تبیان، دستیار زندگی
ی ایران و روسیه حسن بنیانیان : حفظ وحدت فرهنگی ایران اسلامی، رسالت هنرمند متعهد امروز است همایش بزرگداشت مولوی درمسکو تجلیل از پژوهشگران و پیشکسوتان کتاب برنامه هفته آینده نمایش ویژه 30 روز، 30 فیلم  حوزه هنری اعلام شد گ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گسترش همکاری فرهنگی ایران و روسیه

مسکو – در دیدار رئیس دانشگاه " دوستی ملل " مسکو با رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایران بر گسترش همکاریهای علمی ، فرهنگی و دانشگاهی با ایران تاکید شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، در این دیدار رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اعلام آمادگی ایران برای امضای موافقتنامه مبادله استاد و دانشجو به ویژه در رشته های زبان، ادبیات و تاریخ ، بر ظرفیت گسترده همکاری دو کشور در زمینه های علمی، پژوهشی و فرهنگی تاکید کرد .

حسن بنیانیان : حفظ وحدت فرهنگی ایران اسلامی، رسالت هنرمند متعهد امروز است

نخستین گردهمایی مسوولان آفرینش های ادبی حوزه های هنری سراسر کشور، روز چهارشنبه 28 آذر ماه، با حضور مهندس بنیانیان – رئیس حوزه هنری – دکتر مجتبی رحماندوست مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری و مسوولان واحد ادبیات حوزه های هنری سراسر کشور برگزار شد.

در ابتدای همایش، بنیانیان با اشاره به این که کشورهای جهان سوم به همایش های پربار آموزش برای تبادل تجربیات و نوآوری ها بسیار محتاج هستند اظهار داشت : متاسفانه حوزه هنری همواره درگیر مرکز بوده است برای همین، توجه به توسعه در استان ها ضروری به نظر می رسد.

وی در ادامه با تاکید بر این نکته که هر ارگان و سازمانی باید چرایی تشکیل خود را مدنظر داشته باشد اظهار داشت : همواره بعد از مدتی ، هدف اصلی تشکیل یک سازمان فراموش می شود، این ماهیت کار شما است که باید به چرایی حضور ما جواب بدهد. وی در بخش دیگری از سخنانش گفت : حوزه های هنری باید فضایی باشند برای تعامل بین اندیشمندانی که می توانند عمق جهان بینی اسلام را با شاعران و نویسندگان جوان در میان بگذارند.

بنیانیان افزود: در شرایطی که دشمنان می خواهند وحدت فرهنگی ما را مخدوش کنند رسالت اصلی ما باید در خدمت احیای فرهنگ ایرانی و اسلامی باشد ، گسترش افق دید هنرمندان در این زمینه عملی، ضروری است و آنان نباید اجازه دهند جاهلیت قوم پرستی های وحدت شکن احیاء شود.

در ادامه همایش، مجتبی رحماندوست، مدیر مرکز آفرینش های ادبی نیز با اشاره به وجود پتانسیل های بومی و منطقه ای ، به خصوص در مناطق مرزی گفت: از آفاتی که تهرانی ها را گرفته این است که فکر می کنند تهران تمام کشور است.

گفتنی است همایش مذکور به مدت دو روز از 28 تا 29 آذرماه، با حضور داستان نویسان ، منتقدان ادبی و مدیران واحدهای ادبیات حوزه هنری سراسر کشور، درمحل تالار اندیشه برگزار می شود.

همایش بزرگداشت مولوی درمسکو

مسکو – همایش بزرگداشت شاعر و فیلسوف ، مولانا جلال الدین محمد بلخی در مسکو برگزار شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، در این همایش که با حضور جمعی از فرهیختگان، نویسندگان و دانشجویان از روسیه، ایران، تاجیکستان و افغانستان برگزار شد، شرکت کنندگان درباره تاریخ تصوف و غزلیات عرفانی دیوان مولوی سخنرانی کردند.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز در این همایش مولوی را شاعر، عارف و فیلسوف یگانه زمان خود ، و مثنوی معنوی او را سرشار از توحید و از جمله شاهکارهای بزرگ ادب پارسی دانست.

تجلیل از پژوهشگران و پیشکسوتان کتاب

تهران – نخستین دوره تجلیل از پژوهشگران و پیشکسوتان حوزه کتاب در سالن سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: پژوهش در حوزه کتاب، سیاست های پژوهشی را برای اقدامات کلان در نظام کنونی فرهنگ و نشر اقتضا می کند.

آقای رمضانپور افزود: پژوهش در حوزه کتاب ، در محور پژوهش های ساختاری کتاب و نشر، کتابشناسی و نشر، ترویج کتاب و کتابخوانی است و به طور کلی پژوهش در این حوزه دامنه گسترده ای را شامل می شود. وی گفت : پژوهش فرهنگی ، مستلزم گسترش در نهادهای خصوصی وحمایت نهادهای مربوط است ، البته  این نهادها نیز باید به نظر پژوهشگران توجه کنند.

در این مراسم از 8 پیشکسوت و پژوهشگر حوزه کتاب تقدیر شد.

برنامه هفته آینده نمایش ویژه 30 روز، 30 فیلم  حوزه هنری اعلام شد

زمان نمایش فیلم برنامه ویژه  «30 روز، 30 فیلم » از سوی مدرسه کارگاهی فیلمنامه نویسی حوزه هنری اعلام شد.

به گزارش ستاد خبری حوزه هنری : برنامه نمایش فیلم هایی که از شنبه 30 آذرماه تا پنج شنبه 5 دی ماه نمایش داده می شود به ترتیب ذیل می باشد :

شنبه 30 آذر ماه "دختران از هم گسیخته" ساخته "جیفر منگولد" با بازی "وینونارایدرو وپی گلدبرگ" محصول 1999

یکشنبه 1 دی ماه : "مریخ حمله نمی کند" ساخت "تیم برتون" با  بازی "جک نیکلسون و پیرس برازنان" محصول 1996

دوشنبه 2 دی ماه : "بچه  را تبرک کن" ساخته "چاک راسل" با بازی "کیم بسینگر و جیمی اسمیت " محصول 2000

سه شنبه 2 دی ماه :"تماس"  ساخته  "رابرت زمیکیس"  با بازی  "جودی فاستر و دیوید مورس" محصول 1998

چهارشنبه 4 دی ماه : "پلاتون (جوخه)" ساخته "الیوراستون" با بازی "ویلیام دافوو تمام برنجر" محصول 1986

پنجشنبه 5 دی ماه : "بیتل جویس" ساخته "تیم برتون" با بازی "الک بادوین و جینایویس" محصول 1998 گفتنی است به غیر از فیلم "بیتل جویس" که فقط در سانس ساعت 16 به نمایش در می آید – تمامی فیلم های مذکور در سانس های 16 و 19 روز های یاد شده در سالن کوچک شماره 2 حوزه هنری به نمایش در می آیند.