تبیان، دستیار زندگی
: محمد خادم عوض شد، كشتی فرنگی دوباره لنگ زد داوران را به جای مربی فرنگی اعزام می‌كردند طالقانی كارهای زیربنایی انجام داده است «...در گذشته كشتی فرنگی همیشه یدك كشتی آزاد بوده است، داوران را به عنوان مربی فرنگی به مسابقات برو...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گفت‌و‌ گو با حسین‌ ملاقاسمی:

محمد خادم عوض شد، كشتی فرنگی دوباره لنگ زد
داوران را به جای مربی فرنگی اعزام می‌كردند
طالقانی كارهای زیربنایی انجام داده است


«...در گذشته كشتی فرنگی همیشه یدك كشتی آزاد بوده است، داوران را به عنوان مربی فرنگی به مسابقات برون مرزی اعزام می‌كردند، همیشه با كمبود مربی مواجه بوده‌ایم، سید محمد خادم كشتی فرنگی ایران را متحول كرد.»

این‌ها گزیده‌ای از صحبت‌های حسین ملاقاسمی نایب قهرمان سابق كشتی جهان در سال 1957 و سرمربی كنونی تیم ملی هلند است كه هشت سال مربی‌گری تیم ملی فرنگی ایران را بر عهده داشته است.

چرخ زمانه مدتی او را از مملكتش دور كرده اما در غربت نیز كشتی را فراموش نكرده است.

ملاقاسمی چند روزی است به ایران سفر كرده و در گفت‌وگویی با ایسنا، در خصوص مسایل روز كشتی كشورمان به ویژه كشتی فرنگی سخن گفت.

فاصله‌ی كشتی فرنگی از آزاد

ملاقاسمی در خصوص فاصله‌ی كشتی فرنگی از آزاد در گذشته گفت: ریشه‌ی كشتی فرنگی در آتن و اروپا قرار دارد، به طوری كه اولین مدال المپیك را یك كشتی‌گیر آلمانی گرفت. در گذشته این رشته برای كشورهایی نظیر ایران و تركیه ناشناس بود اما پس از توسعه این رشته، كشتی فرنگی به ایران كشیده شد. در آن زمان جوانان بیشتر به سمت كشتی آزاد گرایش داشتند و با فشارهای فدراسیون در سال 1332 باشگاه كشتی فرنگی به نام «نیرو راستی» تاسیس شد كه آندره گوالویچ به پرورش این رشته پرداخت و در واقع پدر كشتی فرنگی ایران بود. در كنار باشگاه نیرو راستی، باشگاه پولاد قرار داشت كه هر ساله مبارزات گرمی برگزار می‌شد كه نیرو راستی همیشه پیروز می‌شد. این باشگاه كم كم توسعه پیدا كرد و جوانان به سمت این رشته گرایش پیدا كردند.

وی افزود: سه عامل اساسی باعث عدم پیشرفت كشتی فرنگی بود. اولین عامل این بود كه جوانان به این رشته علاقه‌مند نبودند همچنین مربیان فرنگی نیز نداشتیم. فدراسیون نیز كمك زیادی نمی‌كرد تا فرنگی همتای آزاد پیش رود.

اعزام داوران به عنوان مربی تیم فرنگی

ملاقاسمی با بیان این كه استعداد در این رشته وجود داشت اما پرورش دهنده نداشتیم، تصریح كرد: فدراسیون اگر ده گام برای آزاد بر می‌داشت، تنها دو گام در جهت كشتی فرنگی حركت می‌كرد. اما در المپیك 1960 رم نشان دادیم كه استعداد فرنگی وجود دارد. در این المپیك امیر حمیدی و سید محمد خادم به عنوان داور بین‌المللی به مسابقات اعزام شده بودند كه به حمیدی گفته بودند، سرپرستی كشتی فرنگی را هم برعهده بگیر. در واقع بدون مربی در المپیك شركت كرده بودیم و كشتی‌گیران همدیگر را كوچ می‌كردند. در گذشته زمانی كه داوران برای سفر خارجی بحث می‌كردند، فدراسیون برای این كه این موضوع را تمام كند و آنها را راضی كند یك داور را به عنوان مربی فرنگی به مسابقات اعزام می‌كرد. در آن زمان مرحوم پذیرایی، بنی‌هاشم، دكتر حضرتی و خودم به المپیك رم اعزام شدیم و با وجود این كه مربی نداشتیم، پذیرایی برنز گرفت، من نیز پنج كشتی گرفتم كه رقبای سرشناسی از فنلاند و رومانی را شكست دادم، سپس بر كشتی‌گیران آمریكا و پرتغال غلبه كردم و با شكست برابر روسیه ششم شدم. حضرتی نیز كه در آلمان زندگی می‌كرد، با قهرمان جهان مساوی كرد. این نتایج موفقیت بزرگی برای كشتی فرنگی بود.

سید محمد خادم و تحول كشتی فرنگی

وی با اشاره به خدمات سید محمد خادم به كشتی فرنگی، گفت: این سیستم در كشتی فرنگی ادامه داشت تا این كه سید محمد خادم رییس فدراسیون كشتی شد و تصمیم گرفت گامی برای پیشرفت این رشته بر دارد. اولین اقدام خادم به خدمت گرفتن دكتر آكرو شیدزه و پرورش مربیان توسط وی بود. در كلاس‌های این مربی بسیار توانا، پرتاب‌ها و بارانداز آموزش داده می‌شد تا مربیان كمی با فرنگی آشنا شوند. همچنین آدمك‌هایی برای تمرین در اختیار كشتی‌گیران قرار گرفت و مربیان در سطح باشگاه‌ها تقسیم شدند. اقدام دیگر خادم این بود كه اعلام كرد در هر باشگاه آزاد باید كشتی فرنگی نیز فعالیت داشته باشد. در آن زمان كشتی فرنگی یدك كشتی آزاد بود و آنهایی كه در آزاد به موفقیت زیادی نمی‌رسیدند به سوی این رشته گرایش پیدا می‌كردند كه همین باعث شد نیروی زیادی به سمت فرنگی گرایش پیدا كنند. مرحوم اكبر یداللهی، فیروز علیزاده و خودم از جمله آزادكارانی بودیم كه به فرنگی آمدیم.

وی به خبرنگار ایسنا گفت: دیگر اقدام سید محمد خادم ابلاغ به شهرستان‌ها مبنی بر فعالیت در رشته‌ی فرنگی بود و اولین دری كه رو به این رشته باز شد، استان خوزستان بود. پس از این اقدامات در المپیك آسیایی بار دیگر استعداد خود را نشان دادیم و با هشت طلا، یك نقره و یك برنز قهرمان شدیم.

كار گروهی مربیان برای موفقیت

ملاقاسمی به كار گروهی مربیان در زمان خادم اشاره كرد و افزود: من به همراه گیوه‌چی، كهندل و محمد عرب چهار مربی بودیم كه تیم ملی را در دست گرفتیم اما در راس ما یك نفر قرار داشت. گیوه‌چی چون با تجربه‌تر از سایرین بود و قبولش داشتیم، عقاید خود را با وی در میان می‌گذاشتیم. خود خادم نیز بر كارها نظارت می‌كرد. در آن زمان مربیان «منم منم» نمی‌كردند و رفاقت و تفاهم بین ما وجود داشت. مهم‌تر از همه این بود كه كشتی‌گیران مربیانشان را قبول داشتند. در آن دوران علیزاده قهرمان جهان شد و در المپیك مونیخ اگر ضرب نمی‌خورد مدال می‌گرفت. علی آبادی نیز به مدال نقره المپیك دست یافت.

خادم عوض شد و دوباره كشتی فرنگی لنگ زد

«در این هشت سالی كه مربی بودم، یكی از بزرگ‌ترین موفقیت‌ها قهرمانی در تورنمنت تركیه بود. در این مسابقات بسیار بزرگ كه میزبان سه تیم را شركت داده بود، قهرمان شدیم كه احمد آئیك متعجب مانده بود. اما خادم عوض شد تا دوباره كشتی فرنگی لنگ بزند. اگر خدمات خادم ادامه پیدا می‌كرد، كشتی فرنگی ایران جزو قدرت‌های جهانی قرار می‌گرفت اما با تغییر خادم با وجود استعداد، پرورش دهنده نداشتیم.»

خدمات ورشنین به كشتی فرنگی ایران

ملاقاسمی با اشاره به دوران كشتی فرنگی پس از انقلاب و به خدمت گرفتن ورشنین روسی به ایسنا گفت: ورشنین دوبار به ایران آمد كه در دفعه‌ی نخست به تدریس در استان‌ها پرداخت. من در این زمان از ورشنین استفاده زیادی كردم و اقداماتش باعث شد تا تحولی در كشتی فرنگی بوجود آید اما بار دوم كه در ایران حضور یافت، استفاده‌ی گذشته‌ی را نكردیم و چون در آن زمان بین مربیان اختلاف بود، ورشنین را آوردند تا این قائله پایان یابد.

لزوم انجام كارهای زیربنایی و نظارت بر آنها

ملاقاسمی با تاكید بر انجام كارهای زیربنایی تصریح كرد: اگر بخواهیم كشتی فرنگی بیشتر رو به جلو حركت كند باید در تمام نقاط كشور آن را رواج داد و اگر در استان‌ها مشكل مالی وجود دارد، فدراسیون باید برای به خدمت گرفتن مربیان فرنگی كمك مالی به آنها كند. اما مهم‌تر از انجام اقدامات زیربنایی، نظارت بر كارها است و باید ناظرانی را به شهرستان‌ها اعزام كنیم تا چگونگی فعالیت‌ها را كنترل كنند.

در فرانسه مدال نگرفتیم اما زنگ تفریح هم نبودیم

ملاقاسمی با اشاره به حضور تیم ایران در مسابقات جهانی سال 2003 فرانسه گفت: در حال حاضر سه تیم خوب داریم كه برای آنها زحمت كشیده شده است. در مسابقات جهانی فرانسه كه حضور داشتم، مدال نگرفتیم اما ملی‌پوشان خوب كشتی گرفتند و مشخص بود كه روی آنها كار شده است.

وی افزود: خوشحالم كه جوانان روز به روز پیشرفت می‌كنند و هر چه به آنها بها دهیم، برای آینده سرمایه‌گذاری كرده‌ایم.

برای مدال جهانی باید در تورنمنت شركت كرد

مربی سابق تیم ملی حضور در تورنمنت‌های بین‌المللی را یكی از ضرورت‌های كشتی فرنگی دانست و افزود: یك كشتی‌گیر پیش از حضور در مسابقات جهانی باید حداقل در چهار تورنمنت شركت كند تا ترس كشتی گرفتن ریخته شود و با تجربه‌تر شود، در اصطلاح سربازی خوب شمشیر می‌زند كه تمرین كرده باشد. همچنین مربیان نیز با قرار گرفتن در كنار مربیان بزرگ دنیا از آنها آموزش ‌ببینند. كشتی ما ناگریز است این راه را برود و در موقعیت‌های مختلف قرار گیرد.

عوامل موفقیت مربی تیم ملی

وی در رابطه با عوامل موفقیت مربی تیم ملی اظهار كرد: یكی از عوامل موفقیت مربی موعظه‌گری خوب وی است. رحمت الله غفوریان با صحبت كشتی‌گیر را قهرمان می‌كرد و من همیشه از وی آموخته‌ام. همچنین مربی باید همه‌ی كشتی‌گیران را به یك چشم نگاه كند. یكی دیگر از عوامل موفقیت داشتن تفاهم اخلاقی است. زمانی كه مربی و كشتی‌گیر همدیگر را قبول داشته باشند، زودتر به نتیجه می‌رسند.

در هلند همه چیز است جز استعداد

سرمربی فعلی تیم ملی هلند در رابطه با وضعیت كشتی این كشور گفت: در هلند همه چیز است جز استعداد، چون كه كشتی در این كشور شناخته شده نیست. اما در رشته‌های دیگر موفقند. در آخرین نشستی كه با كمیته‌ی المپیك این كشور داشتم، آنها تفكرات من را پذیرفتند و اعلام كردم كه چهار سال دیگر باید به دنبال نتیجه باشند. در این كشور مربیان خوبی حضور ندارند و تا آنجا كه توانسته‌ایم روی زیربنای كشتی این كشور كار كرده‌ایم.

دور از وطن رنج می‌برم

ملاقاسمی افزود: در طول 70 سال زندگی‌ام همواره در كشتی بوده‌ام و در 22 سالگی مدال جهانی گرفتم اما از این كه دور از كشورم هستم، رنج می‌برم. در تورنمنت لهستان و مسابقات جهانی فرانسه تا آنجا كه توانستم به تیم ایران كمك كردم اما به دلیل حضور خانواده و فرزندانم در هلند، به آنجا رفتم، اما یك وجب از خاك وطنم را با تمام دنیا عوض نمی‌كنم.

از موفقیت بابك و بنا خوشحال می‌شوم

ملاقاسمی در رابطه با مربیان تیم ملی بزرگسالان و جوانان گفت: كار را باید به دست جوانان سپرد و از این كه بنا در كارش موفق شود، خوشحال می‌شوم. از بابك شناخت كاملی دارم كه امیدوارم نشان دهد مربی شایسته‌ای است. همچنین سیم خواه را در مسابقات خارج از كشور كاملا زیر نظر داشتم كه متوجه شدم كشتی را بسیار خوب می‌فهمد و نمی‌دانم چرا در صحنه نیست. اگر سیم خواه در كنار بابك قرارگیرد كشتی فرنگی ما موفق‌تر از گذشته خواهد بود. مشتاقی هم پیشكسوت باسابقه‌ای است كه جای وی در كشتی خالی است. طالقانی كارهای زیربنایی خوبی برای كشتی كرده است و از جوانان به خوبی استفاده می‌كند كه امیدوارم در مسابقات جهانی مجارستان به موفقیت دست یابند.

سخن آخر

ملاقاسمی در پایان خاطر نشان كرد: استاد من در كشتی گوالویچ و محمود ملاقاسمی بوده‌اند كه محمود ملاقاسمی سهم بسزایی در پیشرفت و زندگی‌ام داشت كه از وی تشكر می‌كنم.

گفتگو با پیشکسوتان ورزشی (5)

گفتگو با پیشکسوتان ورزشی (4)