تبیان، دستیار زندگی
متاسفانه برای معرفی حوزه های علمیه کار کافی انجام نشده و نمی شود و اگر برای این کار یک برنامه ای تدوین شود و هفته ای به نام حوزه در سال نامگذاری گردد بسیار موثر خواهد بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هفته ای به نام حوزه های علمیه نامگذاری شود

مکارم

متاسفانه برای معرفی حوزه های علمیه کار کافی انجام نشده و نمی شود و اگر برای این کار یک برنامه ای تدوین شود و هفته ای به نام حوزه در سال نامگذاری گردد بسیار موثر خواهد بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید چهارشنبه شب در دیدار با اعضای ستاد برگزاری همایش کتاب سال حوزه در سخنانی جایگاه حوزه های علمیه را مورد تاکید قرار داد و گفت: حوزه های علمیه کانون امید جهان شیعه است و در بیرون از مرزها نیز چشم امید همه به اینجا است و هر پیشرفتی در حوزه های علمیه اسباب خوشحالی همه پیروان مکتب اهل بیت را به دنبال دارد.

این مرجع تقلید در ادامه خواستار نامگذاری هفته ای در سال به نام حوزه های علمیه شد و اظهار داشت: متاسفانه برای معرفی حوزه های علمیه کار کافی انجام نشده و نمی شود و اگر برای این کار یک برنامه ای تدوین شود و هفته ای به نام حوزه در سال نامگذاری گردد بسیار موثر خواهد بود.

وی تصریح کرد: برای همه مناسبت ها هفته و ایامی وجود دارد اما برای حوزه های علمیه چنین چیزی وجود ندارد و در صورت محقق شدن این امر مهم می توان نسبت به معرفی حوزه های علمیه، خدمات علمی و پژوهشی و همچنین اقداماتی که در حوزه ها می شود اقدام کرد.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم اضافه کرد: برخی از اقشار مردمی هستند که از فعالیت های حوزه چندان اطلاعی ندارند، اما اگر بتوان فعالیت های مختلف و متعدد حوزه را از طرق مختلف اطلاع رسانی کرد بسیار مفید خواهد بود و مردم در جریان امور قرار خواهند گرفت.

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه در بحث تالیف کتاب حوزه و دانشگاه به دو سمت ترجمه و گرد آوری رفته است خاطر نشان کرد: زمینه برای تولید فکر در حوزه های علمیه بسیار فراوان است و باید با برنامه ریزی مناسب افراد را به این سمت تشویق کرد و نباید به صرف ترجمه و گردآوری مطالب از کتب دیگر قناعت کرد.

آیت الله مکارم شیرازی گسترش فناوری و اطلاعات را فرصت بسیار خوبی برای تحقیق و پژوهش دانست و تاکید کرد: با توجه به شرایط کنونی باید از این فرصت نهایت استفاده را کرد و از طریق مشاوره علمی و کار گروهی نسبت به تولید علم و فکر اقدام کرد.

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنانش برگزاری همایش کتاب سال حوزه را اقدامی مناسب توصیف کرد و خطاب به دست اندر کاران این همایش گفت: شما در این مراسم باید یک نگاه به گذشته و یک نگاه هم به آینده داشته باشید و علاوه بر تقدیر از آثار برتر به طلاب خط دهی کنید و موضوعات مورد نیاز را برای تحقیق در اختیار طلاب قرار دهید.

استاد برجسته حوزه علمیه قم اضافه کرد: در صورت تعیین شدن سرفصل و در اختیار قرار دادن سوژه و موضوع به طلاب تاثیر گذاری بیشتری را شاهد خواهیم بود.

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: باید در حوزه های علمیه خواهران نیز نماینده ای از حوزه حضور پیدا کند و علاوه بر تشریح زمینه فعالیت، آنها را به همکاری دعوت کنند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در ادامه بر ضرورت آسیب شناسی کتب تاکید کرد و گفت: کار شما نباید تنها کاری منحصر به تقدیر باشد بلکه باید اقدامی دارای نمود نسبت به آینده حوزه باشد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنانش بر ضرورت حفظ روش های مستقل و سنتی حوزه بر دروس تاکید کرد و گفت: حوزه نباید دنبال رو روش و سیستم دانشگاه باشد، ما نباید دانشگاه زده بشویم زیرا حوزه های علمیه بیش از هزار سال عمر و سابقه در کشور دارد و باید روش سنتی خود را حفظ کنیم.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در بخش پایانی سخنان خود خواستار دقت در نوشتن آثار و کتب شد و با تاکید بر اینکه امیدواریم حوزه های علمیه، علمیت را در دشوار نویسی نبینند خاطر نشان کرد: الگوی ما قرآن کریم است و کتبی که نوشته می شود باید برای همه قابل فهم باشد اما متاسفانه بعضا مشاهده می شود که بسیاری از کتابهای امروزی را مردم نمی فهمند.

گفتنی است حجت الاسلام حمید رضا شاکرین دبیر علمی همایش کتاب سال حوزه نیز در این دیدار گزارشی از روند انتخاب آثار برگزیده این همایش ارائه کرد