تبیان، دستیار زندگی
گاهی اوقات تصور می‌شود كه مردها یا زنها روابط را به بن بست می‌كشانند در صورتی كه این طور نیست. تخریب رابطه صرفنظر از جنسیت با خودخواهی در اشكال گوناگون انجام می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مردها یا زن ها ، کدام مقصرند؟

همسران

گاهی اوقات تصور می‌شود كه مردها یا زن ها روابط را به بن بست می‌كشانند در صورتی كه این طور نیست. تخریب رابطه صرف نظر از جنسیت با خودخواهی در اشكال گوناگون انجام می‌شود.

از آنجایی كه افراد با داشتن مشكل در روابط خانوادگی، احساسی و عاطفی در دیگر روابط شغلی و تحصیلی نیز به مشكل برمی‌خورند. در روابط زن وشوهر ها ، الزاما مردها یا زن ها مقصر نیستند ، بلکه عادت های رفتاری دو طرف رابطه را تخریب می کند. و برای تخریب یک رابطه دو مقصر نیاز است .  در این مقاله می‌خواهیم چند نمونه از اشكالات خودخواهی كه منجر به تخریب رابطه می‌شود را به شما یاد آور شویم:

 عذرخواهی نکردن

برخی افراد در هر مورد چه مثبت و چه منفی باشد و نیاز به همدردی، درك یكدیگر و بیان محبت و صمیمیت و چه مواردی مانند عذرخواهی و پشیمانی از ناراحتی یكدیگر منتظر می‌مانند تا طرف مقابل اقدام كند و تازه احساس شكایت نیز می‌كنند كه چرا طرف مقابل دیر و ناقص اقدام می‌كند و در مواردی اقدامی نمی‌كند. البته این عادات تا حد زیادی وابسته به شرایط اجتماعی و تربیت خانوادگی است. برای مثال افرادی كه در خانواده خود هرگز ندیده‌اند كه والدین خود با یكدیگر صمیمانه و با محبت گفتگو كنند و یا از یكدیگر عذر خواهی كنند، در زندگی خود نیز تا حد زیادی این كار را نمی‌كنند.

اگر شما در مورد روابط و احساسات خود به طور واضح با طرف مقابل صحبت نكنید و خواسته ها و اهداف خود یا حتی مواردی كه آزارتان می‌دهد را عنوان نكنید و این موارد را از طرف مقابل نیز نپرسید انتظار موفقیت در رابطه‌تان را نداشته باشید.

عدم برقراری ارتباط موثر

گاهی اوقات برخی افراد در هیچ مورد خاصی صحبت نمی‌كنند و انتظار دارند همه چیز هم طبق میل‌شان انجام شود. در صورتی كه این امر در بلند مدت محال است. اگر شما در مورد روابط و احساسات خود به طور واضح با طرف مقابل صحبت نكنید و خواسته ها و اهداف خود یا حتی مواردی كه آزارتان می‌دهد را عنوان نكنید و این موارد را از طرف مقابل نیز نپرسید انتظار موفقیت در رابطه‌تان را نداشته باشید.

بی‌تفاوتی

این رفتار عموما در دهه 20 تا 30 سالگی افراد اتفاق می‌افتد و فرد با دیدن رفتاری بهتر از شخص دیگر و یا هر چیز دلپذیر دیگری ممكن است نسبت به رابطه خود با همسر، خواهر و برادر و با والدینش بی‌تفاوت شود. چنین افرادی عموما افرادی زود باور و وابسته هستند و با مشاهده هر امتیاز مثبتی از رابطه خود دلسرد می‌شوند. به طرف مقابل بی توجهی می کنند و نیاز هایش را ندیده می گیرند و برای این رفتار کاملا به خود حق می دهند.

همسران

توقعات غیر معقول

شما در هر نوع رابطه‌ای كه با انسان‌ها دارید اعم از عاطفی، شغلی، تحصیلی، دوستی و... اگر توقعات خود را كنترل نكنید و توقعاتی كه از طرف مقابل‌تان دارید بیش از حد و یا نشدنی باشد، كم كم این رابطه آزاردهنده شده و به شكست می‌انجامد.

لازم به ذكر است كه این توقعات غیر معقول فقط شامل آنچه شما می‌خواهید نمی‌شود بلكه شامل دخالت در امور شخصی طرف مقابل نیز می‌باشد.

برای مثال برخی افراد از طرف مقابل می‌خواهند غذای مورد علاقه‌اش را دوست نداشته باشد زیرا آنها دوست ندارند و برخی دیگر نیز از طرف مقابل می‌خواهند از مسیر دیگری سر كار برود و یا كتاب خاصی بخواهد و برای تفریح فعالیت خاصی انجام دهد كه كاملا با روحیه اش متضاد است.

منبع :راه موفقیت

تهیه برای تبیان: ندا داوودی

اگر در زندگی با همسرتان احساس می کنید رابطه تان به کلی تخریب شده و راهی برای بهبود زندگی به نظرتان نمی رسد می توانید کتاب بمانم یا برم ؟ را از فروشگاه اینترنتی تبیان خریداری و مطالعه کنید.

مقالات مرتبط :

دوباره با هم می سازیم

به چالش کشیدن اختلافات زناشویی

اشتباه بزرگ متاهلین

تصمیم های دونفره زیر یک سقف

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.