تبیان، دستیار زندگی
رسالت حوزویان نیز در درجه اول در مواجهه با مشکلات روحی و روانی اعتیاد است. اصولا براساس حکمت الهی، عامل اصلی در انجام هر عملی خود انسان است و بقیه عوامل محیطی و سیاسی فقط نقش زمینه و علت معده را بازی می کند. از این رو با تربیت فردی و ایجاد شخصیت حقیقی و ا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رسالت حوزویان در مواجهه با اعتیاد 2
پیش گیری از اعتیاد

اگر غم لشگر انگيزد كه خون عاشقان ريزد

من و ساقي به هم سازيم و بنيادش براندازيم

در قسمت اول این یاداشت به طور اختصار به برخی از عوامل پیدایش پدیده مدرن اعتیاد اشاره گردید. در این نوبت درصدد هستیم تا به کندوکاو رسالت حوزویان و روحانیت را نسبت به این گرفتاری آخرالزمانی بپردازیم. امروزه اكثر متخصصين درمان اعتياد معتقدند كه اعتياد يك بيماري روحي و رواني است. گفته مي‌شود كه مشكلات جسمي بيماري اعتياد و تخريبي كه در جسم به‌وجود مي‌آيد، در مقايسه با تخريب‌هاي روحي و رواني ناچيز است و به راحتي مي‌توان آن را بازسازي كرد. بنابراین از آنجا که موضوع اصلی حوزویان و متعلق حقیقی علوم دینی در درجه اول روح و روان انسان هاست، رسالت حوزویان نیز در درجه اول در مواجهه با مشکلات روحی و روانی اعتیاد است. اصولا براساس حکمت الهی، عامل اصلی در انجام هر عملی خود انسان است و بقیه عوامل محیطی و سیاسی فقط نقش زمینه و علت معده را بازی می کند. از این رو با تربیت فردی و ایجاد شخصیت حقیقی و اصیل در انسان ها و راه یابی آنها به دایره عقلانیت و دانایی به همراه معنویت و روحانیت مهمترین راه و طریق در پیش گیری از گرایش به مواد مخدر است. بنابراین توجه به نقش دین در ایمنب بخشی به جامعه و درمان بیماری های بسیار حائز اهمیت است.

روحانیت و طلاب از دو طریق می توانند در مقابله با این بلیه عظیم نفع اجتماعی برسانند:

الف: فعالیت های پیش گیرانه؛

ب: فعالیت های درمانی؛

در اینجا نیز به طور اختصار و اجمال برخی از این وظایف را بر می شماریم:

الف: فعالیت های پیش گیرانه؛

1- در مقابله با بیماری پوچی و بی اعتمادی به جهانبینی ها که جوان امروز بدان گفتار می شود، روحانیت وظیفه دارد تا به ترسیم جهانبینی صحیح و عقلانی بر پایه محکمات عقل و اسلام بپردازد و با ارائه محکم و استدلالی و جوان پسند از آنها در غالب تولیدات سخت افزاری و نرم ازاری همچون: منبرهای پرر محتوا، کتاب های جذاب، پوسترهای رنگارنگ و صدها روش دیگر؛ ذهن پرسش جو و حیرت زده جوان را اغنا نماید.

2- امروزه خلأ معنویت و روحانیت یکی از مهمترین عوامل فساد و گناه است. و برخی نیز از همین طریق با روش های عرفان های کاذب جوانان ما را به سمت اعتیاد می کشانند. تبیین و ترویج معرف معنوی و عرفانی اسلام، یقیناً یکی از راه های ایمنی جامعه در برابر خطرات مختلف از جمله اعتیاد است. اگر جوان خود را به منبع الهی و دوست داشتنی لایتنها احساس کند و راهی را برای عقده گشایی و درد دل های خود بیابد و همیشه خداوند را مد نظر داشته باشد و لذت دوستی با خداوند متعال و خاندان مکرم پیامبر اسلام(ص) را چشیده باشد کمتر اتفاق می افتد به سمت مواد مخدر برود.

3- یکی از عوامل دین گریزی جوانان و افتادن در دام افیونی مواد مخدر، سخت گیری های نابجا و غیر کارشناسی دین مداران خصوصاً پدر و مادر است. گاه اتفاق می افتد که پدران و مادران و یا مسئولان ترویج دین، به جای استفاده از ویژگی سهله و سمحه در شریعت، به سخت گیری های بی مورد حتی در مورد موارد مباحی چون لباس و موی جوانان می پردازند و با حربه تحریم و تکفیر درصدد دین دار کردن ایشان می باشند. روحانیت باید راه و رسم ساده و آسان دین داری را به جوانان و مسئولان جامعه نشان دهد.

4- ارائه الگوهای جامع در اخلاق فردی، اخلاق خانواده و اخلاق اجتماعی در قالب روز آمد کردن احادیث و سیره اهلبیت(ع) و علما و مؤمنن راستین در غالب شعر، داستان، رمان، فیلم، تئاتر و انواع دیگر هنرهای دیداری و شنیداری، می تواند راه دیگری در ایمنی بخشی به فرد و جامعه باشد.

پیش گیری از اعتیاد

5- حضور صحیح و دقیق فیزیکی حوزویان در سطوح مختلف جامعه و برقراری ارتباط صمیمی و دوستانه با قشر کودک و جوان با مهارت های عملی، یکی دیگر از فعالیت پیش گیرانه است.

6- ارائه راهکارهای دینی در تقویت اراده و ایجاد شخصیت جوانان، از رسالت های دیگر حوزویان است. یقیناً با تغییر احوال زمانی و مکانی جهان، انسان نیز در رویه و رفتار خود دچار اضطراب ها و دودلی ها و شکوکی می شود که اراده او را سست می نماید و چنانچه روشن است تقویت اراده شرط اصلی استحکام شخصیت و استواری انسان در مواجهه با بحران ها و سختی ها و مشکلات فردی و اجتماعی است.

7- هدایت، زمینه سازی و ترویج امور اجتماعی همچون: ازدواج آسان، سلامت رفتارهای خانوادگی، و تذکر به والدین و مسئولان اجرایی و درخواست از آنها در توجه به نیازها و مشکلات جوانان، یکی دیگر از رسالت حوزویان بر پایه اصل امر به معروف و نهی از منکر است.

8- آگاه سازی خانواده ها از نیازها و مشکلات جوانان و چرایی و چگونگی جذب جوانان به سوی مواد مخدر، و شناخت راه مواجهه با بیماران اعتیاد.


نوشته سیدمهدی موسویایمیل حوزه