تبیان، دستیار زندگی
نشست مطبوعاتی زم هریر با حاشیه‌های فراوان برگزار شد نشست فیلم زم هریر ساخته علی روئین تن بامداد جمعه 9 بهمن با حضور عوامل فیلم و اهالی مطبوعات برپا شد که به دلیل اعتراضهای فراوان با جنجال همراه بود. علی روئین‌تن درابتدای این نشست که با اعتراض شدید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

منتقدین  "زم هریر" را هو کزدند...!

نشست پر حاشیه فیلم زم هریر

نشست فیلم "زم هریر" ساخته علی روئین تن بامداد جمعه 9 بهمن با حضور عوامل فیلم و اهالی مطبوعات برپا شد که به دلیل اعتراضهای فراوان با جنجال همراه بود.

علی روئین‌تن درابتدای این نشست که با اعتراض شدید اهالی رسانه همراه بود گفت: به هر حال همه ما استنتاجی از واقعیت می‌کنیم و موقعیتی که در ذهن ما شکل می‌گیرد را می‌توانیم با تخیل آمیخته کنیم. تعدادی از تصاویر فیلم واقعی هستند و بخشی دیگر به تخیلات من باز می‌گردند.

روئین‌تن در ادامه در باره مشکلات ممیزی این فیلم افزود: احساس می‌کنم که این فیلم با مشکل تفاوت نگاهها مواجه است.

نشست پر حاشیه فیلم زم هریر

وی در ادامه در پی اعتراضهای منتقدان نسبت به فیلم که به درگیری ‌انجامید گفت: من فکر می‌کنم حرمت قلم بیشتر از این است اما تمنا می‌کنم با هم کمی صاف‌تر از این باشیم.

روئین‌تن همچنین در ارتباط با این نقطه نظر که  باید بابت فیلمش از اهالی رسانه عذرخواهی کند گفت: این همه وفاق و همدلی بین شما و معاونت سینمایی باعث خوشحالی است و من هم به خاطر اینکه شما را اذیت کردم عذر می‌خواهم.

در ادامه کیوان کثیریان نایب رئیس انجمن منتقدان با عصبانیت به روئین‌تن گفت: چه کسی فیلم شما را کلید زده است.آقای روئین‌تن وقتی فیلمت بد است اینجا نیاید برای ما حرف بزنید. یادت باشد که فیلمت را جواد شمقدری معاون امور سینمایی کلید زد و بنابراین نباید بگویید که اهالی رسانه و معاونت سینمایی دستشان در یک کاسه است.

نشست پر حاشیه فیلم زم هریر

روئین‌تن نیز بعد از این موضوع به اهالی رسانه گفت: من اگر حرفی زدم که تصور شود خبرنگاران دست‌نشانده معاونت سینمایی هستند از همه آنها عذرخواهی می‌کنم.

این کارگردان در ادامه عنوان کرد: من زیاد آدم قهری نیستم و آدم مهر هستم. من یک فیلم ساختم و فقط آمده‌ام تا در مورد یک فیلم حرف بزنم.

روئین‌تن درباره حضور شخصیتی به نام حاج مریم در سکانسهای جنگی فیلم گفت: حضور این شخصیت به ساختار فیلم لطمه‌ای وارد نکرده است. ما در جنگ خیلی از خانمهایی را داشتیم که به عناوین گوناگون شرکت داشتند و فکر نمی‌کنم حضور این فرد مورد خاصی داشته باشد.

نشست پر حاشیه فیلم زم هریر

وی همچنین در ادامه این نشست به سوالاتی نظیر رسیدن به ژانر موزیکال دفاع مقدس و میزان همفکری او با مسعود ده نمکی برای ساخت این فیلم موفقیت "زم هریر" در عرصه بین‌الملل جوابی نداد و در برخی از آنها فقط خندید که البته بیان این سوالات همراه با تشویقهای اعتراض‌آمیز اهالی مطبوعات بود.

نشست پر حاشیه فیلم زم هریر

همچنین در ادامه ایرج رامین‌فر طراح صحنه و لباس فیلم  با شنیدن این اعتراضات و اینکه چرا درباره خود فیلم سوال نمی‌شود سالن را ترک کرد. بعد از آن دوباره کیوان کثیریان به سالن آمد و نسبت به حرفهای روئین‌تن واکنش نشان داد. البته این بار با پادرمیانی مهدی مسعود شاهی دبیرجشنواه وی از سالن نشست  بیرون رفت و مسعود شاهی نیز برای آرام کردن جو به پشت تریبون قرار گرفت تاچند دقیقه‌ای  صحبت کند.

نشست پر حاشیه فیلم زم هریر

دبیر جشنواره در ادامه گفت: من از همه دوستان و حاضرین در جلسه تشکر می‌کنم و فکر می‌کنم باید در اینگونه نشستها آرامش خود را حفظ کنیم زیرا ما در حال امتحان پس دادن هستیم و نباید در پاسخ دادن شتاب کنیم. این موضوع فرهنگی است و دوستانی که فیلم ساخته‌اند برای اثر خود احترام قائل هستند و خواهش می کنم آرامش سالن حفظ شود.

نشست پر حاشیه فیلم زم هریر

وی افزود: ما به عنوان دوستان اهل قلم و متخصصان سینمایی به این جلسات و گفتگو‌ها نیاز داریم و به نظر می‌رسد که باید صبر و حوصله خود را زیاد کنیم و تمنا می‌کنم که همدیگر را تحمل کنید و اگر کدورتی هست همینجا از دل همدیگر بیرون بیاوریم.

نشست پر حاشیه فیلم زم هریر

وحید جلیلوند بازیگر نقش آسیدعلی در فیلم نیز در ادامه بیان کرد: خیلی مواقع هست که ما در یک فیلم حضور داریم که متوجه می‌شویم کارگردان فیلم اشتباه فکر کرده است. در کشور ما فیلم بد کم ساخته نمی‌شود و آقای روئین‌تن نیز عنوان کردند که از همه کسانی که به شعور آنها توهین کرده‌ام عذرخواهی می‌کنم ولی متاسفانه بعد از این صحبتها هیچ سوالی در خصوص فیلم پرسیده نمی‌شود.

نشست پر حاشیه فیلم زم هریر

در ادامه این جلسه علی روئین‌تن در درباره شخصیت آسیدعلی به عنوان نمادی از یک فرمانده جنگ گفت: آسید علی فتوت دارد و پای آرمانش ایستاده است. من می‌خواستم فتوت و مرام این آدم را نشان بدهم.

محمود گبرلو مدیر این نشست نیز در ادامه عنوان کرد: من به عنوان یک منتقد از این فیلم شاید بدم آمده است اما به احترام روئین‌تن حرفهای او را گوش می‌کنم که در این لحظه علی علایی یکی دیگر از منتقدان حاضر در جلسه گفت: این فیلم به همه تاریخ، ادبیات، آئین پهلوانی، عشق و همه چیز ما توهین کرده است!

نشست پر حاشیه فیلم زم هریر

بیتا بادران بازیگر نقش آتیه در فیلم زم‌هریر درباره همکاری خود با روئین‌تن گفت: من قبل از هر چیز می‌گویم که برای انتخاب هر نقش چندین فاکتور دارم اما قبلش با صدای بلند می‌خواهم فریاد بزنم که سالهای سال افتخار شاگردی آقای روئین تن را دارم و تمام مکتبهای بازیگری را ایشان به من آموخته‌اند. من برای انتخاب نقشهایم سه فاکتور اندیشه، خردورزی و خلاقیت را در نظر می‌گیرم و فکر می‌کنم کارهای آقای روئین‌تن این سه فاکتور را دارند.

در ادامه این نشست روئین‌تن درباره فضای ابتدای فیلم خود افزود: احساس می‌کنم که آن آدمی را که خواب باشد به راحتی می‌توان بیدار کرد اما امان از زمانی که یک فرد خود را به خواب زده باشد. من تلاش کردم اثر شریفی بسازم و باور کنید نیت بدی نداشته‌ام.

نشست پر حاشیه فیلم زم هریر

وی ادامه داد: در دهه 80 هم جنگ برای من هنوز وجود دارد .آسیدعلی‌ها وجود دارند و اگر آسیدعلی وجود دارد آتیه‌ای نیز وجود دارد تا حرفهای او را بشنود. من شرمنده تک تک شما هستم که اینقدر باور شما را درد آوردم اما باور کنید که نمی‌خواستم این کار را انجام دهم.

روئین‌تن در ادامه خاطر نشان کرد: همه سینما، فیلم "زم‌هریر"، خودم، همسرم و فرزندم فدای یک تار موی یک شهیداست. خدا را شاهد می‌گیرم که من به آنها عشق می‌ورزم و می‌خواستم بگویم که قدر آسید‌علی‌ها را بدانیم و درد آنها را بشناسیم.  من می‌خواستم فقط بگویم که تو را به امام زمان، آسیدعلی‌ها را تنها نگذاریم و این نسل جوان بدون نفس آسیدعلی لکنت می‌گیرد اما اگر بد گفتم، روسیاه هستم.

نشست پر حاشیه فیلم زم هریر

وی افزود: من خواستم بگویم که این بچه‌های شهدا احتیاج به حمایت دارند و آسیدعلی‌‌ها باید از اینها حمایت کنند.

به گزارش مهر، در ادامه اعتراضاتی نسبت به سکانسهای جنگی فیلم مطرح شد که روئین‌تن در پاسخ به آنها عنوان کرد: اگر همه آدمهایی که در فرهنگ ما و در جنگ ما هستند  سرخوش و شاد به جنگ می‌رفتند  و می‌جنگند که عیب نیست. من نخواستم از آسید‌علی‌های "زم‌هریر" نماد بسازم. من اگر جنگی نشان دادم می‌خواستم جنگی غیرمتعارف را نشان بدهم.

نشست پر حاشیه فیلم زم هریر

در ادامه این نشست  که تنش و اعتراضات میان روئین‌تن و اهالی رسانه همچنان بالا گرفته بود،علیرضا غفاری مجری رادیو و تلویزیون و منتقد، به عنوان نماینده‌ای از اهالی رسانه به پشت تریبون رفت و گفت: من سال‌هاست با علی روئین‌تن دوست هستم و قبل از آن که فیلم را بسازد، نسخه‌ای از فیلم‌نامه را به من داد و به شدت تحت‌تأثیر یکی از سکانسهای آن قرار گرفتم اما آقای روئین‌تن! محصول ساخته شده شما متأسفانه با مابه‌ازای بیرونی جامعه سازگاری ندارد و آنچه واقعیت دارد هم خوب بیان نشده است.

وی افزود: همین شخصیت حاج مریم در فیلم "شب‌بخیر فرمانده" انسیه شاه‌حسینی نیز وجود داشت اما هیچکس به آن اعتراض نکرد. آقای روئین‌تن! اینجا یک محل فرهنگی است اما شخص شما با فضاسازی غیرمنطقی و غیر معقول قبل از جشنواره، یک اشتیاقی افزون بر اشتیاق معقول ایجاد کردید. این اشتیاق پاسخ مطلوب دریافت نکرد شما هیچ‌وقت پای یک تابلوی نقاشی نمی‌ایستید تا حرف آن نقاش به آن سنجاق شده باشد و یک اثر هنری باید حرفش را خودش بزند و شما نیز با این فیلم حرف خود را زده‌اید.

نشست پر حاشیه فیلم زم هریر

غفاری ادامه داد: هنرمندان به عنوان پیشقراولان جامعه فرهنگی وظیفه روشنگری دارند اما آقای روئین‌تن فیلم شما روشنگری نداشت. این فیلم حتی به نظر من با 45 دقیقه تعدیل هم یک فیلم معمولی قابل اکران نیست .اما به منتقدان هم می‌گویم که ی‌بار دیگر سر در سینماها را نگاه کنید و ببینید سر در سینماها چه کسانی هستند. چرا آنجا جیغ نمی‌کشید و فریاد نمی‌زنید؟

در پایان این نشست علی روئین‌تن کارگردان "زم‌هریر" گفت: من آمدم یک فیلمی را ساختم و می‌ترسم که یک حرفی را بزنم و دوباره شما با من دعوا کنید. من می‌گویم نیت آدم‌ها مهم است این فیلم را در حال حاضر نمی‌پذیریم، شاید که با جامعه امروز تطابق ندارد.

نشست مطبوعاتی  "زم‌هریر"پر حاشیه ترین نشست  این دوره جشنواره تا پنجمین روز جشنواره بود  که  برخی سوالات مطرح شده حتی باعث روئین تن  هم شد.