تبیان، دستیار زندگی
گزارشی از بازار فیلم جشنواره فجر «ملک سلیمان» در ترکیه اکران می‌شود فرهنگ > جشنواره فیلم فجر - بازار فیلم جشنواره فجر همزمان با برگزاری این رویداد سینمایی در حالی فعالیت خود را آغاز کرده که کمتر می‌توان در این بازار با محصولاتی تازه برای ارائه در سطح
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«ملک سلیمان» در ترکیه

«ملک سلیمان» در ترکیه

بازار فیلم جشنواره فجر همزمان با برگزاری این رویداد سینمایی در حالی فعالیت خود را آغاز کرده که کمتر می‌توان در این بازار با محصولاتی تازه برای ارائه در سطح بین‌الملل مواجه شد.

به گزارش خبرآنلاین، امسال بازار فیلم جشنواره در طبقه اول سالن اجتماعات برج میلاد مستقر شده است و در این بازار حدود 75 شرکت خارجی و 29 شرکت ایرانی در 68 غرفه فعالیت می کنند.

از جمله شرکت های شناخته شده ایرانی حاصر در این بازار می توان به فیلمیران، سیما فیلم و در میان شرکت های خارجی به هیلال تی وی و سامانیولی تیوی از ترکیه اشاره کرد. کشورهای همانند سوئد، ایتالیا، آلمان، روسیه، چین، هند و بوسنی نیز در این بازار غرفه دارند اما اغلب شرکت ها از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و یا کشور ترکیه در این بازار شرکت کرده اند.

غرفه شرکت توزیع فیلم، فیلمیران یکی از فعال ترین غرقه های موجودر در این بازار محسوب می شود. این شرکت طبق گفته نگین موسوی، مسئول غرفه، با 18 فیلم در این بازار شرکت کرده است. او در این زمینه به خبرآنلاین گفت: « امسال 18 فیلم جدید در بازار عرضه کرده ایم که برخ یاز آن ها در جشنواره شرکت کرده اند و تعدادی از آن ها هنوز مراحل پایانی فنی را طی می کنند و اگر آماده شوند در جریان بازار به نمایش درخواهند آمد.»

«حوالی اتوبان» به کارگردانی سیاوش اسعدی، «لطفاً مزاحم نشوید» به کارگردانی محسن عبدالوهاب، «هیچ» ساخته عبدالرضا کاهانی ، «آتشکار» ساخته محسن امیریوسفی، «طهران تهران» ساخته داریوش مهرجویی و مهدی کرم‌پور، «شکارچی» به کارگردانی رفیع پیتز و «زندگی با چشمان بسته» ساخته رسول صدرعاملی از فیلم هایی هستند که توسط فیلمیران در بازار عرضه شده اند.

او در مورد نحوه نمایش فیلم ها در بازار گفت: «فیلم هایی که در جشنواره نمایش داشته باشند، در همین نمایش ها از سوی طالبان آثار دیده می شوند و فیلم هایی که نمایشی در جریان جشنواره ندارند در سالنی که متعلق به نمایش فیلم های بازار است، روی پرده می روند.»

موسوی در مورد مذاکراتی که با شرکت های خارجی برای خریداری آثار ایرانی و یا حضور آن ها در جشنواره ها صورت گرفته، گفت: «در جریان این بازار بیشتر گفت و گوها انجام می شود و توافق نهایی بعد از بازارصورت می گیرد. برای حضور فیلم ها در جشنواره های اسپانیا، بنگلادش و روسیه گفت و گوهایی صورت گرفته است.»

او تاکید کرد با شبکه های تلویزیونی سوری هم برای پخش آثار ایرانی صحبت هایی صورت گرفته است.

پنج شرکت ترکیه ای در بازار فیلم جشنواره امسال حضو ردارد. این شرکت ها شامل برخی شبکه های تلویزیونی و شرکت های پخش فیلم است. نصرالدین یاردیم نماینده شرکت های ترکیه ای حاضر در بازار درباره این حضور به خبرآنلاین گفت: « شرکت های اطلس، سامانیولی تی وی، هیلال تی وی در این بازار حضو ردارند و این حضور با استقبال و توجه مواجه شده است.»

او درباره فیلم های که توسط این شرکت ها در بازار ارائه شده است، گفت: «تعداد قابل توجهی از فیلم ها و مجموعه ها را در بازار ارائه کرده ایم، اما یکی از تازه ترین و مطرح ترین فیلم های ما فیلمی است با عنوان «پروانه» به کارگردانی تاریک جوشکن که موضوعی مربوط به حضرت مولانا دارد.»

یاردیم در مورد فیلم های ایرانی که در بازار دیده و امکان خریداری آن وجود دارد، گفت: «فیلم های «یوسف پیامر» و «ملک سلیمان» را دیده ام و بسیار مورد توجه ام قرار گرفته این گروه از فیلم های ایرانی برای ما بسیار جالب است و امیدوارم که فیلم «ملک سلیمان» را برای اکران عمومی خریداری کنیم.»

بازار فیلم تا روز پایانی جشنواره فیلم فجر، پانزدهم بهمن ما برپا خواهد بود.

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی