تبیان، دستیار زندگی
باید دانست داستان انقلاب دارای چه ویژگی‌هایی است؟ چه ویژگی‌هایی را باید لحاظ و رعایت كنیم؟ نویسندگان با چه نوع نگاهی باید به انقلاب و جریانات آن نگاه كنند؟ چشم‌انداز، چالش‌ها و موانع باید مورد بررسی قرار گیرد. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزارش فارس ازنشست ادبیات داستانی انقلاب اسلامی/بخش اول

آینده‌ای درخشان برای داستان انقلاب

آینده ای درخشان برای داستان انقلاب

آقامحمدی: آینده‌ای درخشان برای داستان انقلاب پیش‌بینی می‌كنم.

خبرگزاری فارس: تیمور آقا محمدی با بیان این كه ظرفیت ایجاد داستان‌های درخشان در زمینه‌های انقلاب وجود دارد، آینده‌ای به شدت درخشان را برای داستان انقلاب پیش‌بینی كرد.

به گزارش خبرنگار فارس، نشست بررسی ادبیات داستانی انقلاب اسلامی با حضور محمد ‌علی گودینی، مجید‌پور ولی كلشتری، تیمور آقا محمدی و علی‌الله سلیمی عصر روز چهارشنبه در سرای اهل قلم برگزار شد.

در ابتدای این برنامه علی‌الله سلیمی گفت: امروز اولین برنامه از سلسله نشست‌های نقد و بررسی ادبیات داستانی انقلاب است كه اختصاص به داستان كوتاه دارد.

وی گفت: سلسله نشست‌هایی كه با این موضوع برگزار می‌شود بیشتر با حضور كارشناسان به موضوعاتی می‌پردازد كه چالش‌های پیش روی این ادبیات را مورد تحلیل قرار می‌دهد.

وی تصریح كرد: این مبحث به موضوعی اجتماعی می‌پردازد كه بخشی از تاریخ معاصر كشورمان را به خود اختصاص داده است. صحبت در مورد ادبیات داستانی انقلاب نشست‌ها و جلسات بسیاری را می‌طلبد تا بتوان از زوایای مختلف به جهات مختلف آن پرداخت.

وی ادامه داد: ادبیات داستانی انقلاب طبعا شاخه‌ها و سرفصل‌های دیگری دارد كه می‌توان در مورد آن سخن گفت.

در ادامه تیمور آقا محمدی در مورد داستان و ادبیات انقلاب گفت: همه قبول داریم كه بدیع‌ترین تصویر قرن بیستم انقلاب اسلامی ایران بوده است، انقلابی كه با این وسعت و گستردگی در سال 57 خلق شد، نیازمند یك ادبیات است.

وی گفت: بنده معتقدم ادبیات خصوصا ادبیات داستانی همانند یك جزیره بسیار زیبا در دل یك اقیانوس است كه كشتی انقلاب می‌تواند دقایقی را در كنار آن لنگر انداخته و آرام گیرد؛ پس گزینه داستان كوتاه برای پرداختن به انقلاب گزینه خوب و اثر‌گذاری بوده است.

آقا محمدی ادامه داد: جنگ 8 ساله ما سبب شد همه اذهان معطوف به جنگ شده و از ادبیات انقلاب غفلت شود.

آینده ای درخشان برای داستان انقلاب

وی تاكید كرد: یكی از دلایل عدم پرداختن به داستان كوتاه انقلاب همین موضوع است كه البته برخی معتقدند ادبیات انقلاب و دفاع مقدس موازی هم حركت كردند كه این چنین نبود؛ چرا كه فضای آن 8 سال فضای خاص بود كه همه كشور برای مقابله با دشمن بسیج شده بود و این موضوع یكی از دلایل است كه ما به این موضوع نپرداختیم.

آقای محمدی اظهار داشت: حال كه 31 سال از آن واقعه‌ می‌گذرد وظیفه ما چیست و باید چه كرد؟ همیشه می‌گویند برای داوری و قضاوت در مورد یك موضوع اگر در دل یك جریان قرار داشته باشی خواسته و ناخواسته دچار عدم واقع‌بینی خواهی شد.

وی گفت: برخی معتقدند باید از آن موضوع خاص زمانی بگذرد یا خارج از آن فضا به موضوع نگریسته شود. در حال حاضر 31 سال از انقلاب سپری شده و به راحتی می‌توان دوست و دشمن و سیاه و سفید، را تشخیص داد.

آقامحمدی افزود: بهترین زمان برای خلق داستان انقلاب همین زمانی است كه در آن قرار داریم. داستان‌هایی كه در سال‌های ابتدایی خلق شدند به دلیل نگارش در سال‌های ابتدایی انقلاب شعاری و احساسی بودند.

وی تاكید كرد: داستان‌هایی كه حتی در زمان جنگ و در مورد جنگ نوشته شد و حتی فیلم‌هایی كه ساخته شد از این قاعده مستثنی نیست؛ چرا كه در دل جریان قرار داشتیم.

بهترین زمان برای خلق داستان انقلاب همین زمانی است كه در آن قرار داریم. داستان‌هایی كه در سال‌های ابتدایی خلق شدند به دلیل نگارش در سال‌های ابتدایی انقلاب شعاری و احساسی بودند.

وی تصریح كرد: نویسندگان و هنرمندان به آزمون و خطا پرداختند، در دهه 70 و 80 داستان‌های شاخصی را در ادبیات دفاع مقدس كه دارای ارزش به لحاظ متنی هستند، شاهدیم.

وی اظهار داشت: ما به هیچ عنوان داستان خوب انقلاب نداشتیم؛ به لحاظ اینكه 8 سال جنگ را پشت سر گذاشتیم؛ نویسندگانی را داشتیم كه آزمون و خطا را در حیطه جنگ انجام دادند و به یك روال قدرتمندی در داستان جنگ رسیدند.

وی گفت: به همین سبب ظرفیت ایجاد داستان‌های درخشان در زمینه‌های انقلاب وجود دارد و آینده به شدت درخشانی را برای داستان انقلاب پیش بینی می‌كنم.

آقا محمدی تصریح كرد: باید دانست داستان انقلاب دارای چه ویژگی‌هایی است؟ چه ویژگی‌هایی را باید لحاظ و رعایت كنیم؟ نویسندگان با چه نوع نگاهی باید به انقلاب و جریانات آن نگاه كنند؟ چشم‌انداز، چالش‌ها و موانع باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی گفت: در راستای نگارش نباید به حمایت و هزینه‌ها اندیشید؛ چرا كه این خود ادبیات است كه اهمیت دارد.

آینده ای درخشان برای داستان انقلاب

آقامحمدی ادامه داد: افرادی كه برای رهبری ادبیات داستانی انتخاب شدند افرادی مناسب نبودند، تنها فردی كه طی این سال‌ها توانسته كار خود را مثبت ارایه كند و از قشر نویسنده هم بود، معاونت فرهنگی وزیر ارشاد (محسن پرویز) است كه بسیار موثر عمل كرد.

وی گفت: اگر متولیان از قشر خود نویسندگان باشند و با دردها و چالش‌های نویسنده آشنا باشند به راحتی می‌تواند ادبیات را سامان داده و سمت و سوی جریانات ادبی را درست كند.

این منتقد گفت: سفارشی نوشتن زمانی است كه یك ناشر، ارگان با نویسنده تماس گرفته و ارائه دستور العملی را در مورد شخصیتی می‌دهد؛ ولی فردی كه می‌خواهد در مورد جنگ، یك موضوع واحد بنویسد این مسئله سفارشی نوشتن نیست.

وی در این راستا گفت: باید اندیشید آیا نویسنده‌ای كه جنگ و انقلاب را ندیده نباید در مورد این دو موضوع بنویسد؟ در پاسخ باید گفت نویسنده اگر جنگ و انقلاب را ندیده افراد دخیل در جنگ و انقلاب را می‌بیند. الزامی ندارد داستانی كه در مورد جنگ نگاشته می‌شود در دل خاكریز بگذرد.

وی گفت: می‌توان در مورد افرادی كه در انقلاب دخیل بودند و یا ماجراهای پس از انقلاب این افراد و حتی خاطرات‌شان را نوشت.

وی گفت: بحث دیگر مبحث تحقیق و پژوهش است؛ همان گونه كه فیلمنامه نویس تحقیق كرده و به منابع رجوع می‌كند نویسنده هم نیازمند تحقیق و استنادات است.

وی گفت: داستان انقلاب نباید منطبق صد در صد با واقعیت باشد ولی در عین حال نباید معارض با واقعیت باشد.

آقا محمدی خاطر نشان كرد: نویسنده باید نسبت به وقایع اصلی وفادار بماند؛ اما در دل آن خلاقیت خود را خرج كند.

ادامه دارد ...

تنظیم برای تبیان : زهره سمیعی