تبیان، دستیار زندگی
چهارمین روز از جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر زیر باران سپری شد. به گزارش سایت ایران تئاتر، بارش باران روز گذشته خود باعث بروز حواشی مثل تاخیر در برخی اجراهای خیابانی و ... شد. آنچه می‌خوانید برگزیده‌ای از همین خبرهاست ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درست وسط شلوغی

بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

تأملی بر حاشیه‌های چهارمین روز بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

چهارمین روز از جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر زیر باران سپری شد. به گزارش سایت ایران تئاتر، بارش باران روز گذشته خود باعث بروز حواشی مثل تاخیر در برخی اجراهای خیابانی و ... شد. آنچه می‌خوانید برگزیده‌ای از همین خبرهاست.

***

استقبال گسترده مدیران فستیوال‌های خارجی از بازار تئاتر ایران

مهمانان و مدیران فستیوال‌های خارجی حاضر در بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از بازار تئاتر ایران استقبال کردند.

نخستین بازار تئاتر ایران از مهمترین دستاوردهای جشنواره بیست و هشتم تئاتر فجر است که با حضور 53 گروه نمایشی داخلی، مهمانان و مدیران فستیوال‌های خارجی از جمعه دوم بهمن‌ماه در طبقه دوم تالار وحدت افتتاح شد.

طی روزهای گذشته برپایی این بازار، نمایش‌های عرضه شده توسط گروه‌های حاضر در آن مورد استقبال گسترده مهمانان خارجی قرار گرفت و گفتگوهای بسیاری میان گروه‌های نمایشی و مدیران فستیوال‌ها به‌ منظور حضور نمایش‌های ایرانی در کشورهای مختلف صورت گرفت.

رضایت مدیران و مهمانان جشنواره بیست و هشتم تئاتر فجر از برپایی بازار تئاتر ایران موجب شده که گروه‌های نمایشی بیشتری امکان حضور و ارائه نمایش‌های خود را در جشنواره‌های خارجی تئاتر داشته باشند.

نمایش‌های خیابانی زیر باران

در حالی که دیروز از ساعاتی قبل از شروع اجراهای صحنه‌ای و خیابانی باران شروع به باریدن کرده بود، اما تمامی اجراها به خصوص اجراهای خیابانی به قوت خود باقی ماند و اجرا شد.

"ساعت صفر" به کارگردانی آتیلا پسیانی، "باغ مرگ" به کارگردانی سیامک احصایی و "مکاشفه در باب یک مهمانی خاموش" به کارگردانی رضا حداد در جشنواره بیست و هشتم اجرا می‌شوند.

اما به دلیل ترافیک خیابان‌ها و شلوغی بیش از حد، برخی نمایش‌ها با تأخیری نیم ساعته روی صحنه رفت که این مسئله باعث دشوار شدن شرایط برای افرادی که با برنامه‌ریزی به تماشای آن اثر نشسته بودند و باید بلافاصله به دیدن نمایش دیگری می‌رفتند، شده بود.

نمایش‌های خیابانی نیز برخلاف گمان عده‌ای که معتقد بودند بارش باران مانع اجراها خواهد شد، اجرا شدند به طوری که در محوطه باز تئاترشهر نمایشگران زیر سایبان‌های تعبیه شده نمایش خود را اجرا می‌کردند؛ اما در خانه هنرمندان نمایشگران خیابانی زیر بارش باران به اجرای برنامه  پرداختند و تماشاگران نیز با همان شور و حال همیشگی نمایش‌ها را تماشا کردند.

انتشار کتابی از آتیلا پسیانی

آتیلا پسیانی مجموعه نمایشنامه‌ای را که از او برای نخستین بار در بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به صحنه می‌رود، منتشر کرد.

این سه نمایشنامه با عناوین "ساعت صفر"، "باغ مرگ" و "مکاشفه در باب یک مهمانی خاموش" و به همت گروه تئاتر بازی و کارگاه تئاتر ایران منتشر شده و در سالن‌های محل اجرای این آثار در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

"ساعت صفر" به کارگردانی آتیلا پسیانی، "باغ مرگ" به کارگردانی سیامک احصایی و "مکاشفه در باب یک مهمانی خاموش" به کارگردانی رضا حداد در جشنواره بیست و هشتم اجرا می‌شوند.

تفاوت روزها و شب‌های تئاتر شهر

هر چند محوطه مجموعه تئاترشهر شب‌های شلوغ و پر جنب‌‌وجوشی را پشت سر می‌گذارد؛ اما روز خلوتی را سپری می‌کند.

آنچه صبح از آن همه شلوغی شب گذشته بر جای مانده تلی از کاغذ پاره‌ها و زباله‌هاست. که امیدواریم تماشاگران فرهیخته تئاتر کمی هم به فکر محیط زیست و رعایت حال کارگران زحمتکش شهرداری باشند.

چهره‌های دانشگاهی در نمایش"مکبث"

نمایش "مکبث" به کارگردانی رضا ثروتی که در تالار مولوی به صحنه رفت، با استقبال خوبی روبرو شد به نحوی که بسیاری از تماشاگران پشت در ماندند.

بیشتر تماشاگران این اجرا را اساتید دانشگاه و دانشجویان تئاتر تشکیل می‌دادند.

این نمایش به عنوان اثر برگزیده جشنواره تئاتر دانشگاهی در جشنواره بیست و هشتم حضور یافت و به نوعی دانشگاهیان تعصب خود را برای اثر منتخبشان با حضوری پرشور، نشان دادند.

نشریه روزانه دقیق و سر وقت

از ویژگی‌های نشریه روزانه امسال جشنواره، دقیق و سر وقت بودن آن است و مهمترین ویژگی آن معرفی آثار و اجراهایی است که قرار است در همان روز توزیع، به صحنه بروند و این امر به شدت، نشریه جشنواره را به روز و کاربردی می‌کند.

یکی دیگر از ویژگی‌های نشریه امسال کم غلط بودن آن است به نحوی که اشتباهات تایپی در آن به حداقل کاهش یافته است.

هر چند جای خالی نقد در این نشریه دیده می‌شود. با این حال به بچه‌های زحمتکش نشریه روزانه جشنواره خسته نباشید می‌گوییم.

"یاسر خاسب" و تلاش برای تغییر سالن اجرا

"یاسر خاسب" که با نمایش "گل" در جشنواره بیست و هشتم حضور دارد و قرار است آن را در خانه نمایش به صحنه ببرد، در تلاش است تا محل اجرای نمایش را عوض کند.

وی در این باره به سایت ایران تئاتر گفت: به دلیل کوچک بودن فضا و اینکه بخش عمده کار ما با خاک و گل است و ممکن است تماشاگران را اذیت کند، درخواست تغییر فضای نمایش را داده‌ایم که امیدواریم با آن موافقت شود.

وی افزود: در غیر این‌صورت مجبوریم به تماشاگران ماسک بدهیم، تا گرد و خاک اذیتشان نکند.

تئاتر

قدیسه فلورانس در تئاتر فجر جان می‌گیرد

نمایش "پازی" از کشور سوییس برگرفته از زندگی ماری مادلین دوپازی قدیسه فلورانسی در ششمین روز بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و در بخش مسابقه بین‌الملل به صحنه می‌رود.

نمایش "پازی" روایتگر زوایای پیدا و پنهان زنی است که تمام زندگی خود را وقف جستجوی خدا کرد. این نمایش به کارگردانی آندره پینتا در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره بیست و هشتم تئاتر فجر به صحنه می‌رود.

علاقمندان می‌توانند چهارشنبه هفتم بهمن‌ماه ساعت 19 در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر شاهد اجرای نمایش "پازی" از کشور سوییس باشند.

پوشش زنده تصویری جشنواره تئاتر فجر با برنامه ”تئاتر فجر 28”

برنامه زنده تلویزیونی "تئاتر فجر 28" با تهیه کنندگی نیما دهقان در ایام برگزاری جشنواره به صورت زنده به پوشش تصویری بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌پردازد.

برنامه زنده تلویزیونی "تئاتر فجر 28" تهیه شده در گروه نمایش فیلم شبکه چهار سیما در 10 قسمت و با اجرای اسرافیل علمداری در ایام برگزاری جشنواره بیست و هشتم از ساعت 18:15تا 19 به صورت زنده از سالن انتظار سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر به پوشش زنده اخبار و اطلاعات جشنواره می‌پردازد.

نگاه علمی و پژوهشی به دوره‌های گذشته جشنواره تئاتر فجر، معرفی فستیوال‌های معتبر تئاتر دنیا، مصاحبه با کارگردان‌های مختلف حاضر در جشنواره و همچنین گفتگوی علمی در خصوص جشنواره بیست  و هشتم تئاتر فجر و بخش‌های مختلف آن با اساتید برجسته تئاتر ایران از جمله بخش‌های متنوع برنامه زنده تلویزیونی "تئاتر فجر 28" هستند.

"تئاتر فجر 28" مراسم اختتامیه جشنواره بیست و هشتم تئاتر فجر را نیز به صورت شناور و زنده از طریق شبکه چهار سیمای جمهوری اسلامی ایران تحت پوشش قرار می‌دهد.

اجرای عجیب و غریب نمایش "بابل"

نمایش "بابل" نوشته و کار "یوزف مارکوکی" از کشور لهستان شب گذشته نخستین اجرای خود را پشت سرگذاشت.

این نمایش بدون کلام و بیشتر با تکیه بر حرکات بدن و بازی با قطعات فلزی اجرا می‌شد.

این در حالی است که هنرمندانی چون رضا کیانیان، سیامک احصایی، وحید آقاپور و... از نمایش دیدن کرده و بعد اجرا به نوعی نظرات خود را بیان کردند.

در پایان اجرای این نمایش یکی از بازیگران آن ضمن ابراز خرسندی از اجرای نمایش بابل در فستیوال تئاتر فجر گفت: خوشحالیم توانستیم این نمایش را در این فستیوال روی صحنه ببریم؛ چرا که ما شما ایرانیان را دوست داریم.

نمایش "بابل" 6 و 7 بهمن‌ماه نیز ساعت 18:30 در سالن شماره 2 تماشاخانه ایرانشهر اجرا می‌شود.

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی