تبیان، دستیار زندگی
ملك اول به حضرت گفت : سلیمان، دنیا جاده است،‌ در مسیر رفتن است،‌ چه كسی مانده كه بچه تو بماند. این دنیا جای ماندن نیست. نخواهی بروی به زور می­برندت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آخرین پیامبری که به بهشت می رود
آیت الله ناصری

شكر اين است كه به جنگ خدا نرويم و هر چه گفت، بگوييم چشم. معصيت و فعل حرام جنگ با خداست، مثل چشم چراني ،‌غيبت و ريا... اينها جنگ با خداست،‌ گفته نكن و من انجام مي­دهم.

گفتار های اخلاقی عالم ربانی آیت الله ناصری 

ما هميشه و آن به‌­ آن مشمول عنايات حضرت هستيم،‌ همه عالم وجود نه فقط ما. اين نعمت­هايي كه خدا براي عامه مخلوقاتش ارزاني داشته، ‌به احترام و عنايات امام زمان­(عليه السلام) است. به دعا، ‌لطف و وجود امام زمان(عليه السلام) است؛ چون امام زمان(عليه السلام) روح عالم وجود است. لذا مي فرمايند : لولا الحجةُ لَساخَتِ الأرضُ.نعمت­هاي حضرت لا تُعَدُ و لا تُحْصي است (إن تَعُدوا نعمَتَ اللهِ لا تُحْصوها ... )1كسي قدرت شمارش نعمت­هاي الهي را ندارد.

كوچكترين منظومه­ها،‌ منظومه شمسي ماست. منظومه­هايي هستند كه 40 خورشيد و ماه در آنها طلوع و غروب مي­كنند. امام زمان(عليه السلام) نماينده حضرت حق هستند. ولي نعمتِ عالم وجود، حضرت حق است به وساطت حضرت بقية الله الاعظم(عليه السلام). بايد بيشتر به ياد ايشان باشيم، غافليم آقا.

يكي از صفات مؤمنين و اولياي الهي به جاي آوردن شكر نعمت­هاي الهي است.(لَئِنْ شَكَرتُمْ لأزيدَنَّكم و لَئِن كفَرتُمْ إنَّ عَذابي لَشَديد)2

انسان بايد در هر حالي شاكر باشد. خداوند چقدر به ما نعمت داده است مگر ما طلبكار بوده­ايم. ما را صحيح و سالم آفريده،‌ چندين كارخانه در وجود ما آفريده است، گوش، چشم­، زبان و عقل و... ‌شكر اينها را به جا آوريم،‌ نمك شناس باشيم.

شغل حضرت سليمان بن داود(عليه السلام) حصير بافي بود و خوراكش نيز از همين شغلش بود با اينكه صاحب مكنت و سلطنت عظيمي بود كه همه اينها را خودش از خدا خواسته بود، در روايت هست حضرت سليمان­(عليه السلام)­ به خاطر حساب و كتاب زيادي كه دارند آخرين پيامبري هستند كه وارد بهشت مي­شوند

.

شكر اين است كه به جنگ خدا نرويم و هر چه گفت، بگوييم چشم. معصيت و فعل حرام جنگ با خداست، مثل چشم چراني ،‌غيبت و ريا... اينها جنگ با خداست،‌ گفته نكن و من انجام مي­دهم.

انسان بايد با خدا رفيق باشد (يا رفيقَ لِمَنْ لا رَفيقَ لَه...) آقا خداوند سريع الرضاست ،‌ زود مي­بخشد و زود آشتي مي­كند. به كسي غير خودش نگو، ‌در ميان شب 2 ركعت نماز بخوان از خدا عذر خواهي كن­، ‌توبه كن. تمام گناهانت را نابود مي­كند بلكه گناهان را تبديل به حسنه مي­كند. خداي به اين مهرباني را سزاوار رفاقت است. خدا دوست خوبي است.

از امير­المؤمنين(عليه السلام) ­روايتي به اين مضمون داريم : ‌مؤمنين شاكر خدا هستند، يعني نعمت­هاي خدا را در نظر مي آورند از او تشكر مي­كنند. و خدا هم از ما تشكر مي­كند .(فإنُّ الله شكورٌ..) تشكر خدا به اين است كه نعمتت را اضافه مي­كند . فإنْ شكَرتُمْ لأزيدنَّكم.

شكر هر چيزي به حسب خودش است، شكر چشم تنها به گفتن الحمدُالله نيست بلكه شكرش اين است كه به آنجا كه مولا راضي است نگاه كني و به جايي كه خدا رضايت ندارد نگاه نكني. و هم چنين گوش. شكر عقايد را آقا بجا بياوريد، ‌در روايت است روزي حضرت عيسي(عليه السلام)  در راه رسيدند به فردي كه خيلي بيمار بود، ‌و دائماً مي­گفت : خدايا از نعمت­هايي كه به من دادي و به بقيه مردم ندادي تشكر مي­كنم ،‌ حضرت عيسي(عليه السلام) گفت:‌خدا كدام نعمت را به تو داده كه اين چنين شكر او را بجا مي­آوري­؟ و او گفت : به من ايمان راسخ داده است، ‌اين بيماريها مهم نيست!

تمام كارهاي ما حساب و كتاب دارد.

شغل حضرت سليمان بن داود(عليه السلام) حصير بافي بود و خوراكش نيز از همين شغلش بود با اينكه صاحب مكنت و سلطنت عظيمي بود كه همه اينها را خودش از خدا خواسته بود، در روايت هست حضرت سليمان­(عليه السلام)­ به خاطر حساب و كتاب زيادي كه دارند آخرين پيامبري هستند كه وارد بهشت مي­شوند. مال من عمل من است كه به همراه خودم مي برم، اما چيز ديگري نمي­توانم ببرم. حضرت سليمان فرزندي داشت كه فوت كرد، ايشان خيلي ناراحتي كرد، دو مَلَك آمدند براي دلداري حضرت،‌ يكي از آنها گفت ما دو نفر اختلاف داريم و اختلاف ما را حل كنيد. من كشت و زرعي داشتم و ايشان آمده و محصولاتم را از بين برده است، چرا اين كار كرده است؟ حضرت سليمان به او گفتند: چرا اين كار را انجام دادي و كشت و زرع ايشان را نابود كرده­اي؟ در جواب گفت : ايشان در جاده و مسير عبور كشت و زرع كرده­،‌ من هم از اين جاده عبور مي­كنم در نتيجه محصول ايشان از بين رفت. حضرت به مَلَك اولي گفتند: اين شخص ضامن نيست و تو نبايد در مسير عبور و مرور كشت مي­كردي. ملك اول به حضرت گفت : سليمان، دنيا جاده است،‌ در مسير رفتن است،‌ چه كسي مانده كه بچه تو بماند. اين دنيا جاي ماندن نيست. نخواهي بروي به زور مي­برندت.

دل نبنديم آقا.

و­السَّلام عليكم و رَحْمَةُ الله و بَركاتُه


منبع :سایت  دارالهدی     تنظیم برای تبیان حسن رضایی گروه حوزه علمیه     ایمیل حوزه