تبیان، دستیار زندگی
راههای جدید ایران برای مقابله با طرح تحریم بنزین توسط آمریك
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

غنیمی‌فرد در گفت‌وگو با بلومبرگ تشریح كرد:

راههای جدید ایران برای مقابله با طرح تحریم بنزین توسط آمریكا

یك مقام نفتی ایران با اشاره به سابقه 30 ساله تحریم های آمریكا علیه ایران تاكید كرد: طرح تحریم بنزین نمی تواند مانع توقف عرضه این محصول به ایران شود.

حجت الله غنیمی فرد

به گزارش تبیان به نقل از فارس، معاون امور سرمایه گذاری شركت ملی نفت ایران با اشاره به تصویب طرح تحریم بنزین ایران در سنای امریكا تاكید كرد، این طرح نمی تواند مانع توقف عرضه بنزین به ایران شود.

حجت الله غنیمی فرد كه با بلومبرگ سخن می گفت افزود: اگر به هر دلیلی یك پالایشگاه یا فروشنده كه با امریكا رابطه تجاری دارد از فروش بنزین به ایران خودداری كند ما به پالایشگاه های دیگر رجوع می كنیم و نیاز خود را تامین می كنیم.

وی در ادامه گفت: تحریم های یك جانبه چیز جدیدی نیستند. طی 30 سال گذشته این تحریم ها اعمال شده است و همه می دانند موثر نخواهد افتاد.

بر اساس این گزارش سنای امریكا روز گذشته طرحی را به تصویب رساند كه بر اساس آن هر شركت خارجی كه به ایران بنزین بفروشد یا در زمینه توسعه پالایشگاه ها با ایران همكاری كند نمی تواند از منابع بانكی امریكا تسهیلات مالی دریافت كند.

طرح مشابهی در مجلس نمایندگان امریكا به تصویب رسیده است كه می بایست این دو طرح با هم تلفیق شده و برای اجرایی شدن توسط رئیس جمهور امریكا امضاء شود. در عین حال طرح تصویب شده در سنا الزام آور نیست و كاخ سفید می تواند آن را اجرا نكند.

تحریم های یك جانبه چیز جدیدی نیستند. طی 30 سال گذشته این تحریم ها اعمال شده است و همه می دانند موثر نخواهد افتاد

در سال 1996 نیز قانون مشابهی در كنگره به تصویب رسید كه به قانون تحریم های ایران و امریكا معروف است. بر اساس این قانون شركت های خارجی كه بیش از 20 میلیون دلار در بخش نفت ایران سرمایه گذاری كنند توسط دولت امریكا مجازات می شوند. از ترس واكنش منفی كشورها، دولت های امریكا حتی در یك مورد این قانون را اجرا نكرده اند.

غنیمی فرد در ادامه به شرایط كنونی بازار اشاره كرد و گفت، به دلیل بحران اقتصادی جهان پالایشگاه ها كمتر از ظرفیت خود تولید می كنند و مجبورند هزینه های ثابتی را بپردازند. اگر ما به این پالایشگاه ها پیشنهاد كنیم نفت خام بدهیم و در مقابل بنزین دریافت كنیم مسلما قبول خواهند كرد.

وی افزود: ایران با هدف كنترل مصرف بنزین زیادی را ذخیره كرده است.

به گفته وی وادار كردن پالایشگاه ها به خودداری از فروش بنزین به ایران باعث بروز بی نظمی در بازار و كاهش قیمت بنزین می شود.

بر اساس گزارش بلومبرگ بسیاری از كارشناسان غربی معتقدند اقدام یك جانبه امریكا نمی تواند مشكلی را برای ایران از جهت تامین بنزین مورد نیاز خود ایجاد كند و در این زمینه باید در چارچوب سازمان ملل اقدام شود.

به علاوه ایران پروژه هایی را برای احداث پالایشگاه های جدید آغاز كرده است كه در صورت تكمیل تا سال 2012 می تواند ایران را به صادركننده بنزین تبدیل كند. ایران همچنین طرحی را به طور آزمایشی راه اندازی كرده است كه بر اساس آن می تواند با استفاده از محصولات پتروشیمی كمبود بنزین خود را جبران كند.

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور