تبیان، دستیار زندگی
نفوذی، اثری آرمانی است اما بدون شعار؛ فیلمی معمایی است اما بدون تمسك به تصادف یا اتفاقات غیرمنطقی و خارج از نظام علت و معلولی.همین دو ویژگی كافی است برای موفق ارزیابی كردن اولین تجربه بلند سینمایی احمد كاوری و مهدی فیوضی دو كارگردان اثر. به نقل از خبر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نفوذی؛ آرامانگرا، دلچسب و بدون شعار

نفوذی؛ آرامانگرا، دلچسب و بدون شعار

نفوذی، اثری آرمانی است اما بدون شعار؛ فیلمی معمایی است اما بدون تمسك به تصادف یا اتفاقات غیرمنطقی و خارج از نظام علت و معلولی.همین دو ویژگی كافی است برای موفق ارزیابی كردن اولین تجربه بلند سینمایی احمد كاوری و مهدی فیوضی دو كارگردان اثر.

به نقل از خبرگزاری فارس نفوذی داستان زندگی فریدون كیافر یك اسیر ایرانی در جنگ ایران و عراق را با فلاش بك‌های بهنگام و بجا به تصویر می‌كشد كه برای نفوذ در جبهه دشمن خود را دیگرگون وانمود می‌سازد و ضربه سنگینی به قاتلان هموطنان كرد (گروهك منافقین) در اردوگاه اشرف عراق می‌زند. هرچند بهای سنگینی هم می‌پردازد. هم جسم او شكنجه‌های دهشتناك می‌بیند و هم روح او به خاطرپنهان بودن حقیقت مورد آزار قرار می‌گیرد. اما خورشید حقیقت تا ابد در پشت ابرخیانت و تزویر پنهان نمی‌ماند.

نفوذی؛ آرامانگرا، دلچسب و بدون شعار

قدرت فیلمنامه تا حدود زیادی مدیون اثر داستانی "حكایت زمستان " نوشته سعید عاكف است. اما علیرغم این كه فیلمنامه را داود امیریان _ نویسنده صاحب نام كشورمان_ به همراه احمد كاوری نگاشته، برخی ظرایف از دید هر دو مخفی و مغفول مانده است. برای مثال: عبارت "همه چی درست می شه " سه بار از زبان سه شخصیت مختلف(همسر فریدون، نارفیق خائن او و بازجوی وزارت اطلاعات) به صورتی بیان می‌شود كه گویی نویسنده فیلمنامه حرفش را فراموش كرده یا گنجینه واژگانش كم آورده است. اما این قبل اشكالات كوچك به هیچ رو مانع از تحسین تعلیق طولانی و جذاب قصه نمی شود. بلاتكلیفی گاه هولناك تماشاگر تا دقایق پایانی فیلم، طعم گس و دلچسبی به تماشاگر می بخشد. نه گره افكنی قصه خارج ازتحمل مخاطب است و نه گره گشایی به صورتی باسمه ای و غیرقابل باور.

نفوذی؛ آرامانگرا، دلچسب و بدون شعار

بازی امیر جعفری دراین اثر بسیار خاص است. نقش او آمیزه‌ای از طنز و بازی جدی است و در عین حال مدت‌های طولانی بازی چهره در سكوت را می طلبد. ایفای چنین نقشی در بسیاری موارد از عهده بازیگران طنز برنمی آید و بازیگران جدی هم در بخش‌های طنز آن دچار سختی می‌شوند. اما امیر جعفری به خوبی از عهده ایفای این نقش برآمده است.

نفوذی؛ آرامانگرا، دلچسب و بدون شعار

بازی درخشان امیر جعفری می تواند نام او را در فهرست كاندیداهای جایزه بهترین بازی قرار دهد. نقطه مقابل این موفقیت را می‌توان برای نسرین مقانلو ذكر كرد كه انتخاب او با توجه به نوع بازی اش تجربه ای ناموفق برای كارگردانان به شمار می‌آید.

علیرغم آن برآیند كارگردانی اثر محكم، آبرومند و سنجیده است.

مطالب مرتبط:

امین تارخ، جمشید هاشم‌پور ، نفوذی های جمال شورجه شدند

نفوذی

تنظیم برای تبیان :  مسعود عجمی