تبیان، دستیار زندگی
با توجه به مصرف زیاد انرژی در زمین و رو به اتمام بود سوخت های فسیلی توجه انسان به انرژی های تجدید ناپذیر و غیر فسیلی روز به روز افزایش پیدا می کند. یکی از منابع عظیم انرژی قابل استفاده برای انسان، انرژی خورشید می باشد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سلول خورشیدی

سلول خورشیدی

با توجه به مصرف زیاد انرژی در زمین و رو به اتمام بودن سوخت های فسیلی توجه انسان به انرژی های تجدید ناپذیر و غیر فسیلی روز به روز افزایش پیدا می کند. یکی از منابع عظیم انرژی قابل استفاده برای انسان، انرژی خورشیدی می باشد.

سلول خورشیدی

انرژی خورشید از طرق مختلفی قابل استفاده می باشد. می توان از آن برای گرم کردن چیزی استفاده نمود، مانند آب گرمکن های خورشیدی، کوره های خورشیدی و نیروگاه های خورشیدی.

هم چنین می توان از انرژی خورشید به صورت مستقیم و بدون استفاده از نیروگاه های حرارتی الکتریسیته تولید نمود. برای این کار از اثر فتوولتائی استفاده می شود. در این روش قطعاتی که اثر فتوولتائی از خود نشان می دهند، انرژی خورشید را جذب می کنند و آن را به انرژی الکتریکی تبدیل می کنند. این قطعات سلول خورشیدی نام دارند.

سلول خورشیدی

نحوه عملکرد سلول های فتوولتائیک در فیلم زیر به خوبی توضیح داده شده است.

دانلود فیلم

سلول های خورشیدی به سادگی قابل استفاده می باشند و جای زیادی اشغال نمی کنند. سلول های خورشیدی بخش متحرک نیز ندارند و بازده آن ها با تغییرات دمایی محیط، تغییرات زیادی نمی کند.

از کاربردهای سلول های خورشیدی می توان به تأمین انرژی ماهواره ها و سفینه های فضایی، ماشین حساب و ساعت، خودرو و فایل های خورشیدی و تأمین برق شهر ( در نیروگاه های فتوولتائیک ) اشاره نمود.

سلول خورشیدی
سلول خورشیدی
سلول خورشیدی
سلول خورشیدی
سلول خورشیدی
سلول خورشیدی

امروزه سلول های خورشیدی با ابعاد و مشخصات مختلفی تولید می شوند. ولتاژ و جریان تولیدی توسط هر سلول متفاوت بوده و روی آن نوشته می شود.

برای ساخت پروژه های دانش آموزی و دانشجویی نیز می توان از سلول های خورشیدی استفاده نمود. برای تهیه این سلول ها کافی است با توجه به ولتاژ و جریانی که نیاز دارید و ولتاژ و جریان تولیدی به وسیله سلول مورد نظر، تعداد سلول های خورشیدی باید به فروشگاه های لوازم الکترونیکی مراجعه نمایید. مرکز فروش قطعات الکترونیکی در تهران، خیابان جمهوری اطراف پل حافظ می باشد. کروکی این مراکز در نقشه زیر نشان داده شده است.

سلول خورشیدی

تهیه: پوریا میرعشقی

تنظیم: نسرین صادقی