تبیان، دستیار زندگی
كتابی كه به تازگی منتشر شده، نشان می‌دهد مافیای هنر در بلژیك هم‌چنان زنده و پویا است و مقامات این كشور اقدامات اندكی برای رفع این معضل انجام داده‌اند. به گزارش ایسنا ، بلژیك در اروپا به عنوان مركز كلیدی ترانزیت آثار هنری مس...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بلژیك بهشت قاچاقچیان آثار هنری است


كتابی كه به تازگی منتشر شده، نشان می‌دهد مافیای هنر در بلژیك هم‌چنان زنده و پویا است و مقامات این كشور اقدامات اندكی برای رفع این معضل انجام داده‌اند.

به گزارش ایسنا ، بلژیك در اروپا به عنوان مركز كلیدی ترانزیت آثار هنری مسروقه شناخته می‌شود و شهرت بد آن برای مقابله با این مشكل بار دیگر در كتاب “مجموعه‌ی فرد خودمدار”، نوشته‌ی ونسانت نوس، روزنامه نگار آزادی خواه مطرح شده است.

روزنامه‌ی فرانسوی زبان “لا لیبر”، چاپ بلژیك به نقل از این كتاب به فعال بودن تجارت این آثار پرداخته است.

در این كتاب به اقدامات فردی به نام استفان برینوایزر اشاره كرده است كه تاكنون بیش از 200 اثر هنری به ارزش بیش از 10 میلیون یورو را از موزه‌ها، كاخ‌های ییلاقی و كلیساهای فرانسه، سوییس و بلژیك به سرقت برده است.

زمانی كه وی بعد از گذشت چندین سال دستگیر شد، مادرش بسیاری از تابلوهای نقاشی دزدی شده از سوی فرزندش را به همراه ده‌ها اشیاء با ارزش به رودخانه‌ی “موسل” پرتاب كرد.

لیست آثاری كه وی از بلژیك دزدیده است بسیار با ارزشند كه از جمله‌ی آنها می‌توان به شاهكارهایی اثر بروگل و ژان ون كسل اشاره كرد.

با این وجود هنوز دولت بلژیك در دادگاه این سارق هیچ‌گونه اتهامی را مطرح نكرده، این در حالی است كه هنوز هیچ دستورالعمل بین‌المللی از سوی بلژیك برای مبارزه با قاچاق آثار هنری پیشنهاد نشده است.

در عوض به نظر می‌آید موزه‌های بلژیك تنها به این امر رضایت داده‌اند كه ادعای غرامت مالی كنند كه در نهایت این امر بدون نتیجه باقی می‌ماند.

نوس در این كتاب نوشته است، دولت بلژیك باید از طریق یك دادخواست به این افراد هشدار دهد. این دولت نباید با بی علاقه نشان دادن خود سیگنال بدی برای دیگران ارسال كند.

مشكل دیگری كه نوس در این كتاب مطرح كرده است، قوانین متفاوتی است كه درباره‌ی هنرهای مسروقه در اروپا به كار می‌رود.

برای مثال در بلژیك یك اثر مسروقه‌ی هنری در صورتی كه به مدت پنج سال گم شده باشد، به صورت قانونی برای فروش گذارده می‌شود، در فرانسه در عوض این امر یك جرم به حساب می‌آید.