تبیان، دستیار زندگی
آتیلا پسیانی با چهار متن نمایشی نوشته خودش و با نقش‌آفرینی در فیلم سینماییسفر مرگ امسال پرکارترین هنرمند دو جشنواره بین‌المللی تئاتر و فیلم فجر است ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مکاشفه در باب دو جشنواره

گزارشی از حضور مشترک هنرمندان تئاتر و سینما در دو جشنواره تئاتر و فیلم فجر

جشنواره تئاتر و فیلم فجر

"آتیلا پسیانی" با چهار متن نمایشی نوشته خودش و با نقش‌آفرینی در فیلم سینمایی"سفر مرگ" امسال پرکارترین هنرمند دو جشنواره بین‌المللی تئاتر و فیلم فجر است.

به گزارش سایت ایران تئاتر، پسیانی نمایشی را با عنوان"ساعت صفر" که خود نوشته در جشنواره تئاتر فجر امسال کارگردانی می‌کند. همچنین سه نمایشنامه دیگر از او با نام‌های"مکاشفه در باب یک مهمانی خاموش"، "باغ مرگ" و"تبار خون" نیز از او در این جشنواره اجرا می‌شود که به ترتیب رضا حداد، سیامک احصایی و توحید معصومی آن‌ها را کارگردانی می‌کنند.

با این وجود پسیانی بازی در فیلم"سفر مرگ" را در کارنامه‌اش در جشنواره فیلم امسال گنجانده و با این فیلم در بیست‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر نیز حضور خواهد داشت.

این در حالی است که به جز"پسیانی" هنرمندان دیگری نیز هستند که چه در مقام بازیگر و چه در مقام کارگردان، حضوری مشترک در عرصه تئاتر و سینمای جشنواره امسال دارند.

"داریوش فرهنگ"؛"گالیله"‌ و"گزارش واقعی"

در بین اسامی مشترک بین این دو جشنواره، حضور پر هیاهوی"داریوش فرهنگ" که پس از 30 سال دوباره به تئاتر بازگشته، گرمای خاصی را در آستانه شروع جشنواره تئاتر به این فضا بخشیده و همه بی‌صبرانه منتظر حضور او در تالار اصلی مجموعه تئاترشهر هستند.

"داریوش فرهنگ" پیش از انقلاب بیشتر فعالیتش در حوزه تئاتر متمرکز بود، ولی بعد از آن به دلایلی که خود در نشست خبری نمایش"گالیله" برشمرد، مدتی طولانی از این وادی دور ماند و حالا پس از 30 سال قرار است نمایش"گالیله" اثر برتولت برشت را در آخرین روز از جشنواره تئاتر فجر روی صحنه ببرد.

بهناز جعفری با سه نمایش در بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر فجر حاضر است و می‌توان از او به عنوان یکی از پرکارترین بازیگران جشنواره تئاتر فجر امسال یاد کرد.

او که آثاری چون"داستانی نه تازه"، "دیوار چین"، "دایره گچی قفقازی" و... را در کارنامه کاری خود تجربه کرده، در طول این سال‌ها بیشتر در سینما مشغول به کار بوده و امسال نیز جای خود را در جشنواره فیلم فجر خالی نگذاشته و به عنوان کارگردان و بازیگر با فیلم"گزارش واقعی" در این جشنواره نیز حضور دارد.

"هنگامه قاضیانی" از دریافت سیمرغ بلورین تا اجرای‌ نمایش در جشنواره تئاتر امسال

ایفای نقش"هنگامه قاضیانی" در فیلم"به همین سادگی" را همه به یاد دارند؛ چرا که او به دلیل بازی در این فیلم، موفق به کسب سیمرغ بلورین بیست‌وششمین جشنواره فیلم فجر شد. اگرچه او این سال‌ها بیشتر در عرصه تصویر شناخته شده بوده، ولی عمده فعالیتش در عرصه تئاتر بوده است.

او امسال در نمایش"خنکای ختم خاطره" به کارگردانی نیما دهقان روی صحنه حاضر شد و در جشنواره تئاتر امسال نیز با همین نمایش که در بخش مرور اجرا خواهد شد و نیز با نمایش"کالیگولا" به کارگردانی همایون غنی‌زاده روی صحنه نمایش ظاهر می‌شود.

البته ناگفته نماند که وی در جشنواره فیلم فجر امسال نیز همچون دو دوره گذشته و همزمان با جشنواره تئاتر فجر، در فیلمی با عنوان"بیداری رویاها" کار محمدعلی آهنگر، با امین حیایی، حمید فرخ‌نژاد و سارا خوئینی‌ها همبازی می‌شود.

او سال گذشته نیز با فیلم"طاووس‌های بی‌پر" در جشنواره فیلم فجر شرکت کرد.

تئاتر

"رضا بابک" و حضور دو جانبه‌اش در جشنواره تئاتر و فیلم

از دیگر هنرمندانی که پس از مدت‌ها شاهد حضور او در عرصه نمایش بودیم و نیز در جشنواره تئاتر و فیلم فجر امسال نیز حاضر خواهد بود، می‌توان به"رضا بابک" اشاره کرد.

او نیز همچون"داریوش فرهنگ" مدت مدیدی از این وادی دور بود، تا این که سرانجام تصمیم گرفت با نمایش"هملت شازده کوچولوی دانمارک" بازگشت خود را اعلام کند. او هم اکنون این نمایش را در سالن شماره(1) تماشاخانه ایرانشهر کارگردانی می‌کند و با همین نمایش نیز در بخش مرور بیست‌وهشتین جشنواره تئاتر فجر حضور خواهد داشت.

بابک همچنین با بازی در فیلم"به رنگ ارغوان" به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا حضورش در جشنواره فیلم فجر امسال را نیز تثبیت کرده است.

"تسویه حساب" سیاوش تهمورث

نمایش"سوگ سیاوش" به کارگردانی"سیاوش تهمورث" آذرماه امسال مهمان تالار چهارسوی مجموعه تئاترشهر بود و حالا در بخش مرور بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر فجر نیز جایی را به خود اختصاص داده است.

تهمورث در این اثر، بخشی از شاهنامه را در یک فضای قهوه‌خانه‌ای به نمایش درمی‌آورد. او در کنار این کار به عنوان بازیگر با فیلم"تسویه حساب" کار تهمینه میلانی در جشنواره فیلم فجر امسال نیز حضور خواهد داشت.

"فریبرز عرب‌نیا" و"شکلات داغ" در تئاتر

"فریبرز عرب‌نیا" که در طول چند سال اخیر‌ بیشتر در سینما فعال بوده، این روزها با بازی هنرمندانه‌اش در نمایش"بهرام چوبینه" به کارگردانی"شکرخدا گودرزی" رونق خاصی را به تالار قشقایی مجموعه تئاترشهر بخشیده است.

پسیانی نمایشی را با عنوان"ساعت صفر" که خود نوشته در جشنواره تئاتر فجر امسال کارگردانی می‌کند. همچنین سه نمایشنامه دیگر از او با نام‌های"مکاشفه در باب یک مهمانی خاموش"، "باغ مرگ" و"تبار خون" نیز از او در این جشنواره اجرا می‌شود که به ترتیب رضا حداد، سیامک احصایی و توحید معصومی آن‌ها را کارگردانی می‌کنند.

او که آخرین بار در نمایش"تولد" به کارگردانی سیروس ابراهیم‌زاده به ایفای نقش پرداخته بود، در جشنواره تئاتر فجر امسال‌ با ‌نمایش"بهرام چوبینه" روی صحنه می‌رود. البته او با بازگشتش به صحنه تئاتر، از سینما و جشنواره فیلم فجر امسال نیز غافل نمانده و با فیلم"شکلات داغ" به کارگردانی حامد کلاهداری و بازی‌اش در کنار داریوش ارجمند و حامد کمیلی و... جایی را به خود اختصاص داده است.

"احمد مهران‌فر" و همکاری همزمان با "امیررضا کوهستانی" و "تهمینه میلانی"

"احمد مهران‌فر" که شاید بیشتر به واسطه بازی قابل قبولش در فیلم موفق"درباره الی" شناخته شده است، سابقه‌ای طولانی در تئاتر دارد. او که تحصیل‌کرده تئاتر است، از جمله بازیگرانی است که در فیلم"درباره الی" در کنار گلشیفته فراهانی، صابر ابر، ‌مانی حقیقی و... جلوی دوربین حاضر شد و در کسب موفقیت‌های این فیلم، سهمی را به خود اختصاص داد.

او خردادماه امسال در نمایش"همه چیز درباره آقای ف" به کارگردانی آرش عباسی به ایفای نقش پرداخت و هم اکنون در نمایش"17دی کجا بودی؟" به کارگردانی امیررضا کوهستانی در سالن شماره(2) تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می‌رود و با همین نمایش در جشنواره تئاتر فجر نیز حضور خواهد داشت.

او دو فیلم"تسویه حساب" کار تهمینه میلانی و"عصر روز دهم" کار مجتبی راعی را نیز در بیست‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر دارد و در فیلم"تسویه حساب" در کنار سیاوش تهمورث بازی می‌کند.

بهناز جعفری؛ بازیگر پرکار جشنواره امسال

بهناز جعفری با سه نمایش در بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر فجر حاضر است و می‌توان از او به عنوان یکی از پرکارترین بازیگران جشنواره تئاتر فجر امسال یاد کرد.

وی در نمایش"داستان یک پلکان" به کارگردانی رضا گوران، "عشق لرزه" به کارگردانی سهراب سلیمی" و"هدا گابلر" به کارگردانی وحید رهبانی هنرنمایی می‌کند.

او همچنین با بازی در فیلم"ترانه کوچک من" به کارگردانی مسعود کرامتی در جشنواره فیلم فجر نیز حاضر خواهد بود.

جذابیت‌های پنهان سینما

با این که بازیگرانی چون"پانته‌آ بهرام" و"امیر جعفری" در اواخر دهه 70 و همچنین اوایل دهه 80 هجری تقریباً پای ثابت اغلب تئاترهای موفق بودند و درجشنواره تئاتر فجر نیز حضوری فعال داشتند و جوایزی‌ را به خود اختصاص دادند، اما امسال بیشتر جذب سینما شده‌ و از تئاتر فاصله گرفته‌اند.

به عنوان مثال"پانته‌آ بهرام" سال گذشته در نمایش"رویای نیمه شب پاییز" به کارگردانی کیومرث مرادی و امسال نیز در نمایش"سگ سکوت" به کارگردانی آروند دشت‌آرای به ایفای نقش پرداخت و سوابق تئاتری درخشانی در کارنامه تئاتری‌اش دارد، اما امسال به هر دلیل علی رغم پیشنهادهای مختلف در تئاتر فقط با سه فیلم"خواب‌های دنباله‌دار"، "طهران تهران" و"مرا ببخش مادر" در جشنواره فیلم فجر حضور دارد.

شاید بتوان به این اتفاق، عنوان جذابیت سینما را داد. یا شاید هم حالا سینمایی‌ها به این اجماع نظر رسیده‌اند که اهالی تئاتر اگر مجال و فرصتی برای هنرنمایی پیدا کنند، به گزینه‌های موفقی در سینما تبدیل خواهند شد.

تنظیم برای تبیان : مسعودعجمی