تبیان، دستیار زندگی
رشید شریفی، قهرمان سنگین وزن چندین دوره‌ی رقابت‌های آسیایی و نفر ششم بازی‌های المپیك پكن است كه در سال جاری اعلام شد دوپینگش مثبت بوده و چهار سال باید از دنیای وزنه‌برداری كنار رود .........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روغن فروشی برای فرار از بیکاری

رشید شریفی قهرمان سنگین وزن وزنه برداری

"رشید شریفی"، قهرمان سنگین وزن چندین دوره‌ی رقابت‌های آسیایی و نفر ششم بازی‌های المپیك پكن است كه در سال جاری اعلام شد دوپینگش مثبت بوده و چهار سال باید از دنیای وزنه‌برداری كنار رود. در آن زمان مسئولان وزنه‌برداری ایران از جمله رضازاده به عنوان سرمربی و مدیر تیم‌های ملی اعلام كردند او خودسر مسكن مصرف كرده و دوپینگش مثبت شده است اما، اكنون پس از گذشت شش ماه شریفی اقرار می‌كند كه همه این مسایل دروغ بوده و به خاطر وعده‌های مسئولان تاكنون سكوت كرده است.

وقتی حسین رضازاده به صورت رسمی از دنیای وزنه‌برداری كنار رفت، رشید شریفی به عنوان جانشین قوی‌ترین مرد جهان در تیم ایران در بازی‌ المپیك پكن معرفی شد. این وزنه‌بردار جوان برخلاف اجحافی كه در المپیك در حقش شد، در جمع سنگین‌ وزن‌های دنیا ششم شد تا روشن‌تر به آینده نگاه كند. اما چند ماه بعد، پس از شركت در یك مسابقه نه ‌چندان پراهمیت - رقابت‌های قهرمانی آسیا - دوپینگش مثبت اعلام شد. در آن زمان همه مسئولان فدراسیون وزنه‌برداری ایران نسبت به انتشار این خبر واكنش نشان داده و به سرعت اعلام كردند كه خود رشید شریفی دارو مصرف كرده و دوپینگش مثبت اعلام شده است.

شریفی كه از پشتوانه مالی كمی برخوردار بوده، با توجه به آنچه در پی خواهید خواند، بیش از شش ماه سكوت كرد و به زادگاهش اصفهان بازگشت و روغن فروشی باز كرد! اما امروز بلایی كه بر سر دیگر هم‌تیمی‌هایش آمد، افشاگری‌های آنها و اینكه مسئولان به وعده‌هایشان عمل نكردند، باعث شده تا او نیز پرده‌ای از پرده‌های ورزش ایران را فروكشد تا به آن روز رسیم كه «چون پرده در افتد نه تو مانی و نه من».

*** من از المپیك اعتراض دارم

رشید شریفی كه علاقه‌مند به صحبت كردن در مورد پشت پرده‌های دوپینگش شده بود، به ایسنا گفت: «من می‌خواهم از بازی‌های المپیك 2008 پكن شروع كنم. من در المپیك وضعیت بسیار خوبی داشتم، اما آن موقع بلایی به سر من آوردند كه همان زمان هم سكوت كردم. در آن زمان به خاطر عملكرد ضعیف "بهمن زارع" - مربی تیم ملی و دستیار اول رضازاده - بود كه در گروه B قرار گرفتم و وزنه زدم. پس از آن من هیچ چیز نگفتم، اما اكنون می‌گویم، اگر آن موقع دو كیلوگرم ركورد مجموع من را بیشتر اعلام می‌كردند، در گروه A وزنه می‌زدم. حالا نمی‌گویم مدال می‌گرفتم، اما می‌توانستم ركوردهای بهتری بزنم و جایگاه بهتری داشته باشم.»

رشید شریفی وزنه بردار پیشین فوق سنگین

*** مسئولان گفتند بگو خودم دارو خورده‌ام، كمكت می‌كنیم

وی در مورد روزی كه نمونه‌اش مثبت اعلام شد و نحوه استفاده از داروها نیز مدعی شد: «از وقتی كه آزمایش من مثبت شد و این بلا سر من آمد، همان موقع هم گفتم كه من زیرنظر فدراسیون فعالیت می‌كردم. پس از آن بلافاصله رضازاده و زارع به من زنگ زدند و گفتند كه باید همه تقصیرها را گردن بگیرم و فدراسیون را بی‌گناه جلوه بدهم. آنها گفتند این كار را بكن تا بتوانیم برایت كاری بكنیم. دقیقا این جمله را گفتند.

من گفتم كه من چنین كاری نمی‌كنم. باز تماس گرفتند و گفتند كه باید بگویی مسكن خورده‌ای و من گفتم نمی‌گویم. با این حال از قول من اعلام كردند رشید شریفی خودسر مسكن مصرف كرده است. بعد هم این آقایان همگی مصاحبه كردند و گفتند كه شریفی خودسر دارو مصرف كرده و حتی رفتند به افشارزاده هم گفتند كه رشید زیرآبی رفته و جدا از برنامه اردو، دارو مصرف كرده است. حتی این را هم به افشارزاده گفته بودند. من باز هم هیچ نگفتم و سكوت كردم و گفتم باشد، بگذار هرچه می‌خواهند بگوید. حالا شاید در عوض، بتوانند محرومیت من را كم كنند و یا كار مثبتی برای من كردند. اما تاكنون هیچ كار برای من نكرده‌اند. هر وقت هم پیش افشارزاده آمدم، به من گفت شما دوپینگ كردید. آن زمان به من گفتند كه ما برایت حقوق قرار می‌دهیم. برایت یك كاری می‌كنیم و از طریق تربیت بدنی به تو حقوق می‌دهیم. محرومیت 4 ساله‌ات را دو سال می‌كنیم و من هم قبول كردم. تا الان كه 6 ماه می‌گذرد هیچ چیز نگفته بودم. همه جا رفتند. در مسابقات آسیایی و جهانی و گفتند برایت یك كاری می‌كنیم، اما هیچ كاری نكردند. اكنون فهمیده‌ام رضازاده كه به مجارستان رفته بود، فقط برای محرومیت تیم ایران رفته بود و گفته كه ما برای ورزشكاران نرفتیم. بنابراین تصمیم گرفتم كه همه چیز را بگویم. همه چیزهایی كه پشت پرده است.»

*** قربانی مسایل پشت پرده شده‌ایم

قهرمان چندین دوره رقابت‌های قهرمانی آسیا با تاكید بر اینكه قربانی برخی مسایل پشت پرده شده‌ایم، تصریح كرد: «با این حال می‌خواهم این را بگویم كه من، علی حسینی، نائیج و آرمك از كادر فنی بیشتر داروهای ممنوعه را می‌شناختیم، سردر می‌آوردیم و لیست فدراسیون پزشكی و وادا را دنبال می‌كردیم. هیچ كدام از ما مشكل نداشتیم. همه ما قربانی مسایل پشت پرده فدراسیون ایران و فدراسیون جهانی شده‌ایم. یعنی همه كارها را آنها می‌كنند. رضازاده و بهمن زارع خودشان مصاحبه كردند و گفتند كه رشید خودسر دارو مصرف كرده است و مسكن خورده است، اما حال می‌گویند همان دارویی كه رشید خورده، علی‌حسینی هم از همان دارو خورده در صورتی كه چنین چیزی نبوده است. چرا كه می‌گویند هر كدام از ما خودسر دارو مصرف كرده‌ایم، پس چگونه داروهایمان شبیه هم اعلام می‌شود؟ در حالی كه ما انواع بسیاری از داروهای نیروزا را داریم كه هر كدام می‌توانستیم استفاده كنیم.»

رشید شریفی

*** كادر فنی دارو می‌دادند و می‌گفتند نگران نباشید

نفر ششم دسته فوق سنگین بازی‌های المپیك پكن در مورد نحوه توزیع و استفاده دارو در اردو ادعا كرد: « در اردو به ما دارو هم می‌دادند. یكسری داروهایی می‌دادند كه دوره مشخص شدن‌شان در آزمایش‌ها كم بود، مانند سوماتوتروپین( یعنی در مدت كوتاهی پس از مصرف علایم آن در نمونه ادرار پاك می‌شود). ما خودمان از این مساله نگران بودیم كه مشكلی برایمان پیش آید. یك موقع از آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ برای نمونه گیری از ما نیایند. در صورتی كه خودشان (مسئولان تیم ملی) به ما می‌گفتند، نگران نباشید. می‌گفتند اگر آنها (ماموران آژانس جهانی) بیایند ما فلان كار را می‌كنیم و به ما دلداری می‌دادند. بعد كه چنین مشكلی پیش آمده همه می‌گویند اینها خودسر دارو مصرف كردند. اینها كه می‌گویند رشید خودسر دارو مصرف كرده، پس چرا علی‌حسینی كه شانس اصلی كسب مدال در رقابت‌های جهانی بوده، را نتوانستند كنترل كنند كه خودسر دارو مصرف نكند؟

من در رقابتهای آسیایی 20 كیلوگرم زیر ركوردهایم زدم و اول شدم. چه دلیلی داشت برای مسابقات ریسك كنم و دوپینگم مثبت شود؟ چه دلیلی داشته تا دارو مصرف كنم؟ من نیازی به استفاده از مسكن نداشتم. می‌گویند زانویم درد می‌كرده، در حالی كه چنین نبوده است. حتی اگر درد هم می‌كرد، بدون استفاده از مسكن همان ركوردها را می‌توانستم بزنم و اول شوم.»

*** حتی نمونه خون من هم پاك بوده است

وی با تاكید براینكه من همیشه پاك بوده‌ام گفت: «من 8 سال است كه به مسابقه‌های بین‌المللی می‌روم و آزمایش می‌دهم. من از سال 1382 تاكنون چنین مشكلی نداشتم. آن موقع كه ناشی‌تر هم بودیم و داروها را كمتر می‌شناختیم، چنین مشكلی برای‌مان پیش نیامد، حالا نیازی نبود در رقابت‌های آسیایی چنین كاری انجام دهم. بهمن زارع و رضازاده به من گفتند كه تیم‌مان در خطر است و باید در قهرمانی آسیا شركت كنیم، در صورتی كه نمی‌خواستم در این مسابقات شركت كنم. من می‌گفتم نفرات بعدی من بروند و من برای جهانی تمرین كنم كه با اصرار آنها و تهدیدهایشان مجبور به حضور قهرمانی آسیا شدم.

از من بارها تست گرفته شده است. در بازی‌های المپیك از من نمونه خون گرفتند. آزمایش خون بسیار دقیق‌تر است. اگر دارویی یك ماه در بدن من باقی بماند، در آزمایش خون شش ماه قبل هم نشان می‌دهد كه چه دارویی مصرف كرده‌ایم. اینها را خود رضازاده و دیگر همكارانش می‌دانستند.»

*** اگر دارو مصرف نمی‌كردیم با ما برخورد می‌شد

شریفی در پاسخ به این سئوال كه اگر دارو مصرف نمی‌كردید، چه اتفاقی می‌افتاد، تصریح كرد: «اگر ما می‌خواستیم، می‌توانستیم مصرف نكنیم، اما مربیان به ما می‌گفتند باید استفاده كنید. اگر كسی مصرف نمی‌كرد، با او برخورد می‌كردند و باید طبق برنامه‌های اردو پیش می‌رفت. حتی در زمان ایوانف هم همینطور بود. اگر كسی دارو مصرف نمی‌كرد با او برخورد می‌شد. حتی خود من و اصغر ابراهیمی گفتیم كه مشكلی ندارد كه ما این داروها را مصرف می‌كنیم؟ ماموران مبارزه با دوپینگ به یكباره برای نمونه گیری به اردو نمی‌آیند؟ به ما گفتند نه، شما به هیچ چیزش كار نداشته باشید. بلدیم چه كار كنیم. اگر نمایندگان وادا آمدند، فلان كار را می‌كنیم.»

روغن فروشی برای فرار از بیکاری

*** ایوانف مرد بود كه همه تقصیرها را به گردن گرفت

عضو سابق تیم ملی وزنه‌برداری ایران در گفت‌وگو با ایسنا ادامه داد: « من مشكلی نداشتم و وقتی برایم مشكل پیش آمد، همه خودشان را كنار كشیدند. به نظر من ایوانف مرد بود. وقتی آزمایش دوپینگ 9 وزنه بردارش مثبت شد و پس از مسائل پشت پرده‌ای كه من خبر ندارم، پیش آمد همه چیز را گردن گرفت و گفت مقصر من بودم.

اما كسانی كه این داروها را در اردو به ما می‌دادند و این كارها را می‌كردند و حتی به ما می‌گفتند شما نگران نباشید، وقتی آزمایش ما مثبت شد می‌گویند كه نه، اینها خودشان دارو مصرف كردند. ایوانف به نظر من مرد بود كه تقصیرش را قبول كرد. اما اینها این كار را نكردند. حتی داروهایی را كه به ما می‌دادند، سعی می‌كردیم تا آنجایی كه می‌توانیم با احتیاط بیشتری مصرف كنیم. من تاكید می‌كنم كه علی‌حسینی، من، آرمك و نائیج را قربانی مسایل پشت پرده فدراسیون ایران و فدراسیون جهانی كرده‌اند.»

*** سئوال پرشائبه

یكی از برترین وزنه‌برداران فوق سنگین ایران و جهان گفت: «من نمی‌دانم این مشكلات چرا برای سنگین وزن‌های وزنه‌برداری پیش می‌آید؟ چرا برای كسانی بوجود می‌آید كه شانس كسب مدال در رقابت‌های جهانی را دارند؟ من نمی‌دانم چرا آزمایش ما را عمدا مثبت اعلام كردند؟ هیچ كدام از ما مشكل نداشتیم. اینها را عمدا مثبت اعلام كردند، آنها به ما می‌گویند كه شما "متان دیون" استفاده كردید. دارویی كه من به عمرم به چشمم ندیدم. چطور شده هر 5 نفر ما این دارو را مصرف كرده‌ایم. دارویی كه اصلا من ندیده‌ام. مگر می‌شود كه هر 5 نفر ما از یك دارو استفاده كنیم؟

آقای رضازاده كه اكنون می‌گویند دستگاه نمونه گیری پیشرفت كرده و چند ماه پیش هم دارو مصرف كرده باشید نشان می‌دهد، چرا وقتی من در بازیهای المپیك آزمایش خون دادم ( آزمایش خون مدت بیشتری دارو را در بدن نشان می‌دهد) آن موقع دوپینگم مثبت اعلام نشد؟ چنین چیزی با عقل جور در می آید؟

*** از بیكاری روغن فروشی باز كرده‌ام

شریفی در مورد روند شغلی‌اش گفت:«من حدود 13 سال است كه در این رشته فعالیت دارم. وقتی وارد این رشته شدم در رده سنی جوانان بودم. از دوره جوانان به بعد هم ازدواج كردم. دیگر باید خرج زندگی‌ام را هم می‌دادم. وقتی ازدواج كردم، به امید اینكه یك مقامی كسب كنم یا در اردوی تیم ملی باشم و حقوق بگیرم، در تهران خانه‌ای رهن كردم. 17 میلیون تومان خانه رهن كردم. من بودم و چهارصد هزار تومان حقوق ماهیانه كه فدراسیون می‌داد و حقوق لیگ كه بخش زیاد آن هزینه خرید مكمل و ویتامین می‌شد. یعنی با من كه سه دوره در رقابت‌های جهانی شركت كرده بودم و شش بار قهرمان آسیا شده بودم، باید اینطور برخورد شود كه اكنون برخورد می‌كنند؟ آیا باید به راحتی ما را كنار بگذارند كه بعد از 10 یا 15 سال هیچ شغل و كاری بلد نیستیم؟ حالا من برای خرج زندگی‌ام باید بیایم مغازه روغن فروشی در اصفهان بزنم؟ ما نه تجربه‌ای داریم و نه كاری بلدیم كه كاسبی كنیم. حتی در كشورهای خارجی هم كسی دوپینگش مثبت می‌شود، حمایتش می‌كنند و همه چیزش را تامین می‌كنند. مانند ایران نیست كه به راحتی بگذارند كنار و شش، هفت ماه است كه هیچ خبری از من نگرفتند. به من قول دادند كه محرومیتت را دو سال می‌كنیم و برایت حقوق در نظر می‌گیریم، اما هیچ كدام از اینها را نكردند. یعنی من هیچ زحمت دیگری برای این كشور نكشیده بودم؟»

رشید شریفی وزنه بردار فوق سنگین

*** از روی عمد دوپینگ ما مثبت اعلام شده است!

وی بار دیگر در گفت گو مدعی شد كه نمونه‌های آزمایش دوپینگ ما از روی عمد مثبت اعلام شده است، ادامه داد: «ما چند نفر قربانی مسایل پشت پرده فدراسیون شدیم و آزمایش‌مان از روی عمد مثبت اعلام شده است. ما هیچ مشكلی نداشتیم. من از یك سال پیش تاكنون سكوت كردم. چرا در بازی‌های المپیك كه بهمن زارع مربی ما بود و مسعود قاسمی سرپرست، باید با ما اینطور برخورد كنند و 30 كیلو كمتر از ركوردهای من و بیرانوند را در بازیهای المپیك اعلام كنند تا ما در گروه B قرار بگیریم و نتوانیم خوب وزنه بزنیم؟ این اسمش چیست؟ بی‌تجربگی یا چیز دیگری. من نمی‌دانم اسمش را چه بگذارم. در المپیك همه به ما می‌خندیدند و می‌گفتند تو چرا باید در گروه B باشی؟ این را مردم عادی نمی‌دانند، وزنه‌برداران می‌دانند. چرا كه رقابت در گروه A فشرده‌تر است و وزنه‌برداران ركورهای بهتری می‌زنند.

این خیلی زشت بود كه من در گروه B ، ركوردهایم بهتر از 4 نفر از وزنه ‌برداران گروه A بود و بالاتر از 4 نفر آنها قرار گرفتم و ششم المپیك شدم. در حالی كه اگر گروه A بودم، بهتر وزنه می‌زدم. حتی من بعد از مسابقه هیچ چیزی نگفتم و از زارع تشكر هم كردم. اما دیگر اكنون سكوت نمی‌كنم.»

*** شكایت نمی‌كنم، به خدا واگذارشان كرده‌ام

قهرمان سابق دسته فوق سنگین آسیا با بیان اینكه مشغله زندگی نمی‌گذارد كه از مسسببان این ماجرا شكایت كنم، گفت: «با این حال من همه چیز را به خدا واگذار كردم. نه شكایت می‌كنم و نه از فدراسیون توقع دارم كارهای من را دنبال كند. به من زنگ زدند گفتند كه از علی‌حسینی و نائیج حمایت كن تا شكایت كنیم. اما گفتم آنها مجرد هستند، اما من متاهلم و باید خرج زندگی‌ام را بدهم. نمی‌توانم بیایم پیگیر این مسایل باشم. وضعیت من فرق می‌كند. حالا پس از10 – 15 سال تلاش در وزنه‌برداری، باید به دنبال تامین خرج روزمره‌ام باشم. به خاطر همین نمی‌توانم زیادی موضوع را پیگیری كنم. همین قدر را می‌خواستم بگویم تا مردم بدانند و قضاوت كنند. تا وقتی كه جریان حاكم در وزنه برداری اینطور باشد، مدال گرفتن در سطح جهانی دیگر مرده و هیچ كس نمی‌تواند در وزنه‌برداری ایران مدال بگیرد. شاید این بچه‌های ما، بچه‌های خیلی قوی باشند كه بتوانند با این مشكلات حاشیه‌ای مقابله كنند و مدال كسب كنند. هیچ كس در این مدت پیگیر فعالیتهای ما نبود. در این چند سال نظارت بر ما خیلی ضعیف بود. با این حال همه بچه‌ها حتی در رقابت‌های جوانان جهان مدال كسب می‌كردند. در مسابقه‌های آسیایی تیم‌های ما اول می‌شدند. این كه مسوولان وزنه‌برداری می‌گویند ما این كارها را كرده‌ایم، همه دروغ بوده است. اینها همه به خاطر قدرت شخصی و استعدادهای وزنه‌برداران بوده است. رسیدگی درستی در اردو نمی‌شد، این داروها را به بچه‌ها می‌دادند و همیشه ما دلهره داشتیم. اما اگر بخواهیم دوباره وزنه برداری‌مان رشد كند، باید مسایل حاشیه‌ای برداشته و حمایتها بیشتر شود.»

رشید شریفی

*** پزشك نداشتیم

وی در پاسخ به این سئوال كه آیا شما از مكمل‌هایی كه خودتان می‌خریدید مطمئن بودید؟ گفت: «نمی‌شود گفت كه پروتئین‌ها و مكمل‌هایی كه ما می‌گرفتیم همه سالم بوده است، اما همان مكمل‌ها و پروتئین‌ها را چه كسی باید نظارت می‌كرد؟ كسی نباید می‌بود كه برای ما مكمل بگیرد و به ما بدهد؟ ولی كسانی كه در اردو هستند، خودشان می‌دانند كه از كجا مكمل تهیه كنند كه این مكمل‌ها آلوده نباشد. ما هیچ پزشكی در تیم ملی نداشتیم. همه كارها را رضازاده و بهمن زارع انجام می‌دادند. به ما می‌گفتند شما نگران نباشید مشكلی برایتان بوجود نمی‌آید.»

*** دیگر به وزنه‌برداری باز نمی‌گردم

وی در پایان گفـت: «من فكر نمی‌كنم كه دوباره بتوانم به وزنه‌برداری بازگردم. چرا كه هیچ تضمینی وجود ندارد كه دوباره دوپینگ من مثبت نشود. مجبورم همه آرزوهایم را دفن كنم. همه ما به یك امیدی آمده بودیم، اما چه كسی می‌تواند تضمین كند این بلایی كه به سر من، علی حسینی ،نائیج و آرمك آمده دوباره نیاید؟ من در كلام آخر می‌خواهم بگویم كه مردم بدانند، اینهایی كه دوپینگشان مثبت شده هیچ مشكلی نداشتند و اینها قربانی مسایل پشت پرده فدراسیون شدند. اكنون فقط یادگار من از وزنه برداری همین آسیب‌هایی است كه در بدنم باقی مانده است.»

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری