تبیان، دستیار زندگی
پر رنگ تر شدن نقش همسر رییس‌جمهور در دولت دهم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پر رنگ تر شدن نقش همسر رییس‌جمهور در دولت دهم

 حضور اعظم السادات فرحی همسر محمود احمدی نژاد در زمینه های مختلف در حال گسترش است.

اعظم السادات فرحی

انتخابات ریاست جمهوری دهم به اذعان بسیاری نقطه عطفی در تاریخ کشورمان بود. آنچنان که حتی تاثیر خود را بر خانواده رییس جمهور گذاشت. محمود احمدی نژاد در جلسه مناظره با مهدی کروبی با اعتراض به وی این چنین بیان کرد که ارگان حزب اعتماد ملی با چاپ تصویر همسرش به وی توهین کرده است، اما در دولت دهم خانم فرحی در سفرها بیشتر همراه همسرش است.

اگرچه حضور زنان رییس جمهور در عرصه های مختلف نکته جدیدی در خصوص روسای جمهور ایران نیست ولی در خصوص همسر احمدی نژاد تازگی دارد. چرا که پیش از دولت دهم به جز همراهی همسر رییس جمهور در سفر به ترکیه و کومور که جزو کشورهای اسلامی بودند کمتر شاهد بودیم که وی همراه احمدی نژاد و یا شخصا در مراسم ها و سفرها حضور پیدا کند.

علی رغم همراهی همسر رییس جمهور در دو سفر برون مرزی ترکیه و کومور، اولین تصویر منتشر شده از وی مربوط به سال گذشته و حضور وی در مراسم نکوه داشت مقام زن در کنار محمود احمدی نژاد بود.

اگرچه همسر احمدی نژاد در دولت نهم نیز فعالیت داشت ولی حضورش در دولت دهم بسیار متفاوت تر از گذشته است. چنانچه که وی علاوه بر حضور در سفرهای خارجی در سفرهای استانی نیز حاضر می شود

اولین اقدام سیاسی

 اولین اقدام سیاسی فرحی نیز به ماه های آخر دولت نهم باز می گردد. هنگامی که همسر رییس جمهور ایران اندکی پس از نامه زهره صادقی همسر رئیس جمهور سابق به همسر پادشاه قطر که خواستار همگرایی زنان مسلمان علیه جنایات اسرائیل شده بود اقدام به ارسال نامه ای خطاب به به سوزان مبارک همسر رییس جمهور مصر کرد و از وی خواست تا با درخواست از مبارک رییس جمهور مصر با باز کردن راه های مصر به فلسطین از ادامه فاجعه انسانی در غزه جلوگیری کند.

اعظم السادات فرحی

اولین حضور رسمی در مجامع بین المللی

دومین حضور رسمی فرحی که بازتاب گسترده ای در مجامع بین المللی نیز داشت مربوط به اجلاس سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد ( فائو) در رم ایتالیا است که وی به همراه سایر زنان روسای جمهور در این اجلاس یک روزه حضور پررنگی داشت. خبرگزاری آسوشیتد پرس در گزارشی از این اجلاس، فرحی را بانوی اول ایران خطاب کرده و درباره حضور وی در این اجلاس نوشت: بانوی اول ایران تا کنون کمتر در مجامع عمومی حاضر شده و سخنرانی داشته است. حضور همسر رییس جمهور با حجاب کامل و نیز خودداری از حضور در جایگاه برای سخنرانی وی را همچون احمدی نژاد خبرساز ترین چهره این اجلاس کرد. وی در این اجلاس طی یک سخنرانی که از صندلی خود ایراد کرد خواستار تعهد کشورهای جنبش عدم تعهد به رسیدگی به وضعیت گرسنگی کودکان فلسطینی در غزه شد.

اولین دیدار رسمی

همسر احمدی نژاد با الگو برداری از سفرهای خارجی رییس جمهور در حاشیه اجلاس فائو بیکار نماند و سعی کرد طی دیدار با همسر دیگر روسای جمهور حاضر در رم نقش مغفول مانده خویش در دولت نهم را جبران کند.

وی در حاشیه این اجلاس با همسران برخی روسا از جمله فوزیه یوسف رضا گیلانی همسر نخست وزیر پاکستان و همسر رئیس جمهور آفریقای جنوبی دیدار کرد.

همسر احمدی نژاد با الگو برداری از سفرهای خارجی رییس جمهور در حاشیه اجلاس فائو بیکار نماند و سعی کرد طی دیدار با همسر دیگر روسای جمهور حاضر در رم نقش مغفول مانده خویش در دولت نهم را جبران کند

انتخابات و تاثیراتش
اعظم السادات فرحی

انتخابات ریاست جمهوری گذشته اگرچه مناظره های تلویزیونی یکی از نکات جدیدش بود ولی حضور پررنگ همسر یکی از نامزدها نکته جدید دیگر بود. اگرچه گاهی اوقات همراهی میرحسین موسوی توسط زهرا رهنورد در مبارزات انتخاباتی را همچون مناظرات تلویزیونی وام گرفته از انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا و حضور میشل اوباما همسر باراک اوباما در انتخابات می دانند ولی تاثیرات آتی حضور یک زن در این انتخابات و نیز فراهم آمدن زمینه بیشتر برای حضو بانوان در عرصه های مختلف را نبایست نادیده گرفت. همانطور که پیش از این ذکر شد اگرچه همسر احمدی نژاد در دولت نهم نیز فعالیت داشت ولی حضورش در دولت دهم بسیار متفاوت تر از گذشته است. چنانچه که وی علاوه بر حضور در سفرهای خارجی در سفرهای استانی نیز حاضر می شود.

فرحی هفته گذشته با شرکت در نخستین همایش زنان دانشمند جهان اسلام، حضور زنان دانشمند در جامعه را موتور حرکت جامعه به سوی اهداف متعالی دانست. فرحی با بیان اینکه مسئولیت زنان در ترکیب نسل‌ها و صیانت از ارکان جامعه و نیز دمیدن روح تعهد منحصر به فرد و ممتاز است، گفت: اگر زنان نقش واقعی خود را آن گونه که باید باشد ایفا کنند، مسیر تعالی و کمال جامعه و رشد یکایک انسان‌ها هموار می‌شود.

همسر رئیس جمهوری اظهار داشت: این نشست در طراحی ساز و کار مناسب برای ارتباطات و سازماندهی و هم‌افزایی تلاش‌های علمی و اجتماعی زنان مسلمان بسیار مناسب است و می‌تواند زمینه ارتباط‌گیری با همه زنان اندیشمند و متعهد در سراسر جهان فراهم شود و با انجام مناسب وظایف و مسئولیت‌ها، گام‌های بلند در مسیر سعادت حقیقی بشر برداشته شود.

به نظر می رسد نقش همسر رئیس جمهور کشومان در حال پر رنگ تر شدن است.

منبع: خبر آنلاین

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور