاب‌فروشي‌هاي كودك و نوجوان تاثير منفي مي‌گذارد يا نه؟ گفت: فروشگاه‌هاي دائمي كتاب كودك و نوجوان در كشور بسيار محدودند و برگزاري چنين نمايشگاه هايي نه تنها بر عملكرد كتابفروشي‌ها تاثير منفي ندارند بلكه بازار كتاب كودك و نوجوان را هم رونق مي‌بخشند.

وي افزود: بررسي كتاب‌هاي كودك و نوجوان براي عرضه در اين نمايشگاه، نشان مي‌دهد سطح كيفي آثار نسبت به دهه 60 كه نقطه عطفي در ادبيات كودك ايران بود، كاهش يافته است. از طرفي، برپايي نمايشگاه اين فرصت را به نويسندگان و تصويرگران مي‌دهد تا ارزيابي بهتري از شرايط موجود داشته باشند.

حق‌بين گفت: در تمام دنيا حوزه كتاب كودك و نوجوان با نظارت و حمايت بخش‌هاي دولتي همراه است؛ اما اين حوزه در ايران جدي گرفته نشده است.

محسن يگانه‌كاري، مدير اجرايي انجمن نويسندگان كودك و نوجوان نيز با بيان اينكه 14 سال از برگزاري نخستين نمايشگاه تخصصي كتاب كودك مي‌گذرد، گفت: نخستين دوره اين نمايشگاه در سال 1374 زماني كه قرار بود شهر كتاب راه‌اندازي شود، در سه بخش داخلي، خارجي و كتاب‌هاي ويژه برگزار شد.

وي افزود: در 14 سال گذشته به دليل نبود حامي مالي، عملا نتوانستيم چنين نمايشگاهي را برگزار كنيم. ناشران خصوصي حوزه كودك و نوجوان بدون حمايت مالي توانايي برگزاري چنين نمايشگاه‌هايي را ندارند.

يگانه‌كاري همچنين به تشريح نشست‌هاي جانبي اين نمايشگاه پرداخت و از برگزاري 8 نشست تخصصي از سوي انجمن نويسندگان كودك و نوجوان در حاشيه نمايشگاه خبر داد.

نادر قدياني، رييس انجمن فرهنگي ناشران كتاب كودك و نوجوان نيز در پاسخ به اين سوال كه آيا 13 تا 20 بهمن زمان مناسبي براي برگزاري اين نمايشگاه است؟گـفت: ابتدا قرار بود اين نمايشگاه در آبان‌ماه و همزمان با برگزاري برنامه‌هاي هفته كتاب برپا شود كه به دليل تراكم برنامه‌هاي در اين هفته، برگزاري نمايشگاه به بهمن ماه موكول شد.

دومين نمايشگاه تخصصي كتاب‌هاي كودك و نوجوان 13 تا 20 بهمن در مركز آفرينش‌هاي فرهنگي هنري كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان برپا مي‌شود. علاقه‌مندان از ساعت 9 تا 19 مي‌توانند از اين نمايشگاه در خيابان حجاب تهران ديدن كنند.