تبیان، دستیار زندگی
به نظر شما عکس اول بخشی از چه چیزی می تواند باشد و یا تصویر دوم قسمتی از چه مکانی است؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حدس شما چیه!؟(5)

با دقت به این 2 تصویر نگاه کنید:

حدس شما چیه؟
حدس شما چیه؟

به نظر شما عکس اول بخشی از چه چیزی می تواند باشد و یا تصویر دوم قسمتی از چه مکانی است؟

شاید تصویر نخست یک پروانه را نشان می دهد و عکس دوم هم یک جلبک در اعماق اقیانوس باشد. آیا امکان دارد دومین تصویر، قسمتی از کره زمین باشد و عکس اول تصویری از یک بادبادک. شما چه حدس می زنید؟

لطفا قبل از خواندن پاسخ، حدس های خود را در قسمت نظرات وارد کنید تا ما و دیگران با افکار و تصورات ذهن خلاق شما  آشنا شویم. (برای بزرگ دیدن تصاویر بر روی آن ها کلیک کنید.)

این فرصتی است برای شما که دانش تصویری خود را درباره ی کیهان بیازمایید.

سحابی پروانه
تصویر اول:

سحابی ها و خوشه های روشن آسمان شب سیاره زمین، اغلب با نام گلها یا حشرات نام گذاری می شوند و سحابی NGC6302 ( سحابی پروانه) هم از این قاعده استثنا نیست. این سحابی با دمای سطحی تخمین زده شده در حدود 250000 درجه سانتیگراد،دارای ستاره مرکزی بسیار داغی است که به روشنایی در نور فرابنفش می درخشد اما از دید مستقیم به خاطر چگالی زیاد هلال غبار، پنهان شده است. تصویری را که مشاهده  می کنید توسط تلسکوپ فضایی هابل (که به تازگی تعمیر شده است) از سحابی ستاره ای در حال مرگ، گرفته شده است. هلال غبار احاطه کننده ستاره مرکزی در گوشه بالای راست این تصویر که نسبت به خط دید ما تقریبا از پهلو دیده می شود، برش سرتاسری یک گودال روشن از گاز یونیزه می باشد. مولکول هیدروژن به تازگی در این پوشش کیهانی گرد و خاکی ستاره داغ کشف شده است. NGC6302 در فاصله حدود 4000 سال نوری ما در صورت فلکی عقرب قرار دارد.

گانیمد
تصویر دوم:

گانیمد٬ قمری حتی بزرگتر از عطارد و پلوتو٬ سطحی پر لکه با گودال‌های جوان روشن دارد که مجموعه‌ای از سطوح قدیمی‌تر٬ تاریک‌تر و پر‌گودال‌تر را پوشش می‌دهد. گانیمد همانند ماه همواره موقعیتی مشابه را نسبت به سیاره‌ی مرکزی خود٬ مشتری حفظ می‌کند. در این تصویر ترکیبی تاریخی و دقیق که از سوی فضاپیمای گالیله که از سال 1995 تا 2003 به دور مشتری می‌چرخید تهیه شده است٬ رنگ‌های این قمر افزایش یافته تا تضاد سطح را بالا ببرند. سایه‌های بنفش رنگی که در بالا و پایین امتداد یافته‌اند احتمالا ناشی از ذرات یخی در مناطق قطبی گانیمد است. ماموریت‌های محتمل آینده به مشتری با هدف جستجوی اروپا و گانیمد برای یافتن اقیانوس‌های عمیق و در نهایت به منظور یافتن عنصر‌های مبتنی بر حیات برنامه‌ریزی شده است.

افکارتان به واقعیت نزدیک بود؟ آیا توانستید پاسخی نزدیک به جواب های ارائه شده پیدا کنید؟ علاقه مندان به علم اخترشناسی و نجوم شاید به راحتی تصویر اول را حدس زده باشند اما پی بردن به پاسخ دومین تصویر کار مشکلی به نظر می رسد. فراموش نکنید شما تازه با گوشه بسیار کوچکی از این دنیای بی کران آشنا شده اید. برای ملاقات با مکان ها و اجرام دورافتاده سماوی با ما همراه باشید.

برگرفته از:

apod.nojum

گردآوری و تنظیم:

م.ح.اربابی فر