تبیان، دستیار زندگی
مراسم اختتامیه هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران عصر روز گذشته در سالن كنفرانس شماره یك مركز توسعه صادرات ایران برگزار شد. به گزارش خبرنگار ایسنا در این مراسم محمدعلی شعاعی در مقام ریاست نمایشگاه هجدهم به ارایه‌ی گزارشی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انتقاد رییس مجلس از آمارگرا بودن گزارش برگزاری نمایشگاه كتاب


مراسم اختتامیه هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران عصر روز گذشته در سالن كنفرانس شماره یك مركز توسعه صادرات ایران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایسنا در این مراسم محمدعلی شعاعی در مقام ریاست نمایشگاه هجدهم به ارایه‌ی گزارشی از نمایشگاه امسال پرداخت.

وی گفت: مدیریت نمایشگاه به جنبه‌ی اقتصادی كه كاركرد اصلی هر نمایشگاهی توجه ویژه دارد و معتقد است نمایشگاه كتاب تهران محلی برای دریافت سفارش سالانه‌ی كتابفروشی‌های شهرستانهاست.

در این مراسم احمد مسجدجامعی ـ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ نیز در سخنرانی با اشاره استقبال بی‌نظیر مردم از نمایشگاه كتاب گفت: بر اساس داده‌های آماری بیش از 40 هزار عنوان چاپ كتاب در سال داریم و كمیت‌های بالا، كیفیت‌های خوب هم به دنبال دارد؛ هرچند كه ممكن است عده‌ای به اینها توجه نكنند.

وی همچنین با اشاره به برخی مشكلات پیش آمده برای تعدادی از مدیران فرهنگی توضیح داد: مدیریت فرهنگی در حال حاضر در نقطه‌ی تعادل ایستاده است و جامعه‌ی نشر نیز از مسائلی كه برای این مدیران پیش آمده، آگاه است.

در ادامه بیانیه‌ی هیات داوران انتخاب غرفه‌های برگزیده‌ی هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی كتاب قرائت شد و برگزیدگان انتخاب شدند. در بخش ناشران داخلی حوزه‌ی بزرگسال، بخش خصوصی، انتشار فرهنگ معاصر، در بخش دولتی، مؤسسه انتشارات امیركبیر، در حوزه‌ی ناشران كودكان و نوجوانان، بخش خصوصی، انتشارات زیتون، در بخش ناشران شهرستانی، نشر مرسل از كاشان، در بخش ناشران خارجی، هیات داوران ضمن تقدیر ویژه از ناشران عرب، انتشارات شهر كتاب را در بخش لاتین انتخاب كرد. در بخش بازار جهانی كتاب نیز در بخش خصوصی، انتشارات شبابی و در بخش دولتی، كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان معرفی شدند.

به گزارش خبرنگار ایسنا در ادامه غلامعلی حداد عادل نیز در سخنانی با اشاره به تنوع در نمایشگاه امسال، به مساله‌ی كپی رایت اشاره كرد و گفت: باید برای این مساله فكری كرد؛ یكی از مشكلات عالم نشر ما، مدون و روشن نبودن ضوابط حقوقی حاكم بر فضای نشر است. پیشنهاد می‌كنم واحد حقوقی مستقلی با استخدام حقوقدانان برجسته‌ای در وزارت ارشاد و نیز دفتر مشاوره‌ای برای عقد قرادادها بین ناشر و مؤلف ایجاد شود.

وی همچنین در باب كتابهای فلسفی و روانشناسی موجود در نمایشگاه امسال، گفت: می‌بینیم كه تحت عنوان روانشناسی همواره فهرست بالابلندی از كتابهای آمیخته به خرافات منتشر می‌شود كه با این وجود نمی‌توانم خیلی به روند رو به رشدی كه در گزارش نمایشگاه اشاره شد، امیدوار باشم. افزایش كمی كتاب فی نفسه خوب است، ولی ما نباید صرفا نشانه‌ی رشد و پیشرفت را بالا بودن داده‌های آماری بدانیم. نمونه‌های این كتابها اگر از حد بگذرد، انتظار جامعه از مدیران فرهنگی این است كه مدیریت كنند. همچنین موج گسترده‌ای از عرفان كاذب دیده می‌شد كه البته ریشه‌های در عالم كتاب نیست كه بسا این نوع كتابها راهزن عرفان حقیقی باشند.

حداد عادل همچنین با اشاره به مساله‌ی كپی رایت، گفت: ما باید اعتراف كنیم كه یك انسان در جامعه‌ی ما نمی‌تواند با تكیه بر حق تالیف یا ترجمه زندگی خود را اداره كند.