تبیان، دستیار زندگی
نماینده نقده در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به خدمات فرهنگی و نقشی که حوزه‌های علمیه در توسعه دین ایفا می‌کنند بودجه بسیار ناچیزی در اختیار آنان قرار داده می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بودجه حوزه‌های علمیه بسیار ناچیز است

بودجه حوزه‌های علمیه بسیار ناچیز است

نماینده نقده در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به خدمات فرهنگی و نقشی که    حوزه‌های علمیه در توسعه دین ایفا می‌کنند بودجه بسیار ناچیزی در اختیار آنان قرار داده   می‌شود.

علی زنجانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار پارلمانی مرکز خبر‌ حوزه، با  اعلام اینکه امرارمعاش طلاب توسط وجوهات شرعی با اذن مراجع عظام تقلید تامین می‌‌شود و حوزه هیچ‌گاه در این زمینه از دولت ها کمک نخواسته گفت: بودجه دولتی فقط برای مباحث عمرانی و احداث یا ایجاد ساختمان های مربوط حوزه‌هاست و بودجه دیگری برای تامین هزینه‌های مدارس علمیه در نظر گرفته نشده است.

وی با تاکید بر اینکه بودجه عمرانی با کاهش چشمگیری روبرو شده گفت: هر‌گاه بودجه‌های جاری کشور با کاهش روبه رو می‌شود برای تامین آن از بودجه های عمرانی می‌کاهند و متاسفانه بودجه حوزه‌های علمیه نیز در بخش عمرانی تعریف شده‌است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اعلام اینکه در سال گذشته ششصد میلیون تومان از بودجه عمرانی آذربایجان غربی کاسته است، گفت: همین مقدار را با بودجه کل کشور و به تبع آن بودجه حوزه‌های علمیه مقایسه کنید تا متوجه سایر مسایل بشوید.

وی با تاکید بر اینکه حوزه‌های علمیه مشکلات خاص خود را دارند گفت: در نقده یک حوزه علمیه داریم که ساختمان آن مربوط به 50 سال قبل است و هر لحظه احتمال فرو ریختن آن می‌رود.

نماینده نقده با اعلام اینکه از نزدیک مشکلات این حوزه را بررسی کرده است گفت: بی‌شک حوزه‌های علمیه سنگری محکم برای دفاع از اسلام و شیعه هستند، اما برای تامین بودجه و هزینه‌ها با مشکلات عدیده مواجه‌اند که نمونه بارز آن رادر حوزه علمیه نقده مشاهده می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه در بودجه دولتی ردیف دیگری برای تامین نیاز حوزه‌های علمیه وجود ندارد گفت: می‌توان در قالب لایحه دولتی و طرح برخی از نمایندگان قانونی را مصوب کرد که بتوان بودجه خاصی را به عمران حوزه‌های علمیه اختصاص داد.