تبیان، دستیار زندگی
ان باید ببرد دلهره آسیایى ایران الریان - پاس پشت خاكریزهاى قطر فینال گروه A رقابت هاى لیگ قهرمانان آسیا امروز در قطر برگزار مى شود. دیدارى كه در یك طرف آن الریان میزبان قرار دارد و در طرف دیگر پاس میهمان. دو تیم مدعى صعود به ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پاس تساوى مى خواهد، سپاهان باید ببرد

دلهره آسیایى ایران


الریان - پاس

پشت خاكریزهاى قطر

فینال گروه A رقابت هاى لیگ قهرمانان آسیا امروز در قطر برگزار مى شود. دیدارى كه در یك طرف آن الریان میزبان قرار دارد و در طرف دیگر پاس میهمان. دو تیم مدعى صعود به مرحله بعدى بازیها هستند در حالى كه پاس نسبت به حریف خود شانس بیشترى دارد. شاگردان دنیزلى با 3 برد و یك مساوى نسبت به الریان كه دو برد، یك مساوى و یك باخت به دست آورده وضعیت بهترى دارند. پاس هم اینك 10 امتیازى است اما الریان 3 امتیاز از حریف اصلى خود عقب افتاده است.

سبز و سفیدپوشان تهرانى امروز مى توانند تكلیف صعود خود را به مرحله دوم مشخص كنند. اگر آنها نتوانند 3 امتیاز را بگیرند با یك تساوى 90 درصد از راه صعود را پیموده اند. چرا كه در بازى آخر میزبان پلیس عراق هستند و روى كاغذ از همین حالا مى توان 3 امتیاز بازى را به حساب آنها ریخت.

در جبهه مقابل الریان كه بازى رفت را دو بر یك به پاس باخت نیاز مبرمى به برد در دیدار امروز دارد. این تیم بعد از باختى كه به پاس داد و مساوى كه مقابل پلیس عراق گرفت حالا در مرز سقوط قرار دارد. مگر اینكه آنها بتوانند پاس را شكست بدهند و در بازى آخر السالمیه كویت را از پیش رو بردارند تا معادله صعودشان جور دربیاید. تنها در این حالت الریان به دور دوم صعود مى كند وگرنه هر نتیجه یى غیر از برد در بازى امروز فقط یك نكته در بر دارد؛ حذف الریان .

وضعیت تیمى

الریان تیمى است كه در شرایط فعلى تنها در جبهه لیگ قهرمانان آسیا مى جنگد. لیگ قطر هفته گذشته به پایان رسید و الریان با 52 امتیاز نایب قهرمان رقابت ها شد. سانى اندرسون مهاجم برزیلى این باشگاه در پایان رقابت ها با 24 گل زده در صدر جدول گلزنان قطر قرار گرفت درحالى كه در لیگ قهرمانان آسیا موفقیت لیگ داخلى را نداشته. حسین على مهاجم جوان الریان دیگر بازیكنى است كه در فصل گذشته براى تیمش خوب گلزنى كرد. او 11 گل وارد دروازه حریفان كرد ولى مثل اندرسون در رقابت هاى آسیایى موفق نبود.

الریان به عنوان یكى از باشگاه هاى متمول لیگ قطر در آسیا مشكلات زیادى داشته. از آنجا كه طبق اساسنامه فدراسیون قطر استفاده از بازیكنان خارجى در لیگ این كشور محدودیت ندارد آنها بازیكنان خارجى زیادى جذب كردند اما مربى آرژانتینى الریان در لیگ قهرمانان آسیا تنها مى تواند از 3 بازیكن خارجى استفاده كند كه معمولاً این 3بازیكن سانى اندرسون، فرانك دى بوئر و على بن عربیا هستند.

ولى پاس چنین مشكلى ندارد. حضور دو خارجى به نام هاى عیسى ترائوره و احمد كاظم خیال دنیزلى را از این بابت راحت كرده. پاس امسال در لیگ قهرمانان قدرتمند ظاهر شده اما در لیگ داخلى چنین وضعیتى ندارد. این تیم با 37 امتیاز در رده ششم جدول قرار گرفته. بهترین گلزن پاس در رقابت هاى لیگ برتر آرش برهانى است كه توانسته 9 بار دروازه حریفان را باز كند ولى در رقابت هاى آسیایى این جواد نكونام كاپیتان پاس است كه در صدر جدول گلزنان تكیه كرده. نكونام به همراه رسول خطیبى و چند بازیكن دیگر با 4 گل زده در صدر قرار گرفته تا ثابت كند چه بازیكن مؤثرى است.

پاس امروز دو بازیكن خود را به دلیل مصدومیت در تركیب ندارد؛ على جانملكى و حمید هدایتى. با این حال شاگردان دنیزلى با قدرت كامل به مصاف حریف خود مى روند.

سپاهان - الشباب

فقط برد، راه دیگرى وجود ندارد

سپاهان - الشباب، ساعت 17/30 ورزشگاه نقش جهان

الوحده - العین، ساعت ،18 ورزشگاه عباسیون

اگر قرار باشد سپاهان با صعود به مرحله دوم رقابت هاى لیگ قهرمانان آسیا، ناكامى هاى لیگ برتر را جبران كند امروز وقتش رسیده با شكست الوحده سوریه در بازى رفت و برگشت سپاهان شانس صعود را به مرز 80 درصد رساند اما این وضعیت تا زمانى پایدار مى ماند كه خبرى از باخت نباشد. امروز براى اصفهان روز سرنوشت سازى است باخت یا تساوى ممكن است ناكامى هاى آنها را تكمیل كند. اما این قضیه برعكس هم صدق مى كند. اگر سپاهان 3 امتیاز بازى را بگیرد از غافله عقب نمى افتد در این صورت با 11 امتیاز در دیدار پایانى به مصاف العین امارات مى رود. دیدارى كه پس از بازى امروز مى تواند تكلیف تیم صعود كننده را مشخص كند.

ولى اگر سپاهان طعم شكست را بچشد الشباب مى تواند شانس اول صعود باشد چون آنها مى دانند در دیدار آخر العین و سپاهان به یكدیگر باج نمى دهند. در حالى كه الشباب در روز آخر در عربستان میزبان الوحده یى است كه تا به حال تمام بازیهاى خود را واگذار كرده است. پس با دیدارهاى امروز تكلیف تیم قهرمان مشخص نمى شود و كار تا روز آخر ادامه دارد. برخلاف رقابت هاى گروه A كه وضعیتش امروز تا حدود زیادى مشخص مى شود.

وضعیت تیم ها

مدافعان سپاهان باید مواظب مهاجم سیه چرده الشباب باشند. بازیكنى كه با 13 گل زده تا به اینجا در صدر جدول گلزنان لیگ عربستان قرار گرفته است. محمد مانگا البته در دیدار رفت دو تیم نتوانست براى مدافعان سپاهان خطرساز باشد. با این حال او محور حملات الشباب است. در كنار مانگا خط دفاع سپاهان نباید از بازیكنى به نام «غودین اترام» چشم بردارد. بازیكنى كه نسبت به مانگا تنها یك گل كمتر دارد و در رده دوم جدول گلزنان امارات تكیه كرده. الشباب اگر در لیگ قهرمانان آسیا به دور بعد صعود كند موفقیت هاى فصل جارى خود را تا حدودى تكمیل مى كند. این تیم در لیگ عربستان هم با 44 امتیاز صدرنشین است. الشباب در طول فصل حتى از تیمى مانند الهلال هم سبقت گرفت تا ثابت كند از رقباى داخلى و آسیایى چیزى كمتر ندارد.

اما در طرف مقابل، سپاهان در لیگ برتر نتایج ضعیفى گرفته. وضعیت این تیم نسبت به الشباب زمین تا آسمان فرق مى كند و حتى با ادامه وضعیت وخیمش در معرض سقوط به لیگ دسته یك قرار مى گیرد.

سپاهان هم اینك با 27 امتیاز تیم سیزدهم لیگ است و به نوعى در منطقه خطر قرار دارد.

بهترین گلزن این تیم بازیكنى به نام رسول خطیبى است كسى كه یك ماهى است به نقطه اوج كارى اش رسید. خطیبى علاوه بر 11 گلى كه در لیگ ایران به ثمر رسانده همراه با جواد نكونام با 4 گل زده در صدر جدول گلزنان لیگ قهرمانان آسیا هم قرار گرفته است. او به عنوان امید اول گلزنى به الشباب امروز هم در تركیب سپاهان به میدان مى رود. زردپوشان اصفهانى مقابل حریف عربستانى داود سیدعباسى و هاشمى زاده را ندارند چون استانكو این دو را اخراج كرده. گفته مى شود سعید رمضانى هم جزو اخراجى هاى سپاهان است ولى شاید او امروز در نقش جهان بازى كند.