تبیان، دستیار زندگی
قاهره پایتخت مصر، روزهای 12 و 13 فوریه (25 و 26 بهمن) میزبان گردهمایی «شعر عربی مدینه منوره» خواهد بود./
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قاهره میزبان شعر مدینه منوره
491

قاهره پایتخت مصر، روزهای 12 و 13 فوریه (25 و 26 بهمن) میزبان گردهمایی «شعر عربی مدینه منوره» خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از روزنامه قطری العرب، در این گردهمایی علاوه بر بررسی و نقد شعر مدینه منوره، جوایز دهمین دوره از شعر «مکه محمد حسن فقی» که به نام یکی از شعرای معروف عربستانی نام‌گذاری شده نیز اهدا خواهد شد. برای این جایزه «فاروق حسنی» وزیر فرهنگ مصر و «شیخ احمد زکی یمانی» ريیس موسسه فرهنگی یمانی نیز حضور خواهند داشت.

دکتر «احمد کشک» مدیر سابق دانشکده علوم دانشگاه قاهره و مدیر برگزار کننده این مراسم، در این باره گفت: «ارزش این جایزه 20 هزار دلار است که در این مراسم به برنده اهدا خواهد شد.»

وی درباره برنامه روز دوم این گردهمایی نیز گفت: «در روز دوم 150 پژوهشگر و منتقد ادبی از کشورهای مختلف درباره شعر مدینه منوره به بحث و گفت و گو می‌نشینند.»

جایزه «محمد حسن فقی» در سال 1994 توسط موسسه خیریه فرهنگی یمانی با هدف تقدیر از «محمد حسن فقی» شاعر مشهور عربستان تاسیس شده که ریاست آن بر عهده «احمد زکی یمانی» وزیر اسبق نفت عربستان است. این جایزه از بدو تاسیس تا کنون به چهره‌های مشهور بسیاری اهدا شده که از جمله آنها می‌توان به «فاروق شوشه» شاعر مصری برای دیوان «به تو هدیه دادم»، دکتر «عدنان حسین قاسم» منتقد فلسطینی برای کتاب «نگرش‌های بنیادی در نقد شعر عربی» و دکتر «محمد عبدالمطلب» نویسنده مصری برای نوشتن کتاب «ساختارهای اساسی در شهر مدرن و اشعار بدیع» اشاره کرد.