تبیان، دستیار زندگی
بارها پیش آمده است که کامپیوتر شما به دستوراتتان پاسخ نمی‏دهد و شما با به کارگیری سه کلید معجزه‏آسای Ctrl+ Alt+ Delet، مجدداً آن را به کار انداخته‏اید. اما آیا تاکنون به تاریخچه این سه کلید فکر کرده‏اید؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کلیدهای معجزه‏گر

Ctrl+ Alt+ Del

بارها پیش آمده است که کامپیوتر شما به دستوراتتان پاسخ نمی‏دهد و شما با به کارگیری سه کلید معجزه‏آسای Ctrl+ Alt+ Delete، مجدداً آن را به کار انداخته‏اید. اما آیا تاکنون به تاریخچه این سه کلید فکر کرده‏اید؟

ctrl+ alt+ del

گفته می‏شود دیوید برادلی که در سال 1975، به عنوان یک مهندس کامپیوتر به شرکت IBM ملحق شد، تنها در پنج دقیقه، کدی را برای کامپیوتر‏ها نوشت که تا به حال، مورد استفاده کاربران خانگی قرار گرفته است و این کد چیزی جز اختراع مشهورترین ترکیب کلیدها روی صفحه کلید نبود. داستان این اختراع برمی‏گردد به سال1980 که 12 مهندس روی پروژه تولید کامپیوتر شخصی IBM کار می‏کرد. آنها همه می‏دانستند که راه ساده‏ای برای دوباره شروع به کار کردن کامپیوتری که با مشکل روبه رو شده است، وجود دارد. اما این برادلی بود که مسئولیت این کار را پذیرفت و تنها در پنج دقیقه، برنامه مربوط به آن را نوشت. او می‏گوید: «من هیچ‏گاه فکر نمی‏کردم که این اختراع به یک نماد در فرهنگ کامپیوتر تبدیل شود. من کارهای بسیار دیگری هم انجام داده‏ام. اما به خاطر این سه کلید مشهور شده‏ام.»

در واقع، خرابکاری و اشتباهات دیگران باعث مشهور شدن برادلی است.

حالا که با مخترع این سه کلید معجزه‏گر آشنا شدید، بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که دقیقاً باید چه زمانی از ترکیب این سه کلید استفاده نمایید. Crash یا هنگ کردن کامپیوتر مشکلی است که بسیاری از کاربران به صورت مکرر و آزاردهنده‏ای با آن مواجهه هستند.

ctrl+ alt+ del

در بعضی مواقع، قطع شدن مثلاً کابل ماوس یا صفحه کلید باعث ایجاد مشکل شده و خیلی راحت حل می‏شود. اما در بسیاری از زمان‏ها، حل مشکل به این سادگی نیست. در این زمان، به فکر این سه کلید معجزه‏گر می‏افتید و Ctrl+ Alt+ Delete را با هم می‏فشارید. در زمانی‏که کامپیوترها از سیستم عامل DOS استفاده می‏کردند، فشردن این سه کلید باعث دوباره شروع به کار کردن کامپیوتر می‏شد، اما ویندوزهای 95و 98 استفاده بهتری از این سه کلید می‏کنند. زمانی که در محیط ویندوز این سه کلید را با هم فشار دهید، فهرستی از برنامه‏های در حال اجرا را مشاهده خواهید کرد. اگر ویندوز برنامه‏ای را بیابد که مشکل دارد و نمی‏تواند پاسخ‏گوی کاربر باشد، عبارت Not Responding را مقابل آن می‏نویسد و شما می‏توانید با انتخاب آن برنامه و فشردن دکمه End Task، به کار آن خاتمه دهید. حالا اگر باز هم کامپیوتر به حالت اول بازنگشت، دوباره این سه کلید را فشار دهید تا کامپیوتر به حالت عادی برگردد. البته در بعضی موارد، حتی از دست این سه کلید هم کاری ساخته نیست و شما مجبورید دکمه Reset را روی کامپیوترتان بفشارید. تا یادمان نرفته، به شما توصیه می‏کنیم، از آنجایی که کامپیوترها قابل اعتماد نیستند و هر لحظه امکان Crash کردن آنها وجود دارد، بهتر است هر کاری که انجام می‏دهید، به طور مرتب ذخیره کنید تا داده‏ای را از دست ندهید. چون معجزه این سه کلید هم حدی دارد.

تنظیم برای تبیان: فاطمه مجدآبادی