تبیان، دستیار زندگی
مجله نیویورک تایمز در مقاله‌ای به بررسی خدمات ارائه شده توسط ابرشرکت‌های فعال در عرصه اینترنت و آی‌تی پرداخته است. مقایسه‌ای جالب که با استفاده از آن می‌توان به توزیع قدرت میان این شرکت‌ها و همچنین تفاوت‌های نگرش این شرکت‌ها پی برد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مقایسه خدمات گوگل، مایکروسافت، یاهو و اپل

مجله نیویورک تایمز در مقاله‌ای به بررسی خدمات ارائه شده توسط ابرشرکت‌های فعال در عرصه اینترنت و آی‌تی پرداخته است. مقایسه‌ای جالب که با استفاده از آن می‌توان به توزیع قدرت میان این شرکت‌ها و همچنین تفاوت‌های نگرش این شرکت‌ها پی برد. هر چهار شرکت آمریکایی هستند.

نیویورک تایمز اکثر سرویس‌ها یا خدمات موجود در دنیای اینترنت را که به نوعی توسط یکی از این شرکت‌ها ارائه می‌شود را جمع‌آوری کرده است که لیستی مشتمل بر 25عنوان شده است که عبارت است:

مقایسه

(برای بزرگ تر دیدن تصویر روی آن کلیک کنید)

• سخت‌افزار تلفن همراه

• سیستم‌عامل تلفن همراه

• فروشگاه نرم‌افزارهای تلفن همراه

• نرم‌افزار انحصاری برای تلفن همراه

• سخت‌افزار پخش موسیقی

• گفتگوی ویدئویی، متنی و صوتی

• بسته نرم‌افزاری برای ادارات (Office Suite)

• محتوای ویدئویی

• مرورگر اینترنت

• سیستم‌عامل

• سرویس اشتراک‌گذاری عکس

• سرویس جستجوی اینترنت

• تقویم

• اخبار

• نقشه

• خوراک خوان

• سرویس ایمیل

• فعالیت در زمینه تبلیغات ایتنرنتی

• شبکه اجتماعی

• فروشگاه اینترنتی

• فروشگاه اینترنتی برای موزیک

• سرویس اجاره فیلم اینترنتی

• نرم‌افزارهای تجاری

• نرم‌افزار تولید بازی‌های رایانه‌ای

• سخت‌افزار لازم برای بازی‌های رایانه‌ای

با توجه به لیست بالا به بررسی بعضی از ردیف‌های موجود می‌پردازیم:

1. Mobile Hardware یا سخت‌افزار تلفن همراه
مقایسه خدمات گوگل، مایکروسافت، یاهو و اپل

همانطور که می‌دانید اپل چندین سال است که با 3 نسل دستگاه آیفون امپراتوری خود را در این زمینه گسترش داده است، البته اپل برای مسلط شدن بر این بازار با رقیبان بزرگی همانند بلکبری در آمریکا و نوکیا در اروپا مواجه است ولی اکثر منتقدان و صاحب‌نظران بر این باورند که اپل روند پیشرفت را با سرعتی طوفانی طی کرده است. برعکس اپل که از چندین سال پیش بر روی بازار آمریکا سرمایه گذاری کرده است، گوگل مدت کمی است که وارد این بازار شده است. البته گوگل سیستم‌عامل تلفن همراه خود موسوم به آندروید را مدت‌ها پیش آماده کرد و تلفن‌های همراه متعددی نیز با این سیستم‌عامل وارد بازار شدند ولی کمتر از 1 ماه است که گوگل با نام خود تلفن همراهی را برای فروش آماده کرده است. یاهو و مایکروسافت هیچ سخت‌افزاری را در این زمینه ارائه نداده‌اند.

2. Mobile OS

امکانات و سرعت بیشتر سیستم‌عامل موبایل گوگل یعنی آندروید مدتی است که توجه بسیاری از منتقدان و برنامه‌سازان در این زمینه را به خود جلب کرده است، تعداد گوشی‌های مبتنی بر این سیستم‌عامل روز به روز در حال افزایش است، شرکت‌های بسیاری تمایل خود را برای استفاده از این سیستم‌عامل اعلام کرده‌اند. سیستم‌عامل موبایل گوگل کاربردهای جدیدی نیز پیدا کرده است، تعداد کتاب‌خوان‌های الکترونیکی که از این سیستم‌عامل استفاده می‌کنند رو به افزایش است و این‌ها نشانه‌هایی از موفقیت این سیستم‌عامل در آینده است.

مقایسه خدمات گوگل، مایکروسافت، یاهو و اپل

سیستم‌عامل موبایل اپل نیز موسوم به آیفون هم‌اکنون به نسخه 3.1رسیده است و با توجه به آمار سرسام آور تعداد نرم‌افزار مبتنی بر این سیستم‌عامل می‌تواند به آینده خود بسیار امیدوار باشد. از مشکلات این سیستم‌عامل می‌توان به ناتوانی در اجرای چند نرم‌افزار در یک زمان اشاره کرد. مشکلی که باعث ناراحتی کاربران حرفه‌ای شده است.

سیستم‌عامل موبایل مایکروسافت یعنی ویندوز موبایل در نسخه 3.1 خود قرار دارد، سیستم‌عاملی که از مدت‌ها پیش بر روی تلفن‌های همراه هوشمند و کامپیوترهای جیبی مورد استفاده قرار می‌گرفت هم‌اکنون نیز بسیار مورد توجه سازندگان تلفن‌های همراه است، البته با توجه به ورود آندروید و مشکلات فراوان این سیستم‌عامل موقعیت حاضر در خطر است.

3. Music Hardware

اپل از مدت‌ها پیش بر روی صنعت موسیقی سرمایه‌گذاری گسترده‌ای انجام داده است، اولین نسخه iPod در سال 2001 وارد بازار شد و فروش بسیار مناسبی را نیز به همراه داشت، تبلیغات گسترده اپل روی محصول آیپاد هر روز فروش این دستگاه را بیشتر از پیش کرد، تبلیغاتی که شاید در ذهن شما نیز نقش بسته باشند، تبلیغات تلویزیونی، خیابانی، اینترنتی و … طبق آمار موجود در سایت ویکی‌پدیا هم‌اکنون 220,000,000آیپاد در سراسر جهان فروخته شده است که رقمی اعجاب‌آور است. اپل بعد از موفقیت آیفون سیستم عامل آن را به روی آی‌پاد پیاده‌سازی کرد.

مقایسه خدمات گوگل، مایکروسافت، یاهو و اپل

در این میان مایکروسافت دست به تولید رقیبی برای آی‌پاد زد، دستگاهی به نام Zune که الان در نسخه Zune HD و در نسل سوم خود قرار دارد، بر خلاف آیپاد اپل که بسیار بسیار مورد توجه کاربران و منتقدان قرار گرفت، Zune مایکروسافت مقبولیت خاصی در میان مردم بدست نیاورد و تقریبا به عنوان یکی از محصولات شکست خورده مایکروسافت خودنمایی می‌کند.

مقایسه خدمات گوگل، مایکروسافت، یاهو و اپل

گوگل و یاهو تا به حال دراین زمینه فعالیتی انجام نداده‌اند. به عبارتی گوگل و یاهو بیشتر روی سرویس‌های وب فعالیت می‌کنند و فعالیتی در زمینه سخت‌افزار نداشته‌اند، البته به جز استثناء Nexus One که باز هم گوگل خود سخت‌افزار را تولید نکرده است و فقط فروشنده آن است.

4. Desktop OS

شاید بتوان سیستم‌عامل مایکروسافت را پر فروش‌ترین سیستم‌عامل تاریخ دانست ولی همانطور که بسیاری از منتقدان بر این عقیده‌اند که بهترین سیستم‌عامل رومیزی سیستم‌عامل اپل یعنی Mac OS X است. البته مایکروسافت در این سال‌ها تلاش‌های فراوانی برای بهبود کیفیت سیستم‌عامل خود انجام داده است و انصافاً نیز موفق بوده است، سیستم‌عامل ویندوز 7 با وجود کاستی‌هایی سیستم‌عاملی بهتر از نسخه‌های دیگر ویندوز است، به عبارتی می‌توان ویندوز 7 را بهترین و پایدارترین سیستم‌عامل مایکروسافت دانست. سیستم‌عاملی که با وجود فاصله زیادی که در کیفیت از سیستم‌عامل اپل دارد گام‌های بزرگی را برای کم کردن این فاصله برداشته است. البته در این میان اپل نیز بی‌کار ننشسته است و هر روز سیستم‌عامل خود را مجهزتر کرده است، حتی با وجود سرعت کم به روز رسانی‌های اپل باز هم سیستم‌عامل اپل سیستم‌عاملی بی‌نقص شناخته می‌شود.

مقایسه خدمات گوگل، مایکروسافت، یاهو و اپل

در مورد تفاوت فروش سیستم‌عامل‌های مایکروسافت و اپل باید به این نکته توجه کرد که اپل سیستم‌عامل خود را به صورت جداگانه به فروش نمی‌رساند. شما فقط در حالتی می‌توانید از سیستم‌عامل اپل استفاده کنید که سخت‌افزارهای اپل را نیز خریداری کنید. شاید اگر اپل دست از این انحصار طلبی بر می‌داشت به سادگی می‌توانست فروش سیستم‌عامل مایکروسافت را به شدت کاهش دهد.

گوگل نیز دراین میان بیکار ننشسته است و سیستم‌عامل خود مبتنی بر لینوکس را ارائه کرده است، البته این سیستم‌عامل موسوم به “سیستم‌عامل گوگل کروم” هنوز در مرحله آزمایش قرار دارد. بر خلاف مایکروسافت و اپل، گوگل بازار دیگری را برای سیستم‌عامل خود در نظر گرفته است، بازار نت‌بوک‌ها. گوگل سیستم‌عامل خود را سیستم‌عاملی مبتنی بر تکنولوژی ابری معرفی کرده است، سیستم‌عاملی مبتنی بر اینترنت که بیشتر شبیه به یک مرورگر است تا یک سیستم‌عامل. گوگل در این بازار رقیب جدی را پیش روی خود نمی‌بیند، البته سیستم‌عامل‌های دیگر نیز برای نت‌بوک‌ها وجود دارند که با توجه به قدرت تبلیغاتی و شهرت گوگل شانس چندانی برای پیروزی نخواهند  داشت.

ادامه دارد...

برگرفته از پریانا

تنظیم برای تبیان: فاطمه مجدآبادی