تبیان، دستیار زندگی
دیدم آقایی عبا بر سر کشیده و به طرف حرم در حرکت است، آن شخص به درِ بستِ بالا که رسید، در باز شد، به درِ صحن کهنه که رسید، باز شد، به درِ که حرم رسید، آنهم باز شد، وقتی عبا را از سر برداشت و بر دوش انداخت. دیدم که میرزا مهدی اصفهانی است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

افلاکیان خاک نشین

پیش درآمد:

«افلاکیان خاک نشین» نام مجموعه ای است که قصد دارد 110 ستاره از آسمان زمین را برای شما معرفی کند. این ذره به عشق تاب مشکین حضرت موعود، تقدیم می‌شود که او تجلی«یُعطِی الکَثیرَ بالقَلیل» است.

ای صنم دلنواز، ای دو جهان عز و ناز               گشته به  پیشت دراز، دست سلیمان عشق

ستاره نهم: میرزا مهدی اصفهانی خراسانی

میرزا مهدی اصفهانی خراسانی

- ولادت: 1303 ق.

- محل ولادت: اصفهان

- وفات: 1365 ق.

- محل دفن: مشهد

- محل تحصیل: نجف

- اساتید: حضرات سید محمد کاظم یزدی، میرزا محمد حسین نائینی و...

- استاد عرفان: سید احمد کربلایی

- شاگردان: شیخ مجتبی قزوینی خراسانی، حسنعلی مروارید، میرزا جواد آقا تهرانی و...

- تالیفات: مصباح الهدی، وجه اعجاز قرآن و...

دیدم آقایی عبا بر سر کشیده و به طرف حرم در حرکت است، آن شخص به درِ بستِ بالا که رسید، در باز شد، به درِ صحن کهنه که رسید، باز شد، به درِ که حرم رسید، آنهم باز شد، وقتی عبا را از سر برداشت و بر دوش انداخت. دیدم که میرزا مهدی اصفهانی است.

او از پایه‏گذاران مکتب تفکیک بود و به موازات تلاشهای علمی به بُعد عملی و اخلاقی خود نیز می‏پراخت. علامه محمد تقی جعفری در خصوص افکار میرزا مهدی اصفهانی می‏گوید: «در گذشته بحثهایی با شاگردان بسیار با فضل و تقوای مرحوم آقا میرزا مهدی داشته‏ام. نتیجه این بود که ایشان هم معرفت و جهان‏بینی و طرز تفکر کلامی در اسلام را منکر نبودند، بلکه مانند دیگر علما، معرفت را ضروری می‏دانستند. در نهایت ایشان از غوطه‏ور شدن در اصطلاحات قدیمی یونانی و مسائلی که خشکیده و هیچ ارتباطی با واقعیات ندارد، خودداری می‏کردند.»

اخلاق نیک میرزا مهدی همه را به خود جلب می‏کرد، بسیار زاهدانه می‏زیست و برای سیر و سلوک و نوافل و عبادات اهمیت فراوانی قائل بود. از میرزا علی‏اکبر معلم دامغانی نقل است: «میرزای اصفهانی سفری به دامغان آمد و چند روزی در منزل ما بود. روزی صحبت از خلع بدن شد، درخواست کردیم نمونه‏ای به ما نشان دهد. قرار شد برادرم را خلع بدن کند، چنین کرد و او به حالت مرده در آمد. بعد روحش را برگرداند. پرسیدم چگونه بود؟ گفت: خودم را روی رف [طاقچه] می‏دیدم و بدنم را افتاده کف اتاق!»

کرامات بسیاری از این عارف بزرگ نقل شده است. سید یونس اردبیلی، امام جماعت صحن بالا سر امام رضا علیه‏السلام، نقل می‏کند: «یکی از شب‏های سرد زمستان که به حرم می‏رفتم، دیدم آقایی عبا بر سر کشیده و به طرف حرم در حرکت است، آن شخص به درِ بستِ بالا که رسید، در باز شد، به درِ صحن کهنه که رسید، باز شد، به درِ که حرم رسید، آنهم باز شد، وقتی عبا را از سر برداشت و بر دوش انداخت. دیدم که میرزا مهدی اصفهانی است. ایشان تا مرا دید فرمود: «سید یونس اینجا چه می‏کنی؟ جواب دادم: «پشت سر شما بودم.» میرزا گفت: «تا زنده‏ام این راز را فاش نکن. حالا می‏خواهی به مزار دیگر ائمه بروی؟!» سپس مرا به مدینه، نجف، سامراء و کاظمین برد. نزدیک اذان صبح در حرم حضرت سیدالشهداء علیه‏السلام بودیم که فرمود: «برگردیم که شما به نماز صبح برسید.» در این حال یکباره دیدم که در حرم امام رضاعلیه‏السلام هستیم و آقا میرزا مهدی رفته است!»

دین و اندیشه - حسین عسگری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.