تبیان، دستیار زندگی
آنچه می‏خوانید نامه صوتی امام موسی صدر خطاب به دکتر صادق طباطبایی، هنگام عزیمت به آلمان برای ادامه تحصیل بر روی نوار ضبط، و همراه او شده است. متن کامل نامه امام موسی صدر، بنیان گذار جنبش اهل لبنان خطاب به جوانان بدین شرح است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مرد دین باش

نامه‏ امام موسی صدر به جوانان(قسمت سوم)

قسمت اول ، قسمت دوم

آنچه می‏خوانید نامه صوتی امام موسی صدر خطاب به دکتر صادق طباطبایی، هنگام عزیمت به آلمان برای ادامه تحصیل بر روی نوار ضبط، و همراه او شده است.  متن کامل نامه امام موسی صدر، بنیان گذار جنبش اهل لبنان خطاب به جوانان بدین شرح است:

امام موسی صدر در میان مردم لبنان

... چه امتیازی می شود داد به کسانی که یک قسمت بزرگ از وجود خود، یعنی فطرت خداجویی را کنار گذارند و یا غرق در شهوات شوند و یا از حریم اجتماع و زندگی اجتماعی کناره گیرند؟ درس باید خواند؛ مرد اجتماع باید بود؛ در عین حال مرد دین دار هم می توان بود‍‍! همه اینها با هم جمع می شوند. بلکه همه اینها یک راه است.

آرامشی که در نتیجه نماز و رضایتی که در نتیجه روزه برای انسان حاصل می آید، نه تنها زحمت مختصری که در راه به پا داشتن این عبادات می کشد جبران می کند. بلکه آرامش، آسایش و نوری در قلب انسان پدید می آورد که توفیق وی را در هدف های تحصیلی نیز تامین می کند.

تصور می‏کنم که با کمال وضوح می‏توان دریافت که عبادات با تمرین بسیار آسان می‏شود.

انسانی که خاشع بود، با کمال سهولت به عبادات مختصری که از طرف خداوند بزرگ به او تکلیف شده است گردن می‏نهد.

درس باید خواند؛ مرد اجتماع باید بود؛ در عین حال مرد دین دار هم می توان بود‍‍! همه اینها با هم جمع می شوند. بلکه همه اینها یک راه است.

آنچه می‏توانم بر مطالب گذشته خود بیفزایم این است که هرگاه اشکالی در یکی از بحث‏های دینی بر تو و یا برای یکی از دوستانت پیش آمد، با نهایت خوشوقتی آماده جواب دادن به آن ها هستم. اصولا این قسمت از مکاتبات را از بهترین وظایف خود می دانم. تو خود می دانی که در هفته متجاوز از 7 ساعت در مدارس این جا و بیروت با جوانان سر و کله می زنم. به آنها گفته ام که در سالن را می بندیم و دهان ها را می گشاییم. آنچه می توانید سؤال کنید و من آماده پاسخ دادن به آنها هستم. به نظر من سعی در اصلاح جوان ها بسیار ارزشمندتر از سعی در اصلاح بزرگسالان است. چه آن ها با عبادت خوی گرفته اند و چه از آن ها امیدی برای ساختمان مستقبل (آینده) نیست. آینده ما به دست تو و امثال تو از جوان هاست.امیدواریم که از تنگ نظری قدیمیان و از تندروی امروزیان که نتیجه و عکس العمل آن افراط بوده است، بر حذر باشید.

امیدواریم که دنیایی که نسل شما می سازد، دنیایی آزاد و آباد و آسوده باشد. دنیایی باشد که در آن عدل و حق و خیر، همراه ایمان و علم دیده شود. دنیایی که ما بتوانیم ایام پیری خود را با کمال راحتی و آرامش در آن بگذرانیم و امیدوار باشیم که فرزندانمان آینده ای سعادتمند دارند. تو را به خدا می سپارم و با این جمله از تو خداحافظی می کنم:

آزادی

امیدوارم که همیشه خوش و موفق باشی و ما را فراموش نکنی! این آیه را به وسیله این نوار در گوش تو می خوانم: «إِنَّ الَّذِی فَرَضَ عَلَیْكَ الْقُرْآنَ لَرَادُّكَ إِلَى مَعَاد...»(سوره قصص آیه 85). این آیه خطاب به پیغمبر است و او را بشارت می دهد، خدایی که قرآن را بر تو نازل و واجب کرده است، به طور حتم تو را به سرانجام مقصود می رساند. او بهترین پناهنده و مهربان ترین مهربانان است. آری؛ راهی که پیغمبر می رود، راهی که در راه حق و خیر و عدل باشد، قدم هایی که با تدبیر و با علم توأم باشند، حتما به سرانجام خواهند رسید. این آیه برای ما تفألی است از وضع آینده تو؛ خداحافظ و نگهدار تو‍!

تنظیم: گروه دین و اندیشه - مهدی سیف جمالی

منبع : آفاق؛ شماره 30-29

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.