تبیان، دستیار زندگی
هرگونه كمك به ساخت دیوار فولادی در حكم قتل عمد است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فتوای 121 عالم برجسته كشورهای اسلامی

هرگونه كمك به ساخت دیوار فولادی در حكم قتل عمد است

121 تن از علمای مسلمان كشورهای اسلامی با صدور فتوایی اعلام كردند كه بسته ماندن گذرگاه رفح و ساخت دیوار فولادی حرام و مشاركت در این اقدام قتل عمد است.

غزه

به گزارش خبرگزاری قدس به نقل از خبرگزاری «فلسطین الیوم»، علمای مسلمان در فتوای خود مشاركت در محاصره نوار غزه و ساخت دیوار فولادی در فقه اسلامی را قتل عمد اعلام كردند كه مجازات عاملان آن قصاص یا پرداخت دیه است.

در این فتوا همچنین آمده است، محاصره غزه باعث مرگ بیشماری از زنان و كودكان می شود و مجازات در نظر گرفته شده برای آن قصاص است. در همین رابطه «عزیز دویك» رئیس پارلمان فلسطین اظهارات اخیر حسنی مبارك رئیس جمهور مصر را كه در جریان آن بر تداوم ساخت دیوار فولادی تاكید كرده بود محكوم ساخت.

وی اظهار داشت: آیا مبارك نمی گفت كه اجازه گرسنگی كشیدن به ساكنان غزه را نخواهد داد؟ آیا وی با احداث دیوار فولادی همان هدف را دنبال می كند؟

در همین رابطه «عزیز دویك» رئیس پارلمان فلسطین اظهارات اخیر حسنی مبارك رئیس جمهور مصر را كه در جریان آن بر تداوم ساخت دیوار فولادی تاكید كرده بود محكوم ساخت

وی از مراجع مصری خواست كه هر چه زودتر مواضع كنونی خود را تغییر داده و با بازگشایی مرز های خود با نوار غزه به ساكنان این منطقه اجازه دهند كه مواد مورد نیاز خود را به این منطقه وارد كنند.

در پی محاصره ظالمانه اعمال شده از سوی صهیونیست ها، كودكان، زنان و جوانان غزه هر روز بدون توجه به سردی هوا، باد و باران زمین را در پی یافتن مواد غذایی و یا اشیائی كه آنها را به فروش برسانند می كاوند تا قوت روزانه خود را به دست آورند.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه الدستور در گزارشی نوشت: آنها در آنگولا، زامبیا و یا آفریقای جنوبی نیستند كه در زمین به دنبال طلا و یا الماس باشند، اینان در جنوب نوار غزه و به ویژه منطقه خان یونس زندگی می كنند و بر اثر شدت محاصره ظالمانه رژیم صهیونیستی زمین را می كاوند و امید دارند شیئی بیابند تا با فروش آن بتوانند مواد غذایی مورد نیاز خانواده خود را در آن روز تامین كنند.

دیوار

این تنها یكی از موارد دردناك و اسفبار محاصره 4 ساله نوار غزه توسط رژیم صهیونیستی است. محاصره ای كه هر روز بر شدت آن افزوده می شود.

همچنین خان یونس تنها یكی از مناطقی است كه در نوار غزه با این مشكلات روبه روست. بر این اساس، مردم این منطقه علاوه بر كاوش شن و ماسه ها به كارهای دیگری نیز برای تامین هزینه زندگی خود روی آورده اند.

برخی از آنان كه جمع كثیری از زنان نیز در میان شان دیده می شود با غربال كردن شن و ماسه آن را درون كیسه هایی قرار داده و با قیمت های بسیار پایین به فروش می رسانند. قیمتی كه هرگز با تلاش های آنها سازگاری ندارد.

محاصره همه جانبه غزه كه اخیرا در همسویی اعراب به ویژه مصر شدت پیدا كرده است، علاوه بر این مشكلات عمیقی را بر زندگی مردم این منطقه برجای گذاشته است.

نرسیدن مواد غذایی و دارویی به مردم غزه در چهار سال پس از محاصره، صدها تن را به كام مرگ كشیده است.

برخی از آنان كه جمع كثیری از زنان نیز در میان شان دیده می شود با غربال كردن شن و ماسه آن را درون كیسه هایی قرار داده و با قیمت های بسیار پایین به فروش می رسانند. قیمتی كه هرگز با تلاش های آنها سازگاری ندارد

روزنامه مصری «النهار» به نقل از منابع مطلع به افشای جزئیاتی در مورد تصمیم مصر و اسرائیل برای ایجاد دیوار فولادی در مرز با غزه پرداخت.

به نوشته این روزنامه، «احمد عز» سیاستمدار متنفذ مصری و عضو كمیته سیاسی حزب حاكم الوطنی مصر پیش از ورود به عالم سیاست و هنگامی كه به كار تجارت مشغول بود و روابط بسیار نزدیكی با سفارت اسرائیل در قاهره داشت، برای نخستین بار این طرح را مطرح كرد.

به نوشته این روزنامه «احمد عز» نفوذ بسیار زیادی بر روی حسنی مبارك رئیس جمهور مصر دارد و در ابتدا او با دستاویز قرار دادن یكی از گزارش های سازمان امنیت مصر مبنی بر اینكه اسرائیل قصد دارد با بمب های ویژه ای غزه را مورد هدف قرار دهد و ممكن است این بمب ها از لحاط زمینی صدمات فراوانی به مرزنشینان مصری وارد كند كه چاره این كار ایجاد ورق های فولادی در زمین برای این كار است و احداث دیوار می تواند پاسخی باشد به انتقادات اسرائیل و آمریكا از مصر مبنی بر اینكه از قاچاق اسلحه به غزه جلوگیری می كند.

تنظیم:س.آقازاده