تبیان، دستیار زندگی
پس از اعلام رنكینگ اسكی‌بازان ایران از سوی فدراسیون جهانی، «مرجان كلهر»، «حسین و پوریا ساوه شمشكی» و «سیدصابر صید» به عنوان چهار نماینده ایران سهمیه حضور در بازی‌های المپیك زمستانی 2010 ونكوور را كسب كردند ........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زن ایرانی در المپیك زمستانی

زن ایرانی در المپیک زمستانی

پس از اعلام رنكینگ اسكی‌بازان ایران از سوی فدراسیون جهانی، «مرجان كلهر»، «حسین و پوریا ساوه شمشكی» و «سیدصابر صید» به عنوان چهار نماینده ایران سهمیه حضور در بازی‌های المپیك زمستانی 2010 ونكوور را كسب كردند.

كسب چهار سهمیه ارزش بسیاری برای اسكی ایران دارد چرا كه برای نخستین‌بار است كه ایران چهار سهمیه را به دست می‌آورد. ارزش این سهمیه‌ها زمانی بیشتر می‌شود كه اسكی ایران برای نخستین‌بار در بخش زنان نماینده‌ای در المپیك زمستانی دارد.

مرجان كلهر 21 ساله نخستین بانوی ایرانی بود كه جواز حضور در بازی‌های المپیك زمستانی را كسب كرد. او كه پرچمدار كاروان ایران در بازی‌های ونكوور است به آینده خود امید زیادی دارد و می‌خواهد در بازی‌های المپیك زمستانی دوره‌های دیگر نیز شركت كرده و نتیجه‌ای تاریخی را برای بانوان ایران رقم بزند.

مرجان كلهر كه از چهارسالگی اسكی‌اش را آغاز كرده 17 سال است كه با برف عجین شده است. او می‌داند كه برای چه تلاش می‌كند و این سختی‌ها را تحمل می‌كند.

مرجان كلهر در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار كرد: همه‌چیز خوب و عالی است، هیچ مشكلی وجود ندارد. ملی‌پوشان زیرنظر "ایوان"، مربی بلغارستانی تیم تمرین می‌كنند و چیزهای زیادی یاد می‌گیرند. آن‌ها سختی‌های تمرین را برای خود شیرین می‌كنند و می‌دانند كه برای چه تلاش می‌كنند.

وی افزود: المپیك رویداد بزرگی است كه هر چهارسال یك‌بار برگزار می‌شود. ورزشكارانی در این بازی‌ها شركت می‌كنند كه هدف‌شان كسب بهترین نتیجه است. آن‌ها بهترین‌های جهان هستند كه شاید اسكی‌كردن در كنار آن‌ها روزی آرزو بود. سال گذشته در مسابقه‌های قهرمانی جهان در فرانسه در كنار بزرگان جهان اسكی كردم و برای نخستین‌بار استرس حاصل از این مسابقه‌ها را تجربه كردم. می‌دانم كه كار بسیاری سختی پیش‌رو دارم.

ملی‌پوش المپیكی ایران با اشاره به این‌كه در بازی‌های ونكوور به فكر ارایه مسابقه‌ای مطلوب است، خاطرنشان كرد: مطمئنا اسكی‌بازان جهان از اسكی ایران بسیار جلوترند. من در این رقابت‌ها به فكر كسب مدال نیستم. حتی به كسب مقام‌های دهم تا پانزدهم هم فكر نمی‌كنم.

وی ادامه داد: قبل از انتخاب‌شدن تمرینات‌مان طبق روال همیشگی بود، اما پس از معرفی نفرات المپیكی مربیان تیم تمرینات را كمی سخت‌تر كردند. اما خوشحالم كه از لحاظ بدنی كم نمی‌آورم. چرا كه در تابستان كه فصل بدن‌سازی بود به خوبی بدنم را آماده كردم.

زن ایرانی در المپیک زمستانی

كلهر یادآور شد: فصل بدن‌سازی را تنها انجام دادم چرا كه تیم ملی هیچ برنامه‌ای نداشت. در تابستان و پس از امتحانات دانشگاه هم برنامه‌ی بدن‌سازی خود را انجام داده و به سختی تمرین می‌كردم و از همان موقع به فكر كسب سهمیه المپیك بودم.

پرچمدار كاروان ایران پیست شمشك را مطلوب ارزیابی كرد و گفت: طی هفته جاری بارش برف خوبی را در پیست شاهد بودیم كه باعث شده شرایط مطلوب اسكی‌بازان باشد.

وی در پاسخ به این سوال كه آیا امكانات و تجهیزات اسكی روز جهان با اسكی ایران متفاوت است، گفت: اسكی‌های ما دقیقا همان چیزهایی است كه كشورهای خارجی از آن استفاده می‌كنند. چراكه ما سالانه اسكی‌های روز جهان را سفارش داده و می‌خریم. از لحاظ پیست هم پیست‌های ایران همان شیب و شرایط جهانی را دارد. تنها چیزی كه اسكی ایران را با اسكی كشورهای دیگر متفاوت می‌كند نوع برفی است كه در پیست‌های ما وجود دارد. برف پیست‌های ایران در مقایسه با برف كشورهای خارجی نرم‌تر است. برف‌های آن‌ها یخ‌مانند است و همین مسأله كار ما را برای حضور در المپیك سخت‌تر می‌كند.

نماینده المپیكی ایران در مورد احساس خود از این‌ كه نخستین بانوی ایرانی در بازی‌های المپیك زمستانی ونكوور است، به ایسنا گفت: احساس بسیار خوشایندی دارم. از حمایت‌های بی‌دریغ خانواده‌ام تشكر می‌كنم. دعا و زحمات آن‌ها بود كه باعث شد به این سطح برسم. برادرم كه درواقع استاد اصلی زندگی من است زحمت زیادی برای آماده‌شدن من كشید. رستم كلهر بیشترین حق را به گردن من دارد. تمام این شرایط در كنار تمرینات بی‌وقفه‌ام دست‌به‌دست هم دادند تا بتوانم به این افتخار بزرگ دست یابم.

وی ادامه داد: رسیدن به مدارج بالا را در ذهن خود می‌پرورانم، می‌دانم كه می‌توانم. حضور در یك دوره دیگر بازی‌های المپیك آن هم در سطحی بهتر آرزوی من است كه می‌توانم به آن برسم.

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری