تبیان، دستیار زندگی
امید جهان شیعه به ایران و حوزه علمیه است و هر پیشرفتی در ایران سبب خوشحالی پیروان مکتب اهل بیت می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امید جهان شیعه به حوزه علمیه است
امید جهان شیعه به حوزه علمیه است

امید جهان شیعه به ایران و حوزه علمیه است و هر پیشرفتی در ایران سبب خوشحالی پیروان مکتب اهل بیت می شود.

به گزارش مرکز خبر حوزه، حضرت آیت‌الله مکارم‌شیرازی در دیدار اعضای ستاد برگزاری همایش کتاب سال حوزه با بیان اینکه حوزه علمیه به صورت شایسته  معرفی نشده است گفتند: بسیاری از مسایل کوچک در سال روزی به نام آنهاست ولی برای حوزه این گونه نیست.

ایشان با پیشنهاد نام‌گذاری هفته‌ای به نام حوزه علمیه گفتند: باید در این هفته فعالیت‌ها و آثار پژوهشی حوزه به مردم و جهانیان معرفی شود و نباید منتظر صدا و سیما باشیم بلکه باید خودمان اقدام کنیم.

معظم‌له ادامه دادند: این کار باید در مرکز مدیریت حوزه انجام شود تا مردم بدانند این پنجاه هزار نفر طلبه در حوزه چه می‌کنند و وجوهاتشان در کجا خرج می‌شود و باید جواب عملی به مردم، منتقدان و سئوال‌کنندگان داده شود تا همه از فعالیت‌های حوزه آگاه شوند.

ایشان خاطرنشان کردند: متاسفانه کتاب ها در دانشگاه و حوزه به سمت ترجمه آثار دیگران و گردآوری از کتب دیگر پیش می‌رود و تولید فکری در آن نیست در حالی که باید هر سال مطالب تازه بعنوان علم جدید معرفی گردد.

حضرت آیت‌الله مکارم‌شیرازی با تاکید بر اینکه باید طلاب را در این مسله هدایت و تشویق کرد، اظهار داشتند: امروز با استفاده از رایانه جمع‌آوری مطالب از منابع مختلف آسان است ولی تولید فکر با رایانه شدنی نیست و لازم نیست کتاب‌ها تک نفره نوشته شود بلکه اگر گروهی انجام بگیرد، اثرش بیشتر است.

ایشان افزودند: باید برای طلاب خط مشی تعیین کنید موضوعات مورد نیاز جامعه را به طلاب معرفی کنید تا در آن موضوع،پژوهش کنند و روش تحقیق و تالیف را به آنها آموزش دهید.

معظم‌له افزودند: در کنار پیشرفت‌ها به آسیب‌هایی همچون غرب‌زدگی توجه و از گرفتاری در عرفان‌های التقاطی، خرافه‌پرستی، طرح خواب‌ها و اقوال غیر عالمانه و اشاره به منابع ضعیف جلوگیری شود.

حضرت آیت‌الله مکارم‌شیرازی گفتند: منحصر به برگزاری همایش نباشید بلکه  باید به آینده نیز توجه داشته باشید و مطالعات جنبی و تالیف کتاب مانع دروس اصلی حوزه نشود و برنامه‌های سنتی فقه و اصول به حاشیه رانده نشود.

ایشان تصریح کردند: حوزه های علمیه باید روش مستقل خود را در درس و بحث و تالیف حفظ کنند و دانشگاه زده نشوند و باید سنت گذشتگان حفظ شود چون برخی از این روش‌های دانشگاهی موجب دور شدن از مقصد است.

معظم‌له در پایان اظهار داشتند: ادبیاتی را برای کتاب‌ها انتخاب کنید که آسان و روان باشد و پیچیده‌نویسی نشانه علمیت نیست؛ قرآن مجید بهترین الگوست که به زبان عربی آسان و همه فهم نازل شده است