تبیان، دستیار زندگی
شُهره در فساد مالی و جنسی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اردشیر زاهدی
اردشیر زاهدی

سفیرشاه در واشنگتن

شُهره در فساد مالی و جنسی

اردشیر زاهدی، پسر فضل الله زاهدی (سپهبد) در مهرماه 1307 در تهران بدنیا آمد. او پس از تحصیلات ابتدایی در تهران و اصفهان، تحصیلات متوسطه را در سال 1325 در دبیرستان اسلامیه بیروت به پایان برد و راهی آمریکا شد. وی در سال 1328 گواهینامه کشاورزی را از کالج کشاورزی ایالت «یوتا»ی آمریکا دریافت کرد که توسط وزارت فرهنگ وقت به عنوان معادل لیسانس ارزیابی شده است. او احتمالاً از سالهای تحصیل در بیروت با کرمیت روزولت (رهبر اداره ی خاورمیانه سرویس اطلاعاتی آمریکا) آشنایی یافته و با سرویس اطلاعاتی نوپای آمریکا در ارتباط قرار گرفته است. خاطرات کرمیت روزولت حضور فعال اردشیر زاهدی را با نام مستعار «مصطفی» و «ویسی» در جریان عملیات کودتای 28 مرداد 1332 نشان می دهد به همین خاطر علاوه بر دریافت نشان درجه یک رستاخیز در 3 آبان 1332 به آجودانی کشوری شاه دست می یابد. در 7 فروردین 1334 با قطع حمایت آمریکا از سپبهد زاهدی (پدر اردشیر) وی از نخست وزیری برکنار می شود ولی اردشیر در تهران می ماند و در سال 1336 با دختر شاه، شهناز، ازدواج می نماید که به متارکه در سال 1343 می انجامد. اردشیر زاهدی در سال 1338 سفیر شاه در واشنگتن می شود. در دولت عَلَم، زاهدی به عنوان سفیر کبیر ایران عازم لندن شد و در بهمن 1345 در دولت امیرعباس هویدا به سمت وزیر امورخارجه دست یافت که تا شهریور 1350 ادامه یافت. وی یکی از بدنام ترین و شُهره در فساد مالی و جنسی رجال پهلوی است و از غرب زدگانی است که در سایه ی ارتباط با سرویس جاسوسی آمریکا و حمایت بی دریغ آنان به مناصب بالای نظام فاسد پهلوی دست می یابد.

وی یکی از بدنام ترین و شُهره در فساد مالی و جنسی رجال پهلوی است و از غرب زدگانی است که در سایه ی ارتباط با سرویس جاسوسی آمریکا و حمایت بی دریغ آنان به مناصب بالای نظام فاسد پهلوی دست می یابد

انباشتن کیسه در پناه شاه

یکی از نزدیکان اعلیحضرت همایون شاهنشاه می گفت:

اردشیر زاهدی

عده ای از حسن نظر شاهنشاه سوءاستفاده کرده و با اغفال معظمّ له[!!] نمی گذارند قدم های اساسی برای بهبود وضع کشور برداشته شود و برای مثال نام آقای ابتهاج مدیرعامل سازمان برنامه و آقای اردشیر زاهدی را بیان نموده و اضافه کرد: آقای اردشیر زاهدی به عنوان فروشگاه فردوسی در حدود 150 میلیون تومان اجناس تجمّلی لوکس از جمله لباس دوخته از خارج وارد نموده [و] چون این اجناس بدون گمرک وارد شده لذا با اجناس مشابه خود در بازار تفاوت قیمت فاحشی دارد و در بازار ازاد به سهولت و با منافع قابل ملاحظه ای به فروش می رسد. ضمناً آقای اردشیر زاهدی که سمت نمایندگی شرکت لوفت هانزا را در ایران دارند و رئیس هیأت مدیره هستند مبالغ گزافی نیز به این طریق سود خالص عاید ایشان می شود.

منبع خبر ضمن اشاره به سوابق تیمسار سپهبد زاهدی، پدر آقای اردشیر زاهدی، می گفت: یونس وهابزاده واسطه معامله خرید ریل از کمپانی  واندل فرانسوی مبلغ یک میلیون دلار به تیمسار زاهدی قول داده بود و روی همین اصل تیمسار زاهدی دستور صریح جهت خرید ریل صادر نمود، ولی یونس وهابزاده به عنوان اینکه برای انجام معامله باید به اروپا برود 15 هزار تومان از دولت اخذ و تا آخر دوران حکومت زاهدی مراجعت نکرد و فعلاً همین وهابزاده در مورد تشکیل کنسرسیون برق، که قرارداد آن از طرف سازان برنامه در شرف تنظیم است، رل عمده ای را بازی می کند و به متصدیان و اولیای امور تاکنون بیش از 200 میلیون تومان وعده حق کمیسیون داده است.

(گزارش به ساواک – 1/8/1366)

منبع: کتاب قصه ها و غصه ها(جلد وال)

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور