تبیان، دستیار زندگی
این شهر آشوب در کتاب «مناقب» خویش می‏نویسد: پادشاه روم نامه‏ای به معاویه نوشت که در آن سوالاتی بود از جمله اینکه «معنای لاشیء چیست؟» معاویه متحیّر ماند. عمر و عاص به معاویه گفت: فرمان بده تا فورا اسب خوبی را به میان لشکر علی بن ابی‏طالب بفرستند و بگوین
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فروش فوری به قیمت رایگان!

سراب

ابن شهر آشوب در کتاب «مناقب» خویش می‏نویسد: پادشاه روم نامه‏ای به معاویه نوشت که در آن سوالاتی بود از جمله اینکه «معنای لاشیء چیست؟» معاویه متحیّر ماند.

عمر و عاص به معاویه گفت: فرمان بده تا فورا اسب خوبی را به میان لشکر علی بن ابی‏طالب بفرستند و بگویند این را می‏فروشیم. هر گاه بپرسند که به چند می‏فروشید؟ بگویید به «لا شیء 1 (= به قیمت هیچ) در این هنگام مساله بر تو روشن خواهد شد»، معاویه به گفته عمرو عاص عمل کرد. خریدار چون قیمت اسب را سوال کرد، فروشنده گفت: آن را به «لا شیء»  را بده که قیمت این اسب است.

حضرت علی علیه‏السلام دست وی را گرفته، به طرف صحرا رو نمودند در این حال سرابی به نظر فروشنده آمد حضرت فرمود: این، قیمت اسب توست آن را بگیر.

فروشنده گفت: این چگونه می‏شود؟

حضرت فرمود: مگر این آیه را قرائت نکرده‏ای که خداوند متعال می‏فرماید: (کسراب بقیعة یحسبه الظمئان ماء حتی اذا جاءه لم یجده شیئاً) 2 یعنی: «(کسانی که کافر شدند اعمالشان) همچون سرابی است در یک کویر که انسان تشنه از دور آن را آب می‏پندارد اما هنگامی که به سراغ آن می‏آید چیزی نمی‏یابد». 3

فیک یا اغلوطة الکون غدا الفکر کلیلا  انت حیرت ذوی اللب و بلبلت العقولا

کلما اقبل فکری فیک شبرا فرمیلا   ناکساً عمیاء لا تهدی السّبیلا

«ابن ابی الحدیده»
تنظیم: شکوری_بخش قرآن


1- به قول عرب‏ها «بلاش».

2- نور/ 39.

3- ر. ک: قضاوت‏های حضرت امیرالمومنین علیه‏السلام / 134، به نقل از: مناقب آل ابی طالب (این شهر آشوب) 2/383- 382.